گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بازار طلا و ارز پایتخت

3 آمار مهم در بازار دلار /سکه تغییر کانال داد

کدخبر: ۵۵۳۶۱۴
اقتصادنیوز: ناخدا امروز هم نیامد؛ از سوی دیگر تحلیلگران ارزی می گفتند دیروز سه آمار مهم منتشر شد که نشان می دهد هنوز تنور انتظارات تورمی داغ است.
3 آمار مهم در بازار دلار /سکه تغییر کانال داد

به گزارش اقتصادنیوز ، قیمت دلار امروز دوشنبه 17 بهمن ماه هم در تهران صعودی بود هم در بازار های همسایه. 

رشد قیمت دلار در بازارهای همسایه/درهم صعودی شد 

نرخ دلار در هرات در شروع معاملات نقدی امروز با گپ مثبت 300 تومانی باز شد. همین عامل باعث شد چشم و گوش بازیگران ارزی تهران تیز شود اما در واپسین ساعات معاملات نقدی عصر امروز نرخ دلار در هرات نسبت به روز قبل رنج شد.در سلیمانیه هم نرخ دلار امروز وارد کانال جدید شد.

نرخ حواله درهم که روز گذشته نزولی شده بود در بازار امروز مسیر رشد را طی کرد. قیمت درهم عصر امروز در مقایسه با روز قبل تقریبا 150 تومان رشد کرده بود. 

خبر خوش ایران خودرو برای متقاضیان شرکت در قرعه‌کشی

قیمت دلار در بازار رسمی 

در سمت رسمی بازار هم قیمت دلار  در سایت بازار متشکل ارزی امروز نسبت به روز قبل نوسان محدودی را ثبت کرد. قیمت دلار در این سایت در زمان نگارش این گزارش 43 هزار و 131 تومان بود. اما قیمت یورو امروز تقریبا 200 تومان افت کرد و در محدوده 46 هزار و 625 تومان به فروش رسید. 

رشد قیمت دلار در حالی است که به گفته برخی تحلیلگران، بازار در دوران دهه فجر سال جاری نوسان خاصی را تجربه نکرده و این موضوع از نگاه آن‌ها نشان می‌دهد که بازار ساز با عرضه ارز قصد دارد که اجازه ندهد هیجان خاصی به دلار سرایت کند.

3 آمار مهم در بازار دلار/ تنور انتظارات تورمی داغ است

ناخدا امروز هم نیامد؛ از سوی دیگر تحلیلگران ارزی می گفتند دیروز سه آمار مهم منتشر شد که نشان می دهد هنوز تنور انتظارات تورمی داغ است. 

رشد ۱۰ درصدی قیمت مسکن در تهران در یک ماه

در اولین ماه زمستانی کشور تورم ماهانه مسکن تهران به 9.8 درصد رسیده و در بالاترین سطح دو سال قرار گرفته است. برخی رشد تقاضا در بازار مسکن پایتخت در نخستین ماه زمستانی کشور را عامل مهمی در پدیدار شدن چنین اتفاقی می دانند.

 رشد ۵۹ درصدی سهم پول از نقدینگی 

سهم پول از نقدینگی به بیشترین سطح خود از ابتدای سال 92 تاکنون رسیده و مسیر رو به رشد خود را ادامه داده است. این در حالی است که بانک مرکزی در ابتدای آذرماه در گزارشی اعلام کرده بود: «سهم پول از نقدینگی کنترل شده و روندی کاهشی دارد.» برخی رشد این شاخص را از حیث تورمی علامت هشدار برای اقتصاد کشور می دانند.

رشد بیش از ۵ درصدی حجم پایه پولی در یک ماه

طبق داده های مرکز آمار ایران، حجم پایه پولی در کشور برابر با 766 هزار و 300 میلیارد تومان در آذر ماه 1401 برآورد شده است. این هسته تورم ساز پولی در مقایسه با میانه پاییز، یعنی ماه قبل خود حدودا 5.32 درصد بیشتر شده که بیشترین رشد ماهانه در این شاخص در بازه 19 ماهه تلقی می شود.

بازیگران ارزی معتقدند تا زمانی که نهاد مرکزی بازار ساز به فکر چاره ای برای سطح انتظارات نباشد اقداماتی مانند افزایش سقف فروش ارز سهمیه‌‌ای از ۲هزار به ۵هزار دلار، اقدام برای راه‌‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا و افزایش سود بانکی حساب‌‌های بلندمدت و... کاهش قیمت دلار دور از انتظار است.

رشد قیمت طلا 

قیمت اونس طلا در بازار امروز 6 دلار بالا رفت و در محدوده 1871 دلار معامله شد.این در حالی است که اواخر هفته گذشته نرخ اونس طلا در محدوده 1950 دلار بود اما در هفته ای که گذشت، جلسات سه بانک مرکزی آمریکا، اروپا و انگلستان برگزار شد و هر سه بانک مرکزی تصمیم به افزایش نرخ بهره گرفتند و طلا، نقره داغ شد. قیمت اونس طلا روز شنبه در محدوده 1864 دلار به فروش رسیده بود.

با رشد قیمت طلا و قیمت دلار،دو فلز زرد رنگ در بازار داخلی ایران هم صعودی شدند. قیمت طلا 18 عیار عصر امروز امروز در محدوده 2 میلیون و 81 هزار و 700 تومان معامله شد که نسبت به دیروز 4 هزار تومان رشد کرده بود. 

ورود قیمت سکه به کانال 24 میلیون تومان 

قیمت سکه امامی هم که روز گذشته کانال 24 میلیون تومان را از دست داده بود در بازار امروز کانال یاد شده را پس گرفت و تا محدوده 24 میلیون و 100 هزار تومان بالا رفت. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید