نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 29 اردیبهشت

ایران و آمریکا در زمینه انرژی اتمی همکاری می کنند!

کدخبر: ۵۷۴۵۸۵
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم.
ایران و آمریکا در زمینه انرژی اتمی همکاری می کنند!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

 

تعداد شهدای حادثه مرزی سراوان افزایش یافت

کاریکاتور توهین‌آمیز مجله فرانسوی از اردوغان+ عکس

 

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

یک خبر بد برای موافقان فیلترینگ/ اینستاگرام همچنان محبوب است

جنگ جدید نفتکش ها میان ایران و غرب/ عبور ناو حامل فرماندهان غربی از تنگه هرمز

29 اردیبهشت 1353؛ ایران و آمریکا در زمینه انرژی اتمی همکاری می کنند

درحالی که خبر آزمایش نخستین بمب اتمی هند همانند بمب در دنیا صدا کرد، امروز در تهران رسما اعلام شد که ایران و آمریکا در زمینه استفاده از انرژی اتمی همکاری خواهند کرد و ایالات متحده اجرای برنامه وسیع ایران را در این زمینه یاری می کند.

تونل مخفی و زیر زمینی پوتین در زیر کاخ‌های او+ تصاویر

در مقدمه این همکاری فردا به دعوت دولت، خانم «دیکسی لی دی» رئیس کمیسیون انرژی اتمی آمریکا در راس یک هیات پنج نفری از مقامات این کمیسیون برای یک دیدار چند روزه وارد تهران می‌شوند.

دیدار رسمی کمیسیون انرژی اتمی ایالات‌متحده از ایران درست دو ماه پس از صدور فرمان شاهنشاه دائر بر تشکیل سازمان انرژی اتمی ایران صورت می‌گیرد.

رئیس و مقامات کمیسیون انرژی اتمی آمریکا در دیداری که از ایران در پیش دارند، مذاکرات مقدماتی در زمینه همکاری‌های دو کشور در زمینه انرژی اتمی با مقامات ایرانی به عمل می‌آورند.

تهران 5 سال دیگر متوقف می‌شود

براساس آمار اداره راهنمایی و رانندگی در یک سال گذشته عامل بروز اکثر تخلفات و تصادفات عدم رعایت حق‌تقدم بوده است. در این مدت 8 هزار راننده به علت عدم رعایت حق تقدم دچار حادثه شدند. همزمان با انتشار این آمار کارشناسان ترافیک اعلام خطر کردند اگر برای ترافیک پایتخت چاره اندیشی نشود، پنج سال دیگر حرکت در تهران متوقف خواهد شد.

رانندگان تهران نیز معتقدند که وضع ترافیک پایتخت طوری است که رانندگان مجبور به تخلف می‌شوند در غیر این صورت هرگز قادر نخواهند بود که به موقع به کارهای روزانه خود برسند.

29 اردیبهشت 1363؛ آمریکا قصد متوقف کردن ناوگان نفتی ایران در خلیج فارس را دارد

برادر غرضی، وزیر نفت کشورمان که در راس هیاتی به شیراز سفر کرده است، از قسمت های مختلف طرح گسترش پتروشیمی شیراز بازدید کرد.

سیدمحمد غرضی گفت: آخرین حربه ای که به دست عراق و آمریکا افتاده است، متوقف کردن ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس برای حمل نفت می‌باشد و در این رابطه به چند کشتی ما تا به حال حمله شده است.

ولی از آنجایی که جمهوری اسلامی صبر پیشه کرده است، حوصله می کند تا دشمن هر آنچه در اختیار دارد، بروز دهد. چنانکه ریاست جمهوری هم اظهار داشتند،‌ ما تا وقتی که دست تبهکار و جنایتکار رو شود و مردم دنیا آگاه شوند که چه کسی کشتیرانی را در خلیج فارس به خطر انداخته، حوصله خواهیم کرد.

وی اضافه کرد» با این حال ما نه بازار نفتی‌مان را از دست داده‌ایم و نه اجازه داده‌ایم که خارک را منهدم کنند و نه اجازه از کار افتادن خطوط لوله نفتی خود را داده‌ایم ما ابزار و امکانات لازم را برای ضربه زدن به دشمن جمع‌آوری کرده‌ایم و در موقع مناسب به کار خواهیم گرفت.

29 اردیبهشت 1373؛ طرح نظام‌دهی قیمت‌ها از اول خرداد به اجرا درمی آید

طرح نظام‌دهی قیمت‌ها از اول خرداد امسال در سطح کشور به مورد اجرا گذاشته می شود.

معمارزاده، معاون خدمات بازرگانی گفت: امید است طرح نظام‌دهی قیمت‌ها، هماهنگی قیمت تمام اجناس را در پی داشته است.

وی به تشکیل سازمان بازرگانی در استان‌های کشور اشاره کرد و افزود: وزارت بازرگانی مصمم است برای حذف وظایف و کارهای موازی ادارات و سازمان‌های گوناگون استان‌ها، نسبت به تشکیل سازمان بازرگانی در این استان‌ها اقدام کند که این طرح پس از تصویب شورای عالی اداری به مورد اجرا درمی آید.

29 اردیبهشت 1383؛ امضای قرارداد بنز با ایران خودرو دیزل به تعویق افتاد

شرکت آمریکایی-آلمانی «دایملر-کرایسلر» امضای قرارداد مونتاژ خودروهای مرسدس بنز با «ایران خودرو دیزل» را تحت فشار آمریکا به تعویق انداخت.

قرارداد مونتاژ خودروهای مرسدس بنز در ایران خودرو دیزل قرار بود روز شنبه (26 اردیبهشت) امضا شود، ولی مسوولان شرکت دایملر-کرایسلر با ابراز تردید، امضای قرارداد آن را به تاخیر انداختند.

اسحاق جهانگیری تاخیر در امضای این قرارداد به خاطر نگرانی مسوولان شرکت دایملر-کرایسلر مواجه شد که به محض رفع این مشکلات قرارداد امضا می‌شود.

در صورت امضای این قرارداد، در سال اول 2 هزار خودرو مرسدس بنز 220-E در ایران مونتاژ خواهد شد و این رقم در سال دوم به 5هزار دستگاه خواهد رسید.

ارزش دارایی‌های شبکه بانکی ایران 140 میلیارد دلار است

ایران از نظر ارزش دارایی‌های سیستم بانکی در منطقه خاورمیانه در مقام دوم قرار دارد.

به گزارش واحد تحقیقات روزنامه دنیای اقتصاد، ارزش دارایی های سیستم بانکی ایران در سال 2002 حدود 140 میلیارد دلار برآورد می‌شود که پس از ترکیه در جایگاه دوم قرار دارد. این در حالی است که براساس امار و ارقام رسمی منتشرشده ارزش دارایی‌های سیستم بانکی در ترکیه حدود 143 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

پس از ایران، کشورهای عربستان، امارات و بحرین از نظر ارزش دارایی‌های سیستم بانکی در مقام سوم، چهارم و پنجم قرار دارند.

براساس گزارش واحد تحقیقات روزنامه دنیای اقتصاد در سال 2002 ارزش دارایی‌های بانکی کشورهای عربستان، امارات و بحرین به ترتیب حدود 100، 92 و 80میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

با وجود آنکه بحرین از نظر ارزش دارایی سیستم بانکی در مقام پنجم قرار دارد، اما تحولات مالی در سطح منطقه نشان می‌دهد که این کشور در حال تبدیل شدن به قطب بازار پول در خاورمیانه است.

29 اردیبهشت 1393؛ نرخ بلیت هواپیما آزاد شد

با مصوبه شورای عالی هواپیمایی، آزادسازی نرخ بلیت هواپیما عملیاتی شد واز این پس قیمت بلیت هواپیما مانند پروازهای خارجی «کف» مشخصی نخواهد داشت و در عوض تا سقف خاصی قابل تعیین است. به عبارت دیگر، با آزاد شدن قیمت بلیت هواپیما به جای اینکه بلیت یک نرخ ثابت داشته باشد، قیمت آن با توجه به میزان «تقاضا» در مقاطع مختلف تعیین می‌شود.

تاکنون قیمت بلیت هواپیما به صورت دستوری ازسوی شورای عالی هواپیمایی تعیین و با تایید رئیس‌جمهوری ابلاغ می‌شد. در آخرین تغییرات نیز قیمت بلیت هواپیما چهاردهم آبان 1391، یک سال پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها در مسیرهای داخلی 65 تا 70 درصد افزایش یافت و تا امروز هم با همین قیمت فروخته می‌شد؛ اما برخی از مدیران ایرلاین‌ها معتقدند که این میزان افزایش قیمت در پروازهای داخلی، جبران هزینه‌های این شرکت‌ها را نمی‌کند.»

حداقل بودجه خرید مسکن در تهران

ارزان‌ترین واحد فروش در جدول قیمت نبض بازار به یک واحد 30 متری با 20 میلیون تومان وام و قیمت کل 85 میلیون تومان مربوط می شود و گران ترین واحد مسکونی هم به واحد نوساز به متراژ 44 مترمربع در خیابان اشرفی اصفهانی.

نرخ‌های پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی در مناطق مختلف تهران

محله

متراژ (مترمربع)

عمر بنا (سال)

قیمت هر مترمربع (تومان)

جیحون

38

بازسازی

95 میلیون

مولوی

40

-

106 میلیون

پونک

36

-

230 میلیون

سبلان

38

5

120 میلیون

مسعودیه

40

-

110 میلیون

جمال‌زاده

31

13

155 میلیون

جنت‌آباد

40

10

180 میلیون

خوش

35

3

95 میلیون

کمالی

35

-

102 میلیون

اسکندری

38

-

114 میلیون

گلبرگ

45

نوساز

157 میلیون

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

توافق بر سر افزایش قیمت خودرو تکذیب شد

روز گذشته در حالی خبرگزاری فارس از توافق بر سر افزایش پنج تا 20 درصدی قیمت خودروهای داخلی خبر داد که گویا خودروسازان در جریان چنین توافقی نیستند و حتی مسوولان ایران خودرو این موضوع را به شدت تکذیب کردند.

یک مقام آگاه دیروز در گفت‌و گو با «فارس» ضمن تشریح جلسه اخیر شورای رقابت گفته بود که در این جلسه، اعضای شورا، خودروسازان، مسوولان سازمان استاندارد و سازمان بازرسی کیفیت حضور داشته و درنهایت بر سر افزایش قیمت خودروهای داخلی توافق لازم انجام شده است.

به گفته این منبع آگاه، افزایش قیمت تقریبا روی همه خودروهای اتفاق افتاده که البته این رشد قیمت در مورد برخی خودروها جزئی است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید