استرس با مشکلات گوارشی در کودکان مبتلا به اوتیسم ارتباط دارد

کدخبر: ۱۵۹۲۷۹
بسیاری از کودکان اوتیستیک از مشکلات گوارشی مانند دل درد و یبوست رنج می برند؛ اکنون نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که این مشکلات می تواند ناشی از واکنش شدید به استرس باشد.

به گزارش روز یکشنبه گروه علمی ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، اوتیسم یا درخودماندگی (Autism) نوعی اختلال رشدی (از نوع روابط اجتماعی) است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیرطبیعی مشخص می‌ شود. علائم این اختلال تا پیش از سه سالگی بروز می‌کند و علت اصلی آن ناشناخته‌ است. این اختلال در پسران شایع‌تر از دختران است.

دکتر 'دیوید بورسدورف' استادیار دانشگاه میسوری کلمبیا و نویسنده این مطالعه گفت: پزشکان برای درمان یبوست و سایر مشکلات مرتبط با دستگاه گوارشی تحتانی در یک بیمار اوتیسمی ممکن است داروی ملین تجویز کنند. اما یافته های مطالعه ما نشان می دهد که احتمالا زیرمجموعه ای از بیماران هستند که فاکتورهای دیگری موجب مشکلات گوارشی در انها می شود و اضطراب و استرس واکنشی می تواند عامل مهمی در این بیماران باشد.

محققان در این مطالعه 120 کودک مبتلا به اوتیسم و والدین آنها را بررسی کردند. براساس اطلاعات ارائه شده توسط والدین، در مجموع 51 نفر از این کودکان مشکل گوارشی داشتند.

به گفته محققان، کورتیزول هورمونی است که بدن در زمان استرس ترشح می کند. بدن کورتیزول را برای کمک به پیشگیری از التهاب ناشی از موادی به نام سیتوکین که با اوتیسم، استرس و مشکلات گوارشی ارتباط دارد، ترشح می کند.

این مطالعه نشان داد که کودکان دارای علائم مشکلات گوارشی در قیاس با کودکانی که این علائم را نداشتند، سطوح کورتیزول بالاتری در واکنش به آزمایش های استرس داشتند و در نتیجه، میان افزایش کورتیزول در واکنش به استرس و علائم مشکلات گوارشی ارتباط وجود دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید