نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۳ فروردین

مازاد درآمد نفتی ایران به 30 میلیارد دلار می‌رسد

کدخبر: ۶۳۹۷۹۲
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
مازاد درآمد نفتی ایران به 30 میلیارد دلار می‌رسد

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

23 فروردین 1354؛ تهران؛ مرکز مالی بین‌المللی

سخنگوی وزارت خزانه‌داری انگلیس اعلام کرد که «دنیس هیلی» وزیر خزانه‌داری بریتانیا برای یک بازدید 6 روزه عازم تهران خواهد شد.

این سخنگو افزود: هدف اصلی این مسافرت، بررسی طرح‌های مشترک اقتصادی و همچنین مذاکره برای تبدیل تهران به یک مرکز مالی بین‌المللی است.

در این سفر هیلی در راس یک هیات عالیرتبه 50 نفری که شامل مقامات برجسته اقتصادی مانند رئیس بانک انگلیس است به تهران خواهد آمد.

قرار است «پیترشور» وزیر بازرگانی انگلیس نیز مدت کوتاهی پس از مسافرت وزیر خزانه‌داری این کشور به تهران بیاید. در لندن گفته می‌شود که مسافرت پیترشور برای عقد قراردادهای تازه با ایران خواهد بود.

ایران سالانه 13 میلیارد مترمکعب گاز به آلمان فروخت

به موجب دو قرارداد که در مسکو به امضا رسید، آلمان از ایران سالانه 13 میلیارد مترمکعب گاز خریداری کرد که شرکت ملی گاز ایران متعهد است که از پنج سال دیگر آن را در مرز آستارا به شوروی به حساب آلمان تحویل دهد.

متقابلا شوروی براساس ضوابط و شرایطی که در مقاوله‌نامه دوجانبه پیش‌بینی شده قیمت گاز را مستقیما از آلمان دریافت می‌دارد.

برای تعیین قیمت روز مواردی گنجانده شده است که به موازات تغییرات قیمت سوخت در جهان، قیمت گاز ایران به آلمان هم تغییر کند.

ایران 13 میلیارد مترمکعب گاز را در مرز آستارا به شوروی تحویل می‌دهد. شوروی همین مقدار گاز را از منبع عظیم غرب خود از راه کشورهای اروپای شرقی در مرز آلمان به آلمانی‌ها تحویل خواهد داد. در این مورد هیچ نوع مسوولیتی متوجه ایران نیست.  

23 فروردین 1374؛ توزیع سکه بهار آزادی در شبکه بانکی

توزیع سکه‌های بهار آزادی پیش‌فروش شده توسط شبکه بانکی در تاریخ 24 بهمن سال قبل از 26 فروردین آغاز می‌شود.

تمامی افرادی که در تاریخ مزبور اقدام به ودیعه‌گذاری برای خرید سکه کرده‌اند می‌توانند با در دست داشن اصل فیش واریز 300 هزار ریال برای هر عدد سکه و کارت شناسایی معتبر به شعبه‌های ذیربط مراجعه و با پرداخت مابه‌التفاوت قیمت سکه، نسبت به دریافت سکوک بهار آزادی خود اقدام کنند.

23 فروردین 1384؛ مازاد درآمد نفتی ایران به 30 میلیارد دلار می‌رسد

خبرگزاری ایسنا در گزارشی اعلام کرد که ایران امسال 30 میلیارد دلار مازاد درآمد نفتی خواهد داشت.

در صورت تداوم قیمت بالای نفت و حفظ آن حداقل در سطح 40 دلار و افزایش سطح تولید از میادین نفت و گاز کشور در سال 1384 درآمدی بیش از 45 میلیارد دلار نصیب کشور خواهد شد که با توجه به سهم 16.1 میلیارد دلاری نفت در تامین درآمدهای ارزی بودجه سال 84 مبلغی حدود 29 تا 30 میلیارد دلار امسال از محل مازاد درآمد نفتی کشور به حساب ذخیره ارزی واریز خواهد شد.

سال گذشته نیز با توجه به افزایش میزان درآمدهای نفتی ناشی از افزایش قیمت نفت 10 میلیارد دلار به حساب ذخیره ارزی واریز خواهد شد.

مشکلات اقتصادی را با دستور نمی‌توان حل کرد

سخنگوی دولت درباره ریشه گرانی‌های اخیر گفت: دوستان ما برخلاف نظر کارشناسی همه اقتصاددانان کشور، فکر می کردند با دستور می توان مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را حل کرد.

عبدا... رمضان‌زاده افزود: اقتصاد یک علم است و از یکسری از واقعیت‌ها سخن می‌گوید و آن واقعیت‌ها باید تغییر کند تا نتایج اقتصادی موردنظر را داشته باشد.

وی اضافه کرد: در سال گذشته همه اقتصاددانان بزرگ کشور به دوستان ما در مجلس توصیه کردند که سرنوشت معیشت مردم و رفاه و توسعه کشور را به طرح‌های یک مرکز که هر روز چند طرح بیرون می‌دهد، مربوط نکنند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: اتفاقاتی که در سال گذشته درباره تصمیم‌گیری‌های اقتصادی در مجلس شورای اسلامی اتفاق افتاد منجر به بی‌ثباتی در بازار سرمایه شد و رکود را بر بورس حاکم کرد.

همچنین اقداماتی که مجلس در امر گسترش حجم نقدینگی انجام داد، طبیعی بود که به این نتایج خواهد رسید.

وی افزود: من پیش‌بینی نرخ بالای تورم و مشکلات معیشتی مردم را کردم و گفتم این پیشگویی نیست بلکه یک واقعیت علمی است. شما وقتی بازار را بی‌ثبات، حجم نقدینگی را زیاد و برداشت بی رویه از حساب ذخیره ارزی می‌کنید، با توجه به اظهارات کارشناسان اقتصادی درباره تاثیر افزایش نقدینگی بر تورم، طبیعی است که اگر این حجم نقدینگی در بورس و حساب‌های بانکی باشد، مشکل کمتری دارد.

سخنگوی دولت افزود: ابزار دولت برای کنترل بازار میوه سازمان میادین میوه و تره‌بار است و این هم در اختیار آقایان و نه دولت است. من تعجب می‌کنم از برخی بزرگان در مجلس که جلو این جوسازی‌ها را نگرفتند و حتی خودشان دان زدند.

23 فروردین 1394؛ افزایش قیمت‌ها بدون هماهنگی با دولت ممنوع شد

جهانگیری در بخشنامه‌ای، کلیه دستگاه های دولتی، غیردولتی و مراجع قیمت‌گذاری را از افزایش قیمت‌ها به هر نحو و بدون هماهنگی با دولت منع کرد.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در بخشنامه‌ای کلیه دستگاه‌ها و سازمان‌های قوای مجریه، مقننه و قضاییه، شوراها، هیات‌های امنا، ستادها و سایر عناوین مشابه وزارتخانه ها، شرکت‌های دولتی، موسسات دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی، دستگاه‌های مستلزم ذکرنامه و سایر نهادهای حکومتی اعم از مشمول مقررات عام و خاص در نظام پرداخت حقوق و مزایای کارکنان را مکلف کرد در هر گونه تصمیم‌گیری و برقراری حقوق و مزایا با کسب موافقت و در چارچوب مصوبات شورای حقوق و دستمزد و حسب مورد مصوبات هیات وزیران عمل کرده و قبل از اتخاذ تصمیم و انجام هرگونه اقدام، موافقت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور را به‌ویژه از جهت بار مالی موضوع، اخذ کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید