خط و نشان چین برای آمریکا

کدخبر: ۶۳۹۶۹۸
اقتصادنیوز: پکن امروز (چهارشنبه) اظهارات یکی از دیپلمات‌های ارشد آمریکا را درباره پروژه آکوس و کمک برای بازدارندگی اقدامات چین در قبال تایوان «خطرناک» توصیف کرد.
خط و نشان چین برای آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، پروژه آکوس یک پروژه زیردریایی مشترک بین استرالیا، انگلیس و آمریکاست که سال گذشته میلادی توسط این سه کشور نهایی شد و برای خرید زیردریایی‌های اتمی توسط کانبرا در نظر گرفته شده و بخشی از تلاش‌های سه کشور برای مقابله با افزایش قدرت چین در منطقه هند-پاسیفیک است.

براساس گزارش خبرگزاری رویترز، «کورت کمپبل» معاون وزیر خارجه آمریکا اخیرا گفته که این ظرفیت‌های زیردریایی‌های جدید باعث تقویت صلح و ثبات از جمله در تنگه تایوان می‌شود.

چین مدعی مالکیت تایوان است و گفته که این جزیره را حتی با استفاده از زور تحت کنترل خود در می‌آورد.

خبر مرتبط
چرا پکن به آمریکا هشدار داد؟

اقتصادنیوز : سفارت چین در واشنگتن اعلام کرد پکن از ایالات متحده می‌خواهد تا ارعاب و اخراج اتباع چینی را تحت عنوان و بهانه امنیت ملی و تضعیف حمایت عمومی از روابط بین ۲ کشور متوقف کند.

سخنگوی دفتر امور تایوان در چین گفت: گفته‌های این دیپلمات آمریکایی بسیار خطرناک است. تشکیل همکاری امنیتی سه جانبه بین آمریکا، انگلیس و استرالیا در اصل تحریک تقابل نظامی در منطقه از طریق همکاری نظامی است.

وی ادامه داد: هرگونه تلاش برای استفاده از همکاری نظامی برای مداخله در موضوع تایوان به منزله مداخله در امور داخلی چین و تهدیدی برای صلح و ثبات در منطقه تنگه تایوان است.

خبر مرتبط
روسیه از طرح پکن برای جنگ اوکراین استقبال کرد

اقتصادنیوز: یک مقام وزارت خارجه روسیه گفت: طرح پکن برای حل و فصل بحران اوکراین از طرح مشروط زلنسکی که آینده‌ای ندارد، واقعی‌تر است.

انگلیس به همراه آمریکا و استرالیا در سال ۲۰۲۱ آکوس را شکل دادند که بخشی از تلاش برای مقابله با افزایش قدرت چین در منطقه هند-پاسیفیک است. چین این پیمان را خطرناک دانسته و هشدار داده که این پیمان می‌تواند به رقابت تسلیحاتی منطقه‌ای منجر شود.

هیچیک از کشورهای پیمان آکوس روابط رسمی دیپلماتیکی با تایوان ندارند.

در حالی که ایالات متحده برای مدت طولانی مهمترین حامی بین‌المللی و تامین کننده تسلیحات تایوان بوده است، انگلیس و استرالیا حمایت خود را از این جزیره افزایش داده و از فشار نظامی چین علیه آن ابراز نگرانی کرده‌اند.

«دیو شارما»، سناتور حزب  اپوزیسیون لیبرال استرالیا در سفر به تایپه به عنوان بخشی از یک هیات قانونگذار این کشور با رویترز گفت که پیمان آکوس مطمئنا مورد توجه همتایان تایوانی ما بوده است.

شارما پس از دیدار با تسای اینگ وون، رئیس جمهور تایوان و همچنین مقام‌های دفاعی و امنیتی این جزیره گفت که هر دو پیمان آکوس و چهار جانبه  شامل ایالات متحده، استرالیا، هند و ژاپن حضور تثبیت کننده‌ای در منطقه دارند که امکان همکاری، تبادل اطلاعات و تمرینات مشترک را فراهم می‌کند.

وی افزود: فکر می‌کنم همتایان تایوانی این موضوع را اطمینان‌بخش می‌دانند، زیرا این پیام را به پکن ارسال می‌کند که این کشورها منافع مشترکی در حفظ امنیت در سراسر تنگه تایوان دارند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید