دلایل جهش شاخص بورس

کدخبر: ۲۳۵۰۳۲
اقتصادنیوز:رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با برشمردن دلایل رشد شاخص بورس در ماه‌های اخیر، اعلام کرد: افزایش سودآوری شرکت‌های صادراتی نقش مهمی در رشد شاخص بورس داشته است.
دلایل جهش شاخص بورس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایبِنا، محمدرضا پورابراهیمی داورانی در خصوص نوسانات شاخص بورس گفت: در ماه‌های اخیر افزایش شاخص بورس تحت تاثیر تغییرات نرخ ارز بوده چرا که قیمت کالاها با نرخ‌های قبلی در بازار سرمایه تعیین شده بود و بعد از تغییرات نرخ ارز، قیمت ها نیز اصطلاحاً به روز شده است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، ادامه داد: رشد نرخ ارز در ماه های اخیر باعث شده ارزش شرکت ها از لحاظ تجهیزات و سایر دارایی ها افزایش یابد که این موضوع در قیمت سهام شرکت های بورسی مشهود است.

تاثیر تغییرات نرخ ارز

پورابراهیمی داورانی، ادامه داد: قیمت سهام برخی از شرکت ها به صورت آنی از تغییرات نرخ ارز تاثیر می‌پذیرد که در اثر افزایش مداوم نرخ ارز در ماه های اخیر قیمت سهام برخی از شرکت ها تحت تاثیر قرار گرفت و به رشد شاخص کمک کرده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس، افزود: به طور مثال قیمت تجهیزات یک شرکت بورسی در گذشته بر اساس ارز ۳۵۰۰ تومانی تعیین می‌شد، اما در حال حاضر با نرخ دلار جدید محاسبه می‌شود.

پور ابراهیمی داورانی، ادامه داد: سیاست‌های قبلی ارزی در توقف صادرات برخی از شرکت‌های بورسی تاثیر گذار بوده که البته با اصرار مجلس  مقرر شد ارز حاصل از صادرات با نرخ توافقی خرید و فروش شود.

نقش شرکت های صادراتی

وی ادامه داد: افزایش سودآوری شرکت های صادراتی نقش مهمی در رشد شاخص بورس داشته است و افزایش سودآوری از طریق صادرات و تغییر قیمت دارایی پایه از عوامل مهم تاثیرگذار، در رشد شاخص بورس در ماه‌های اخیر بوده است.

پورابراهیمی افزود: پیش بینی می شود تا جایی که بازار اصطلاحا کشش داشته باشد رشد شاخص بورس ادامه یابد که در هر صورت برای هدایت نقدینگی فرصت خوبی محسوب می‌شود.

لزوم حفظ مزیت های بازار سرمایه

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، در پایان تصریح کرد: تصمیم گیری درباره سیاست تعیین نرخ سود سپرده بانکی در پایان شهریورماه از عوامل تاثیرگذار در نوسانات شاخص بورس خواهد بود، در هر صورت تغییرات نرخ سود سپرده نباید به نحوی باشد که مزیت های بازار سرمایه را دچار چالش کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید