رکورد کمترین سهم خرید شش هفته ای اوراق بدهی در بازار سرمایه

بورسی ها از تامین کسری بودجه کنار کشیدند!

کدخبر: ۴۳۸۸۹۰
اقتصادنیوز: 730 میلیارد تومان دیگر از کسری بودجه دولت در هفته شانزدهم بازار اولیه حراج در سال جاری تامین شد. در این هفته سهم بورسی ها از خرید اوراق 13 درصد بوده که کمترین سهم در شش هفته اخیر به شمار می آِید. در عوض در نهادهای مالی این سهم در این مقطع روندی افزایشی داشت
بورسی ها از تامین کسری بودجه کنار کشیدند!

به گزارش اقتصادنیوز ، در هفته شانزدهم برگزاری حراج اوراق بدهی در ایران به طور کلی 730 میلیارد تومان اوراق به فروش رسید. این رقم در مقایسه با هفته قبل 60.7 درصد کاهش پیدا کرده است.

مشروح ارقام خرید و فروش شده در بازار اولیه حراج به شرح زیر بوده است:

177 (1)

به طور کلی یکی از مسیر های دولت برای تامین کسری فروش اوراق بدهی به بانکها و نهادهای سرمایه ای است. از این طریق دولت می تواند بدون چاپ پول و افزایش پایه پولی درآمدزایی کرده و بخشی از کسری خود را تامین کند. مشتریان این اوراق با توجه به نرخ سود و تاریخ سررسید این برگه ها حاضر حاضر به خرید در این بازار می شوند.

در همین رابطه در مرحله شانزدهم خرید و فروش اوراق در هفته منتهی به 16 شهریور ماه مجموعا 730 میلیارد تومان  از کسری بودجه دولت تامین شده که دراین اقدام 640 میلیارد تومان بانکها (معادل با 87 درصد) و 90 میلیارد تومان (معادل با 13 درصد) نیز نهاد های سرمایه ای مشارکت داشته اند. 

مهمترین اتفاق در هفته اخیر کاهش سهم خرید اوراق توسط بورس و افزایش سهم خرید بانکها در بازار اولیه اوراق بدهی بوده است. سهم 13 درصدی مشارکت نهادهای تامین سرمایه در حراج هفته اخیر کمترین میزان در شش هفته گذشته بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید