ردپای مذاکرات وین در بازار دلار ایران / افت قیمت دلار و سکه

کدخبر: ۴۶۹۷۱۷
اقتصادنیوز : بازار ارز و طلا امروز شاهد کاهش قیمت دلار و قیمت سکه بود.
ردپای مذاکرات وین در بازار دلار ایران /  افت قیمت دلار و سکه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  اکوایران، قیمت دلار آمریکا صبح امروز از عصر روز گذشته 160 تومان پایین‌تر بود و در نیمه اول معاملات در دامنه‌ای محدود نوسان می‌کرد. قیمت ابتدایی دلار متشکل نیز از میانگین روز گذشته 241 تومان پایین‌تر بود و 25 هزار و 583 تومان گزارش می‌شد.

دلار سنا کار خود را با رشد 24 تومانی نسبت به انتهای روز گذشته آغاز کرد و روی 25 هزار و 839 تومان قرار گرفت. جای حجم عرضه دلار و یورو هم هنوز در گزارش روزانه شبکه اطلاع‌رسانی بازار متشکل خالی است. حجم عرضه متشکل که به صورت منظم و روزانه گزارش می‌شد، از 9 دی ماه در شبکه اطلاع‌رسانی بازار متشکل قرار داده نشده است.

بازار ارز دلار

واکنش قیمت سکه به افت قیمت دلار

بازار طلای جهانی روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است و امروز نخستین روز هفته برای فلز گرانبها بود. قیمت طلا در معاملات روز جمعه تا نزدیکی 1830 دلار بالا رفته بود و در نهایت روی 1818 دلار قرار گرفت. قیمت طلا در ساعت 11 و 25 دقیقه صبح امروز به وقت ایران 1822 دلار گزارش می‌شد. قیمت طلا از نرخ انتهای روز جمعه بیشتر بود، اما قیمت سکه تحت تاثیر افت قیمت دلار قدری به سمت پایین حرکت کرد و روی 12 میلیون و 205 هزار تومان قرار گرفت. اندازه حباب قیمتی سکه 3.6 درصد به دست می‌آمد که از عصر دیروز کوچکتر و به مقادیر متعارف نزدیک بود.

اخبار برجامی که توجه فعالان بازار را جلب کردند کدامند؟

مذاکره‌کنندگان ارشد برای از سرگیری مذاکرات عازم وین شدند و باید دید اولین جلسات چه جهتی خواهند داشت. در کنار بازگشت مذاکره‌کنندگان ارشد، اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران جلب توجه می‌کرد. بر اساس اظهارات خطیب‌زاده ایران برای خود نقشه دومی دارد که احتمالا برای آمریکا جذاب نخواهد بود و بهتر است آمریکا تمام تلاش خود را برای نتیجه دادن فرایند احیای برجام بکند. خطیب‌زاده همچنین بر شروط ایران تاکید کرد و گفت تضمین‌های سه‌گانه‌ای که آمریکا مجدداً نظام بین‌الملل را به سخره نخواهد گرفت، هیچ دولتی در آمریکا از سازوکارهای برجام بر ضد برجام استفاده نکند و تضمین‌هایی که انتفاع ایران را تضمین کند، در هر توافقی باید باشد. انریکه مورا نیز روز گذشته توئیت کرده بود که احیای برجام هنوز نامشخص است، با وجود این مواضع امروز صبح قیمت دلار واکنش صعودی نشان نداد و روند نوسانی محدود خود را دنبال کرد. تغییرات قیمت دلار در روز گذشته مثبت بود و قیمت دلار در شروع معاملات امروز قدری کاهش یافت.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار آمریکا در شروع معاملات امروز قدری به سمت پایین حرکت کرد و قیمت ابتدایی دلار متشکل نیز از متوسط روز گذشته پایین‌تر بود. قیمت سکه با وجود رشد قیمت طلای جهانی در واکنش به افت قیمت دلار، کاهش یافت و حباب آن نسبت به عصر روز گذشته قدری کوچک شد. مذاکره‌کنندگان ارشد که روز جمعه وین را ترک کرده بودند امروز برای از سرگیری مذاکرات به وین بازگشتند. باید دید با ازسرگیری مذاکرات توسط مذاکره‌کنندگان ارشد چه سیگنالی برای بازار ارسال می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید