بسته خبری اقتصادنیوز 18 آبان 1400

دلار 4200 تومانی می ماند؟ /تصمیم بورسی دولت

کدخبر: ۴۵۳۲۶۶
اقتصادنیوز: وزیر اقتصاد امروز در صحن مجلس حاضر می شود تا به بحث وضعیت بورس بپردازد. دیروز وزیر بهداشت اما احتمال ماندن دلار 4200 تومانی خبر داد.
دلار 4200 تومانی می ماند؟ /تصمیم بورسی دولت

به گزارش اقتصادنیوز، با نزدیک شدن به زمان آغاز دور جدیدی از مذاکرات وین، حساسیت ها برای به سرانجام رسیدن این دور از مذاکرات بالا رفته است؛ گاردین هم در تازه ترین خبر نوشته: علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران پنجشنبه با مقامات وزارت خارجه انگلیس دیدار می‌کند. روز گذشته علی عبداللهیان با وزیر خارجه انگلیس و آلمان به صورت تلفنی گفت و گو کرد و بر حق ایران در توانمندی هسته ای تاکید کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا اما در اظهارنظر جدید خود مدعی است: در مورد اقدامات مخرب ایران نگرانیم. پیش تر سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به ادعاهای امریکا با اعلام سه شرط ایران برای موافقت با بازگشت امریکا به برجام گفته بود: امریکا باید بداند که دیگر عضو برجام نیست؛ آنها اول برادری خود را ثابت کنند/تیم مذاکراتی توسط مذاکره کننده ارشد ایران، آقای باقری هدایت میشود. رویداد مزبور روی روند معاملات بازارها اثر گذاشته بود.

واکنش ها به یک شایعه

در خبر مهم دیگری امروز وزیر اقتصاد به مجلس می رود و قرار است هم در خصوص نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار و وضعیت بورس به بحث و بررسی گذاشته شود. درحالی که از دیروز در فضای مجازی شایعه شده که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور وزیر اقتصاد را به دلیل وضعیت بورس توبیخ کرده بود که مدیرکل روابط عمومی وزارت اقتصاد اخبار منتشر شده در مورد تذکُر تُند رئیس‌جمهور به وزیر اقتصاد در مورد وضعیت شاخص بورس را تکذیب کرد.

وزیر اقتصاد روز گذشته با اعلام حمایت از سرمایه گذاران خرد در بازار سرمایه تاکید کرده: طرح اصلاح قانون بازار اوراق بهادار به ‎زودی نهایی می‌شود. در جلسه مشترک وزیر اقتصاد با رئیس کل بانک مرکزی و رئیس و اعضای هیأت مدیره سازمان بورس، مقرر شد کمیته ای به منظور هماهنگی سیاست گذاری ها و تصمیمات در بازار پول و سرمایه تشکیل شود.

دلار 4200 تومانی می ماند؟

البته خبر مهم دیگری دیروز از زبان وزیر بهداشت مطرح شد که در روزهای گذشته در میان محافل خبری از آن با عنوان با بلاتکلیفی نام برده میشد. بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت گفته است: با وضع فعلی مردم چاره ای نداریم جز نگه داشتن دلار 4200 تومانی. این در حالی بود که برخی از حذف دلار 4200 تومانی در همین سال جاری و برخی از عدم تعلیق و حذف آن در بودجه سال آینده خبر داده بودند.  این صحبت ها گویا بیشتر به گزینه دوم نزدیک تر است.

یک اپراتور دیگر تلفن همراه بورسی می شود

در حوزه اخبار شرکت ها، علی رستمی، مدیرعامل رایتل در سخنان مطرح شده ای تاکید کرده که به زودی رایتل در بازار فرابورس ایران پذیرش خواهد شد. با عقد قرارداد با کارگزارى صبا تأمین، فرآیند بورسى شدن شرکت در حال انجام است.

مهمترین اخبار شرکت های بورسی

در حوزه اخبار شرکت ها مهمترین خبرها عبارت بودند از:

#دزهراوی | ساختمان دفتر قبلی شرکت (واقع در خیابان صابونچی تهران) که به جهت ادعای مطالبات سود سهام شرکت داروسازی حکیم به مزایده گذاشته شده بود در مورخه 17/8/1400 از طریق اجرائیات دادگاه به شرکت وانا دارو (برنده مزایده) واگذار و سند انتقال آن صورت پذیرفت. با عنایت به عدم مشخص بودن خسارت تاخیر و تادیه مطالبات سود سهام شرکت داروسازی حکیم، آثار خالص سود و زیانی آن در این تاریخ قابل تعیین نبوده و در آینده بعد از مشخص شدن این موضوع توسط دادگاه به اطلاع سهامداران  خواهد رسید.

#گنگین | در خصوص خرید 100 درصد سهام نیروگاه ارس و اینکه این نیروگاه یک پروژه قبل از بهره برداری بوده و مدت زمان و میزان سرمایه گذاری در این پروژه اعلام شده است.

#جوین | خرید 10 دستگاه تراکتور اشتایر خرید 5 دستگاه تراکتور فرگوسن 399 خرید 10 دستگاه تراکتور فرگوسون 475 خرید 5 دستگاه تراکتور فرگوسن 470 باغی

#صبا | توثیق سهام سه شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین (#تاپیکو)، سرمایه گذاری صدر تأمین (#تاصیکو) و بانک ملت (#وبملت) به منظور تضمین تعهدات سرمایه گذاری صبا تأمین به عنوان ناشر تا پایان سررسید اوراق اختیار فروش تبعی بر روی سهام سرمایه گذاری صدر تأمین (تاصیکو)

#سخواف | سایش 60،000 تن کلینکر با فی هر تن 50 در یک قرارداد با سیمان شرق (#سشرق) انجام شد.

#وسبحان | ارزیابی کارشناسی از این ملک 70 میلیارد تومان اعلام شد.

#ولیز | شرکت از تمدید مهلت استفاده از مجوز افزایش سرمایه خبر داد. به استناد ماده 6 دستورالعمل اجرایی افزایش سرمایۀ شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم و با توجه به دلایل ارائه شده ، مهلت استفاده از مجوز افزایش سرمایه آن شرکت به مدت 30 روز و تا تاریخ 19 آذر امسال تمدید میشود. شرکت می بایست مطابق ماده قانونی فوق الذکر ، تمدید مهلت یاد شده را حداکثر تا تاریخ 16 ابان از طریق سامانه کدال ، به اطلاع عموم برساند. مجامع سال 1398 و 1399 و 1400 مجوز ثبت از بانک مرکزی دریافت نموده و اکنون درحال پیگیری مراحل اداری جهت ثبت صورتجلسات ذکر شده در اداره ثبت شرکتها هستیم. لازم به ذکر است بلافاصله پس از ثبت صورتجلسات ، مجوز پذیره نویسی از اداره ثبت شرکتها اخذ میشود

#کماسه | تامین ماسه ریخته گری در نظر دارد نسبت به فروش بخشی از اراضی مازاد کارخانه به مساحت 60،311 متر مربع ، واقع در حریم شهر فیروزکوه با قیمت پایه 96.8 میلیارد تومان به صورت یکجا و نقد اقدام نماید و مبلغ سپرده شرکت در مزایده معادل 2 درصد مبلغ پایه کل است.

#کزغال | زغال سنگ پروده طبس اعلام کرد: زمان بهره برداری از پروژه اصلاح مدار تغلیظ کارخانه زغال شویی هفته دوم آبان است.

6 شرکتی که افزایش سرمایه میدهند

در حوزه افزایش سرمایه مهمترین خبرها عبارتند از:

#خزر | گزارش توجیهی هیئت مدیرة به منظور پیشنهادافزایش سرمایه از مبلغ 79.9 میلیارد تومان به 258.7 میلیارد تومان از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها به تصویب هیئت مدیره رسید و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد.

#کیسون | افزایش سرمایه ۳۰۰ درصدی  تصویب شد. ۲۱۶ درصد از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها و ۸۴ درصد هم سود انباشته است.

#بساما | پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه بیمه سامان به میزان 387 درصد از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، سود انباشته و سایر اندوخته ها

#پترول | افزایش سرمایۀ شرکت از 2500 میلیارد تومان به 7 هزار میلیارد تومان (از محل اندوخته) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

#بفجر | با توجه به افزایش سرمایهُ شرکت از 650 میلیارد تومان ببه 1950 میلیارد تومان (از محل مطالبات و آورده نقدی)، مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام از تاریخ 17 آبان تا 16 دی امسال تعیین شد.

#خموتور |  با توجه به افزایش سرمایهُ شرکت از 142.8 میلیارد تومان به 300 میلیارد تومان (از محل مطالبات و آورده نقدی و سود انباشته)، مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام از 17 آبان تا 16 دی تعیین شد.

همچنین مهمترین خبر برای مجمع شرکت ها

#ثجنوب |  جلسه مجمع عمومی این شرکت در ساعت 09:00 روز چهار شنبه مورخ 1399/09/26 در تهران (بلوار میرداماد- خیابان شاه نظری- شماره 8-طبقه 4) برگزار میشود.

 

  • 11
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید