نیم قرن با اقتصاد ایران؛۲۹آذر

طرح حذف دولتی‌ها از اتاق بازرگانی در دستورکار مجلس

کدخبر: ۶۱۶۷۵۷
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم::
طرح حذف دولتی‌ها از اتاق بازرگانی در دستورکار مجلس

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

29 آذر 1363

تلفن همگانی 2 ریالی و 5 ریالی در ایران ساخته شد

در اجرای سیاست دولتی مبنی‌بر لزوم خودکفایی صنعتی و رهایی از وابستگی با تلاش متخصصان و کارکنان مرکز تحقیقات الکترونیک «تک تاک» وابسته به صداوسیما جمهوری اسلامی ایران نخستین سری دستگاه‌های تلفن همگانی با کیفیت فوق‌العاده مرغوب‌تر از مشابه خارجی تولید و جهت بهره برداری در اختیار شرکت مخابرات ایران قرار گرفت.

دکتر کلانتری، معاون مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: یکی از ویژگی‌های دستگاه های تلفن همگانی ساخت ایران است که با دو نوع سکه 5 ریالی و 2 ریالی کار می کند و به این ترتیب دیگر مردم برای تهیه سکه 2 ریالی برای استفاده از تلفن همگانی سرگردان نخواهند شد.

 

29 آذر 1373

ایران به شبکه جهانی فیبر نوری می‌پیوندد

به‌زودی اجرای پروژه مهم پیوستن به شبکه جهانی فیبر نوری در ایران آغاز می‌شود.

این خبر را مهندس یوسف‌پور، مدیرکل مخابرات استان خراسان اعلام کرد و افزود: پروژه پیوستن به شبکه جهانی فیبر نوری تا سال آینده در ایران به بهره‌برداری می‌رسد.

وی یادآور شد: این پروژه‌ها با 150 میلیارد ریال اعتبار در ایران به مرحله اجرا درمی‌آید و شهرهای شمالی خراسان شامل مشهد، قوچان، چناران، نیشابور و سبزوار را دربرمی‌گیرد و تا شهرهای سمنان، تهران، کرج، زنجان و ارومیه امتداد می‌یابد.

وزیرکل مخابرات استان خراسان تصریح کرد: شبکه عظیم جهانی فیبر نوری از کشورهای چین و کره جنوبی آغاز می‌شود و پس از عبور از ایران به شبکه اروپایی فیبر نوری اتصال می‌یابد.

 

29 آذر 1383

چهار بانک دولتی آماده واگذاری شد

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: سهام سکه بانک دولتی تجارت، ملت و صادرات به همراه بانک رفاه که قبلا مراحل واگذاری آن انجام شده است، آماده واگذاری به بخش خصوصی هستند.

سیدحمید پورمحمدی افزود: پس از اینکه مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام مراحل قانونی خود را گذراند و به دولت ابلاغ شد، واگذاری سهام بانک‌های تجارت، ملت و صادرات به بخش خصوصی شروع می‌شود. وی درباره واگذاری سهام بانک رفاه به بخش خصوصی نیز گفت: مراحل انجام این واگذاری قبلا انجام شده که با ایراد شورای نگهبان، مواجه شده بود اما با مصوبه اخیر مجمع تشخیص مصلحتی نظام این مشکل نیز حل شد.

 

جنگ دو شرکت هندی بر سر قرارداد گاز با ایران

شرکت گیل هند با واگذاری قرارداد توسعه به شرکت نفت هند (ioc) مخالفت کرد.

در پی امضای تفاهم‌نامه یک میلیارد دلاری واگذاری توسعه یکی از فازهای پارس جنوبی به شرکت نفت هند و صادرات این گاز به هند، شرکت گیل که یکی از شرکت‌های رقیب است، با واگذاری این قرارداد به شرکت نفت هند مخالفت کرد.

بنابراین گزارش، شرکت گیل هند خواستار ایجاد کنسرسیومی برای اخذ قراردادهای نفت و گاز ایران و واگذاری رهبری این کنسرسیوم به شرکت‌های گیل و ودیش شده است.

 

طرح حذف دولتی‌ها از اتاق بازرگانی در دستورکار مجلس

طرحی که به موجب آن نمایندگان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی از ترکیب هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران حذف می‌شوند در دستورکار «یکشنبه» مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد.

عنوان این طرح «اصلاح موادی از قانون اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران» است. محسن کوهکن، عضو هیات رئیس مجلس که یکی از طراحان این طرح است، گفت: هدف از حذف 20 نماینده دستگاه‌های دولتی از ترکیب هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مقابله با تبعیض و دوپینگ دستگاه‌های دولتی است. وی افزود: نمایندگان وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی آزاد هستند داوطلب شوند و در رقابت با سایر داوطلبان رای بیاورند.

عضو هیات رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: ما معتقدیم دولت و شورای عالی نظارت باید در این زمینه نظارت کافی بر حسن اجرای قوانین داشته باشد، ولی نباید در اجراییات اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران دخالت کند.

کوهکن اظهار کرد: هدف ما کاهش تصدی گری دولت با حفظ چارچوب‌های نظارتی بود.

 

اعلام شرایط و مقررات واردات خودرو

گمرک ایران مراحل ورود انواع خودرو (سبک و سنگین) و نیز میزان حقوق ورودی آنها را اعلام کرد.

اداره واردات گمرک ایران اظهار کرد: ارائه پروفرم به وزارت بازرگانی و انجام ثبت‌سفارش، انجام امور بانکی (در صورت نیاز)، ورود خودرو به گمرکات مجاز به ترخیص و اخذ مجوزهای قانونی و همچنین ترخیص خودرو از مراحل کلی واردات است.

واردات انواع خودرو و ماشین‌آلات راهسازی (به استثنای مواردی که به تصویب هیات وزیران می‌رسد) منوط به داشتن نمایندگی رسمی خدمات پس از فروش در ایران است.

ورود وسایل نقلیه دارای موتور پیستونی درون سوز تراکمی-اهدایی با حجم سیلندر 200 سی‌سی با پرداخت سود بازرگانی 4 درصد و عوارض گمرکی 136 درصد آزاد است.

خودروهای با حجم سیلندر 2000 تا 2800 سی‌سی باید 4 درصد سود بازرگانی و 132 درصد عوارض گمرک بپردازند.

خودروهای با حجم سیلندر 2800 تا 3000 سی‌سی با پرداخت 4 درصد سود بازرگانی و 141 درصد عوارض گمرک می‌توانند وارد کشور شوند.

همچنین خودروهای با حجم سیلندر 3000 سی‌سی و بیشتر با پرداخت 4 درصد و 146 درصد عوارض گمرکی وارد می‌شوند.

 

29 آذر 1393

مانیفست رسمی برای دلار

بانک مرکزی در اقدامی کم‌سابقه با انتشار بیانیه ای رسمی، از راهبرد اصلی خود در قبال بازار ارز رونمایی و از عملرد سیاست‌گذار ارزی در مدیریت بازار در 15 ماه اخیر دفاع کرد.

این بیانیه که در واکنش به برخی از گزارش‌ها و اظهارات انتقادی اخیر علیه سیاست‌های بانک مرکزی منتشر شده، برای نخستین‌بار و با صراحت، مهم‌ترین راهبرد بانک مرکزی در قبال بازار ارز را «حفظ نوسانات نرخ ارز در محدوده قابل قبول، حول روند قیمتی مورد حمایت متغیرهای بنیادین» عنوان کرده است.

براساس این بیانیه، بانک مرکزی با هدف «حفظ ثبات بازار» سیاست «مدیریت موثر نوسانات با ابزارهای اصولی» را در دستورکار خود قرار داده است و برای این سیاست، دو متغیر مهم یعنی «سطح مناسب برای نرخ» و «محدوده تغییرات قابل‌قبول برای نوسان ارزی» را مشخص کرده است.

براساس توضیحات ارائه‌شده، بانک مرکزی در تعیین نرخ تعادلی و مناسب برای ارز، به عوامل «بنیادین» توجه دارد که یکی از مهم‌ترین آنها «تفاوت تورم داخل و خارج» عنوان شده است؛ یعنی افزایش تدریجی نرخ ارز درصورت تداوم تورم.

این بیانیه با دفاع از مصاحبه‌های ارزی مسوولان بانک مرکزی، این اقدامات را در راستای «افزایش شفافیت بازار» و برای خنثی کردن «رفتارهای هیجانی در عرضه و تقاضای ارز» تحلیل کرده است.

 

واکنش پوتین به سقوط ارزش روبل

پوتین در واکنش به سقوط روبل گفت: هیچ مسوولیتی را در قبال سقوط روبل به گردن نمی گیرد.

وی وعده داد که به‌زودی وضعیت روبل بهبود خواهد یافت، اما او هیچ مسوولیتی را درباره پایین آمدن قیمت ارز احساس نمی‌کند. وی در خصوص اوضاع نابسامان اقتصاد روسیه که این روزها وارد شرایط رکود تورمی شده است، گفت: طرح‌های مختلفی در نظر گرفته شده است ازجمله اینکه به کنترل سرمایه‌ها می پردازیم.

وی همچنین بخش عمده‌ای از این مشکلات اقتصادی را متوجه پایین آمدن قیمت نفت کرد و گفت: قیمت نفت به زودی بالا خواهد رفت و اقتصاد روسیه به نقطه اوج خود خواهد رسید.

 

آغاز بحث کاهش نرخ سود در دولت

وزیر امور اقتصادی و دارایی از آغاز بحث‌های کاهش نرخ سود بانکی در دولت خبر داد.

علی طیب‌نیا گفت: تغییر نرخ سود بانکی هم‌اکنون در حال بحث و گفت‌و‌گو است و امیدواریم هرچه زودتر تصمیم‌گیری درباره آن انجام شود.

وی درخصوص اقدامات دولت برای کاهش نرخ سود بانکی افزود: با توجه به آنکه نرخ تورم در یکسال گذشته تا حدود زیادی کاهش و از حدود 40 به 17 درصد تنزل یافته، انتظار این است که در بازار پول نیز نرخ سود به طور طبیعی کاهش یابد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید