بررسی برقراری آتش‌بس یک ماهه در سوریه در شورای امنیت

کدخبر: ۲۰۱۱۷۳
شورای امنیت سازمان ملل قرار است قطعنامه مربوط به برقراری آتش‌بس یک ماهه در سوریه را بار دیگر مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از رویترز، روز جمعه چند مقام دیپلمات در شورای امنیت سازمان ملل اعلام کردند این نهاد در نظر دارد تقاضای آتش بس یک ماهه در سوریه را به منظور تحویل کمک و انتقال بیماران و زخمیان به خارج از این کشور ارائه دهد. هر چند این موضوع احتمالا با مقاومت از سوی روسیه مواجه خواهد شد.

رویترز گزارش داد این قطعنامه که پیش نویس آن از سوی کویت و سوئد آماده شده است، روز جمعه به 15 عضو شورای امنیت تحویل داده شد. این قطعنامه برای تصویب، مستلزم 9 رای موافق است و نباید از سوی روسیه، چین، آمریکا، انگلیس و فرانسه وتو شود.

همچنین رویترز گزارش داد روز سه شنبه سازمان ملل خواستار آتش بس فوری انسان دوستانه حداقل یک ماهه در سوریه شد. روز پنج‌شنبه وزارت خارجه آمریکا از درخواست آتش بس سازمان ملل حمایت کرد.

با این حال واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل روز پنج‌شنبه اعلام کرد: این آتش بس واقعی نیست. ما می‌خواهیم شاهد آتش بس و پایان جنگ در سوریه باشیم. اما مطمئنا تروریست‌ها با این آتش بس موافق نیستند.

دیپلمات‌های شورای امنیت سازمان ملل قرار است روز دوشنبه این قطعنامه را مورد بحث و بررسی قرار دهند. هنوز مشخص نشده است که آیا سوئد و کویت پیش‌نویس این قطعنامه را به رای خواهند گذاشت یا خیر.

راهکا‌رهای دیپلماتیک تاکنون نتوانسته‌اند به پیشرفتی در زمینه پایان دادن به جنگ در سوریه، که اکنون در آستانه هشتمین سال خود است، دست یابند. در جنگ سوریه صدها هزار نفر کشته شدند و نیمی از جمعیت 23 میلیون نفری پیش از جنگ سوریه مجبور به ترک خانه‌های خود شدند. میلیون‌ها سوری طی این جنگ به صورت پناهنده به کشورهای دیگر مهاجرت کردند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید