فروش اوراق بدهی دولتی در کانال 3 هزار میلیاردی

رشد 500 درصدی سهم بانک ها در تامین کسری بودجه دولت+جدول

کدخبر: ۴۹۹۱۰۶
اقتصادنیوز: مرحله دوم حراج اوراق بدهی دولتی در سال 1401 برگزار شده و طی آن 3 هزار و 10 میلیلیارد تومان دیگر اوراق به فروش رسید. بررسی ارزش معاملات هفتگی در این بازار ها نشان می دهد همچنان فروش دولت در این بازار در کانال 3 هزار میلیاردی قرار دارد.
رشد 500 درصدی سهم بانک ها در تامین کسری بودجه دولت+جدول

به گزارش اقتصادنیوز ، فروش اوراق بدهی دولتی  در سال 1401 شروع بالایی داشته است. در مرحله دوم برگزاری این حراج، امسال به طور کلی در حدود 3 هزار و 10 میلیارد تومان اوراق فروخته شده که تقریبا 560 میلیارد تومان از هفته قبل کمتر بوده است.

مقایسه درصدی خرید و فروش اوراق بدهی دولتی در این دو هفته اما نشان می دهد سطح معاملات در این بازار تغییر چندانی نداشته و همچنان در سطح بالایی قرار دارد.

فروش 3 هزار میلیاردی اوراق بدهی در بازار اولیه

به طور کلی دولت می تواند با فروش اوراق بدهی خود به بانک ها و نهادهای تامین سرمایه کسری بودجه خود را تامین کند. برخی از اقتصاددانان بر این باورند رونق این بازارمی تواند از رشد تورم جلوگیری کند زیرا دولت دیگر نیاز ندارد برای تامین کسری خود از تنخواه بانک مرکزی پول بردارد یا پول چاپ کند.

در همین رابطه پس از آن که در هفته اول برگزاری بازار اولیه در حدود 3 هزار و 570 میلیارد تومان اوراق به فروش رسید در این هفته این میزان تقریبا 15.7 درصد کاهش داشته که البته تغییر چندانی نیست و همچنان در کانال 3 هزار میلیاردی قرار داشته است.

تفکیک خرید و فروش در این بازار نشان می دهد در این مدت تقریبا بانک ها در بازار اولیه در حدود هزار و 790 میلیارد تومان اوراق از دولت خریداری کرده اند که تقریبا 59.5 درصد از سهم کل اوراق فروخته شده در این بازار بوده است.

در مقابل نیز بورسی ها در هفته دوم خرداد ماه در حدود هزار و 220 میلیارد تومان اوراق بدهی دولتی از دولت خریده اند که سهمی 40.5 درصدی از کل معاملات بازار اولیه در مرحله دوم داشته است.

به عبارت دیگر برخلاف هفته اول در این مرحله سهم نهادهای مالی درتامین کسری بودجه دولت از این مسیر بالاتر بوده و رشدی 500 درصدی را در مقایسه با هفته قبل داشته است.

اوراق بدهی دولتی

افزایش نرخ سود اوراق بدهی دولتی در هفته دوم

ترکیب اوراق عرضه شده از سوی دولت در هفته دوم خرداد ماه اراد  104 و اراد 105 بوه است. در این هفته اتفاق مهم افزایش نرخ سود این دسته از اوراق بوده که در اراد 105 به 22 درصد رسیده است.

با این حال بانک ها استقبال چندانی از این اوراق نکرده و همچنان تاریخ سررسید کوتاه تر اراد 104 برایشان ارزشمندتر بوده است.

در مقابل اما بورسی ها بیشترین سهم اوراقی  که در این هفته خریده اند اراد 105 بوده که نرخ سود آن بالاتر بوده است. به عبارت دیگر نرخ بازدهی اوراق برای  نهادهای تامین سرمایه اهمیت بیشتری دارد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید