پس لرزه اقدام جدید پارلمان اروپا در بازار دلار و سکه ایران

نوسانات ساختگی در بازار دلار؟ /قیمت سکه و طلا پیشروی کردند

کدخبر: ۵۴۹۷۲۱
اقتصادنیوز: قیمت دلار نقدی در بازار امروز به مسیر صعودی شب گذشته ادامه داد. برخی از معامله گران امروز مدعی بودند که دلار به کانال جدید سرک کشید.
نوسانات ساختگی در بازار دلار؟ /قیمت سکه و طلا پیشروی کردند

به گزارش اقتصادنیوز، بازار ارز تهران در یکی دو روز اخیر در حالت آماده باش برای یک خبر سیاسی مهم بود. در خبرها آمده بود امروز پنجشنبه 29 دی ماه در پارلمان اروپا یک قطعنامه علیه ایران و سپاه تصویب می شود. 

عصر دیروز بود که نمایندگان پارلمان اروپا به متمم پیشنهادی برای شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درفهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند.

شامه دلار پشت خطی تیز شد

همین خبر باعث شد شامه دلار پشت خطی تیز شود و بازار شبانه، میزبان خریداران دلار باشد. برخی از معامله گران دیشب مدعی بودند در معاملات پشت خطی، اسکناس آمریکایی نسبت به این خبر  واکنش صعودی نشان داد. 

پیشروی قیمت دلار در معاملات پشت خطی 

قیمت دلار نقدی هم در بازار امروز به مسیر صعودی شب گذشته ادامه داد. برخی از معامله گران امروز مدعی بودند که دلار به کانال جدید هم سرک کشید. از نظر تحلیلگران ارزی هراس معامله‌گران از تشدید تنش‌های بین‌المللی یکی از مهم‌ترین عواملی است که تقاضای احتیاطی را در بازار بالا برده است.

صعود قیمت دلار در هرات و سلیمانیه 

بررسی ها نشان می دهد امروز هرات هم شاهد صعود دلار به کانال بالاتر بوده است. گفتنی است اسکناس آمریکایی در بازار مذکور عصر امروز تقریبا 400 تومان از عصر دیروز بالاتر معامله شد. در بازار سلیمانیه هم بازیگران افزایشی قدرت را به دست گرفتند. نرخ دلار دراین بازار در مقایسه با روز گذشته در حول و حوش 650 تومان افزایش را ثبت کرد.

ورود نرخ درهم به کانال بالاتر 

 این پایان ماجرا نیست. نرخ حواله درهم نیز در معاملات نقدی امروز وارد کانال جدید شد و همین امر ضربه صعودی دیگری برای دلار در تهران بود. 

قطعنامه علیه سپاه تصویب شد 

در واپسین ساعات معاملات نقدی امروز نشست پارلمان اروپا برای تصمیم‌گیری درباره قطعنامه علیه ایران برگزار شد. نمایندگان ابتدا درباره 4 اصلاحیه که یکی از آن‌ها درخواست لغو برجام بود رای‌گیری کردند اما رأی نیاورد.به عبارتی برجام را مختومه نکردند.

 سپس کلیت قطعنامه علیه سپاه به رأی گذاشته شد و از میان 545 نماینده شرکت‌کننده در رای‌گیری، 313 نفر به این قطعنامه رأی مثبت دادند. قطعنامه مذکور علاوه بر این شامل بندهای دیگری است که خواستار تحریم رئیس‌جمهور و دادستان کل ایران می‌باشد.حال قرار است این قطعنامه به شورای اروپا ارسال شود و روز دوشنبه درباره آن تصمیم گیری شود. 

پارلمان اروپا

واکنش نرخ دلار به تصویب قطعنامه چه بود؟ 

نکته مهم این بود که بعد از تصویب این قطعنامه، نرخ ها کاهشی شد و در زمان نگارش این گزارش دلار  فردایی پایین تر از  دلار نقدی بازار امروز معامله شد.

عده ای از معامله گران می گفتند علت اینکه بعد از خبر تصویب قطعنامه قیمت دلار واکنش صعودی از خود نشان نداد به این علت بود که 4 اصلاحیه که یکی از آن‌ها درخواست لغو برجام بود رأی نیاورد. 

نرخ دلار پیشخور شد؟

از سوی دیگر برخی از معامله گران معتقدند این خبر تا حد زیادی پیش خور شده بود. به همین دلیل دلار رشد قابل توجهی را ثبت نکرد.  در واقع، پیشخور شدن قیمت به این معناست که قبل از اینکه اخبار و اطلاعات خاصی منتشر شود، قیمت آن شروع به افزایش یا کاهش می کند.

دستکاری نرخ دلار در اتاق های معاملاتی؟ 

عده از معامله گران می گفتند چون پله آهنین نیست معاملات رسمی فردایی هم نیست. این دسته از بازیگران ارزی مدعی بودند اتاق ها، همه مدل دستکاری و شانتاژ می کنند و با هماهنگی سایر اتاق ها نوسانات ساختگی ایجاد می کنند. این دسته از معامله می گفتند مراقب باشید تا گرفتار نشوید. 

قیمت دلار در بازار رسمی 

در سمت رسمی بازار هم صرافی ملی امروز  قیمت خرید دلار آمریکا ۳۸,۹۸۶ (سی و هشت هزار و نهصد و هشتاد و شش تومان) و قیمت فروش دلار آمریکا ۳۹,۳۸۰ (سی و نه هزار و سیصد و هشتاد تومان) اعلام شد.

در بازار متشکل ارزی امروز نرخ دلار 38 هزار و 700 تومان بود. دلار توافقی هم در محدوده 39 هزار و 56 تومان به فروش رسید که در مقایسه با روز قبل کاهش را نشان می دهد. 

تداوم پیشروی قیمت طلا

قیمت اونس طلا امروز در محدوده 1909 دلار معامله شد که نسبت به دیروز 7 دلار رشد کرده بود. در بازار داخلی ایران هم قیمت طلا 18 عیار امروز بالا رفت. آن طور که سایت اتحادیه طلا و ارز اعلام کرده قیمت طلا 18 عیار امروز تا 2 میلیون و 55 هزار و 200 تومان بالا رفته و عصر امروز در محدوده 2 میلیون و 33 هزار و 500 تومان به کار خود پایان داده است. روز گذشته هر گرم طلا 18 عیار در محدوده 2 میلیون و27 هزار و 200 تومان معامله شده بود. 

عبور قیمت سکه از 23 میلیون و 600 هزار تومان 

سایت اتحادیه امروز  همچنین اعلام کرده که قیمت سکه  امامی وارد کانال 23 میلیون تومان شده و تا سطح 23 میلیون و 735 هزار تومان پیشروی کرده است.قیمت سکه در سایت مذکور در زمان نگارش این گزارش 23 میلیون و 649  هزار تومان بود. این قیمت نسبت به دیروز نزدیک به از 900 هزار تومان جهش صعودی را نشان می دهد. 

تاخت و تاز ربع سکه در بازار 

قیمت ربع سکه امروز تا 9 میلیون و 600 هزار تومان بالا رفت و عصر امروز در محدوده 9 میلیون و 500 هزار تومان به فروش رسید. قیمت ربع سکه دیروز 9 میلیون و 300 هزار تومان بود. 

شکست بازار ساز در کنترل بازار سکه؟ / فروش انواع سکه در بورس 

درشرایطی که ۵۰ هزار ربع سکه در روزهای گذشته در بورس کالا عرضه شده امروز خبر آمد  بانک مرکزی به زودی فروش انواع سکه را با همین روش از سر خواهد گرفت.

برخی از معامله گران می گفتند به نظر می رسد تصمیم نهاد مرکزی بازار ساز تا حدودی شکست خورده و با این کار همچنان به دنبال کاهش تب و تاب معاملات بازار سکه است. 

سکه امامی

هراس سکه بازان از دردسرهای مالیاتی 

با این حال  گفته‌های برخی بازیگران بازار نشان می‌دهد که برخی معامله‌گران نگران بودند که در صورت خرید ربع سکه از بازار رسمی، در آینده با دردسرهای مالیاتی مواجه شوند. در کنار این گفته می‌شود که معامله‌گران بزرگ نمی‌خواهند دولت را نسبت به حساب‌های خود حساس کنند و به همین دلیل ترجیح می‌دهند خریدهای خود را از بازار غیررسمی و در فضایی با شفافیت کمتر انجام دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید