حجم مبادلات ایران و آفریقای جنوبی به 2 میلیارد دلار می رسد

کدخبر: ۱۸۷۲۲۲
سفیر ایران در آفریقای جنوبی با اشاره به هدفگذاری 2 میلیارد دلاری حجم روابط برای سال 2020 توسط روسای جمهور دو کشور در سفر سال گذشته رئیس جمهوری آفریقای جنوبی به تهران، گفت: مجموعه دستگاه دیپلماسی و سازمان‌های اقتصادی مرتبط بین دو کشور در این جهت در حال حرکت هستند و مجمع تجاری که در حاشیه نشست کمیسیون مشترک برگزار می‌شود نیز در این جهت است.
حجم مبادلات ایران و آفریقای جنوبی به 2 میلیارد دلار می رسد

به گزارش ایرنا ، «محسن موحدی قمی» سفیر ایران در پرتوریا عصر دیروز به وقت محلی در جمع خبرنگاران در تشریح سفر «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه در صدر یک هیأت عالیرتبه سیاسی و اقتصادی به پرتوریا اظهارداشت: وزیرخارجه کشورمان به منظور ملاقات با مقامات آفریقای جنوبی و برگزاری سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور به آفریقای جنوبی سفر کرده و این دیدار در جهت توسعه روابط در 2 منطقه مهم خاورمیانه و آفریقا است.

موحدی قمی با بیان اینکه زمینه‌هایی که در جهت توسعه روابط مدنظر 2 کشور است بیشتر در زمینه‌های اقتصادی، بازرگانی، علمی و آموزشی خواهد بود، عنوان کرد: 2 کشور دارای روابط بسیار خوب و تاریخی با هم هستند و در بسیاری از موضوعات سیاسی منطقه‌ای و بین‌المللی مواضع مشترکی دارند.

وی با بیان اینکه ایران بعد از پیروزی انقلاب، کلیه روابط خود را با دولت نژادپرست آفریقای جنوبی و رژیم آپارتاید قطع کرد و در کنار ملت آفریقای جنوبی و مبارزات آنها علیه آپارتاید ایستاد، خاطرنشان کرد: روابط دو کشور براساس زمینه‌های تاریخی و اقداماتی که ظرف دو دهه گذشته بین دو کشور انجام گرفته تدوین شده است.

سفیر ایران در پرتوریا اضافه کرد: با پیروزی مردم آفریقای جنوبی و اضمحلال رژیم آپارتاید در سال 1373 بلافاصله روابط دو کشور برقرار شد و دو کشور از روابط گرم و فرآیند فزاینده‌ای از همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف برخوردار شدند.

وی در تشریح برنامه‌های ظریف در این سفر عنوان کرد: علاوه بر حضور وزیر خارجه در سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور و انجام دیداری دوجانبه با همتای خود، رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با جاکوب زوما رئیس جمهور آفریقای جنوبی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. علاوه بر آن نشست صمیمانه‌ای نیز با ایرانیان مقیم آفریقای جنوبی با حضور وزیر خارجه برگزار خواهد شد.

موحدی قمی به برگزاری نشستی تجاری با حضور بخش‌های خصوصی و بازرگانان و تجار دو کشور نیزاشاره کرد وافزود: بخش‌های مختلف تجاری و اقتصادی، نخبگان اقتصادی، مقامات اقتصادی سازمان‌های دولتی، نیمه دولتی و روسای شرکت‌های بزرگ در اجلاس اقتصادی حضور خواهند داشت و این جلسه توسط وزیر خارجه کشورمان افتتاح خواهد شد.

سفیر ایران در آفریقای جنوبی در ادامه با بیان اینکه علاقه زیادی در طرف آفریقای جنوبی برای همکاری با طرف ایرانی و توسعه و تقویت روابط اقتصادی وجود دارد، بیان کرد: نشستی نیز با اصحاب رسانه در آفریقای جنوبی برگزار خواهد شد و مصاحبه زنده‌ای نیز با شبکه سراسری آفریقای جنوبی در برنامه وزیر خارجه گنجانده شده است.

وی با اشاره به بیانیه مشترک سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک که قرار است به امضای وزرای خارجه دو کشور به عنوان روسای این کمیسیون برسد، ادامه داد: در این سند مهم دستورالعمل اقدامات و پیگیری‌های دو کشور ظرف یک سال آینده تا برگزاری اجلاس بعدی ذکر خواهد شد.

سفیر ایران همچنین درباره حجم مبادلات تجاری بین ایران و آفریقای جنوبی با ذکر این نکته که متاسفانه ظرف یک دهه گذشته تا سال 2015 به دلیل تحریم‌های گسترده خصوصا از سوی آمریکایی‌ها، با مشکلات زیاد و کاهش حجم مبادلات تجاری روبرو بودیم، خاطرنشان کرد: تا قبل از آن حجم مبادلات بیش از 2 میلیارد دلار بود که الان به 140 میلیون دلار کاهش یافته و تمام تلاش نمایندگی ایران در پرتوریا در این جهت است که هم وضع سابق بازگردانده شود و هم شاهد توسعه بیشتر روابط تجاری بین دو کشور باشیم.

موحدی قمی این نکته را درعین حال یادآورشد: حجمی از مبادلات تجاری بین دو کشور وجود دارد که در ارقام رسمی ذکر نمی‌شود به عنوان مثال حجم زیادی از صادرات ما به کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه امارات متحده عربی انجام و از آنجا به کشورهای دیگر از جمله آفریقای جنوبی صادر می‌شود،‌به همین خاطر باید حجم مبادلات تجاری را بیشتر از این ارقام بدانیم، ولی با توجه به هدفگذاری انجام شده باید با جدیت به آن سمت حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت برای همکاری بین دو کشور زیاد است، یکی از زمینه‌های همکاری را در حوزه انرژی برشمرد و افزود: صنعت نفت آفریقای جنوبی هم از بعد واردات، نفت خام، گاز و پتروشیمی بازار بسیار خوبی برای صنایع نفتی ماست و ظرفیت‌های بالا و خوبی در زمینه نفت، پتروشیمی، گاز و صنایع وابسته در آفریقای جنوبی وجود دارد.

به گفته سفیر ایران دسترسی به بازار انرژی آفریقای جنوبی به معنای ورود به بازار دیگر کشورهای جنوب آفریقا هم خواهد بود.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی در زمینه ساخت پالایشگاه و تولید انرژی از گاز مایع و پتروشیمی و موضوعات دیگر در آفریقای جنوبی وجود دارد، به سرمایه‌گذاری شرکت ام‌تی‌ان ایرانسل آفریقای جنوبی اشاره کرد و آن را یک سرمایه‌گذاری خوب و پرمنفعت برای دو طرف خواند.

موحدی قمی ادامه داد: در سال گذشته قراردادی در حدود 750 میلیون دلار نیز در این زمینه امضا شد.

سفیر ایران با ذکر این نکته که بخش‌های خصوصی آفریقای جنوبی علاقه زیادی برای همکاری با طرف‌های ایرانی دارند و بسترهای خوبی هم در کشور ما و هم در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک در آفریقای جنوبی فراهم است، افزود: یکی از این موارد، ساخت واحدهای تولید الکتریسته از نفت است که می‌توان با آفریقای جنوبی در این زمینه همکاری کرد.

به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران که به دعوت رسمی همتای خود و برای شرکت در سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی به همراه هیات عالیرتبه سیاسی و اقتصادی به آفریقای جنوبی سفر کرده است، عصر امروز(یکشنبه) به وقت محلی وارد پرتوریا پایتخت اداری و اجرایی این کشور شد.

ظریف در این سفر با رئیس جمهوری، وزیر امورخارجه و وزیر دارایی این کشور دیدار و گفت و گو می کند.

دوازدهمین کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی در سال 94 با سفر وزیر خارجه این کشور به تهران برگزار شد و دو طرف توافق کردند که دور بعدی این اجلاس در شهر پرتوریا، پایتخت اداری و اجرایی آفریقای جنوبی برگزار شود.

رئیس‌ جمهوری آفریقای جنوبی نیز اردیبهشت ماه سال گذشته به تهران سفر کرد و در جریان این سفر دو طرف بر برگزاری هرچه زودتر کمیسیون مشترک تاکید کردند.

ظریف در این دور از سفر منطقه ای قاره آفریقا ، قرار است به کشورهای اوگاندا و نیجر نیز سفر کرده و با مقامات این کشورها نیز دیدار و گفت و گو کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید