رشد شتابان دلار

قیمت دلار در مرز 3800 تومان

کدخبر: ۱۵۴۵۳۸
قیمت دلار در حالی که تا ظهر امروز افزایش ملایمی را تجربه کرده بود در بعد از ظهر ناگهان به مرز 3800 تومان رسید. در لحظه تنظیم این خبر قیمت هر دلار آمریکا در بازار ارز غیر رسمی 3790 تومان درج شده است. در حالی که برخی منابع از قیمت های 3800 و حتی 3820 تومان نیز خبر داده اند. قیمت دلار در حالی افزایش یافته بود که پیش از این اقتصاد نیوز در تحلیل های خود آن را پیش بینی کرده بود. با ثبت این قیمت، دلار به رکورد چهار ساله دست یافت و به بالاترین قیمت از زمستان 91 به این سو رسید.
قیمت دلار در مرز 3800 تومان

فاصله قیمت دلار در بازار آزاد با نرخ دلار مبادله ای اکنون به حدود 800 تومان رسیده است. در حالی که این شکاف در یک ماه پیش حدود 500 تومان بود. به گفته فعالان بازار ارز ، در حالی که در ابتدای روز عده‌ای از معامله‌گران انتظار کاهش قیمت‌ها را داشتند، رشد نرخ حواله درهم و ادامه تقاضای تجاری در کنار تحرکات معامله‌گران فردایی منجر به رشد قیمت شد. در کنار این، عبور از سطح 3 هزار و 750 تومان که روز گذشته اتفاق افتاد ، دیگر عاملی بود که روند قیمت را تحت تاثیر قرار داد.

یکی از اهرم‌هایی که در برابر افت دلار مقاومت کرد، تحرکات معامله‌گران فردایی بود. معاملات فردایی دلار از همان ابتدای صبح با قیمتی بیشتر از قیمت روز کلید خورد که به معنی انتظار افزایشی در میان این دسته از معامله گران است. در ادامه روز فاصله این دو نرخ کمی بیشتر شد و انتظارات معامله‌گران نقدی بازار را تحت تاثیر قرار داد؛ موضوعی که منجر به افزایش تعداد خریداران ارز شد. در این شرایط، قیمت که تا ساعت یک ظهر روز آرام و کم نوسانی را سپری می‌کرد، به یکباره سرعت بیشتری به خود گرفت و حتی از محدوده 3 هزار و 750 تومان عبور کرد.

نوسانات نرخ حواله درهم یک بار دیگر قیمت دلار در بازار داخلی را تحت تاثیر قرار داد. موضوعی که انتظارات معامله‌گران پاساژ افشار را تحت تاثیر قرار داد و موجب شد این دسته بیشتر ترجیح دهند در موقعیت خرید ارز قرار بگیرند. به گفته فعالان، معامله‌گران فردایی، وقتی مطلع می‌شوند نرخ حواله درهم رشد بیشتری کرده است، با اطمینان و جسارت بیشتری وارد بازار شده و با افزایش خریدهای خود قیمت معاملات نقدی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند. جدا از این، بالا بودن ارزش ارز در دوبی نسبت به بازار داخلی این انتظار را ایجاد می‌کند که بخشی از ارز ارزان‌تر به کشور همسایه منتقل شود.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید