بسته خبری بورسی 6 اسفند 99

افزایش سرمایه ها در بورس تهران/ اخبار عرضه اولیه ها در چهارشنبه

کدخبر: ۳۹۵۱۸۰
اقتصادنیوز: مهمترین اخباری که دامنه اثر معناداری روی بازار سهام می‌گذارد، کدامند؟
افزایش سرمایه ها در بورس تهران/ اخبار عرضه اولیه ها در چهارشنبه

به گزارش اقتصادنیوز، بورس بازان همچنان اخبار مربوط به تحولات برجامی و چگونگی آزادسازی دارایی‌های مسدود شده در دیگر کشورها را پیگیری می‌کنند. این موضوع می‌تواند فشار تامین منابع ارزی را در بازار داخل کاهش دهد. بورس بازان بیشتر چه اخباری را دنبال می‌کنند؟


بیشتر بخوانید:

<<<استقبال میلیونی سهامداران حقیقی از عرضه های اولیه


اخبار کلان | کدام خبرها را پیگیری کنیم؟

بورس بازان همچنان موضوع تحولات پیرامون مذاکرات هسته‌این را دنبال می‌کند؛ ایران طرح قانونی مجلس را در خصوص توقف نظارت‌های فراپادمانی آژانس به اجرا گذاشت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در گزارشی آغاز روند غنی‌سازی ۲۰ درصدی در ایران را تأیید کرد. سه شنبه شب وزیران خارجه انگلیس فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای از اقدام ایران در متوقف کردن اجرای پروتکل الحاقی انتقاد کرده و از ایران خواستند تمامی اقداماتی را که باعث کاهش شفافیت می‌شود به عقب برگردانند. علی ربیعی، سخنگوی دولت هم تاکید کرده پیشنهاد گفتگوی غیررسمی با حضور آمریکا به عنوان مهمان از سوی ایران در حال بررسی است.

توافق ایران و آژانس واکنش شدید مجلس را در پی داشت که حتی رهبر انقلاب نیز در دیدار به خبرگان رهبری، دولت و مجلس را به همصدایی و همسویی دعوت کرد. این در حالی است که این توافق در ضمیمه با موافقت شورای عالی امنیت ملی صورت گرفته بود و ظریف در این خصوص عنوان کرده که در این توافق چیز مشکوکی نیست و بهتر بود مجلس این در خصوص همراهی می‌کرد. رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور هم روی همین مسئله تاکید کردند. رافائل گروسی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در واکنش به این توافق گفته است: اگر توافق حاصل نمی‌شد ایران می‌توانست گام‌های غیرقابل بازگشت بردارد. جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به اقدام سه شنبه ایران گفته است: ایران تا زمانی که ترامپ به صورت یکجانبه از برجام خارج شد، به تعهداتش در برجام پایبند بود و این پایبندی را برای مدت طولانی ادامه داد. آن‌ها الان دیگر این کار را انجام نمی‌دهند، اما در این سو، ما تعهدات اقتصادی‌مان را اجرا نکردیم؛ این مسئله ساده‌ای نیست. وی خواستار محدود شدن مذاکرات با ایران به مسئله برجام شد. حسن روحانی چند روز پیش گفته بود که بورل می‌تواند نقشی مثبت را برای تجدید حیات برجام ایفا کند.

البته خبر آزادسازی دارایی‌های ارزی بلوکه شده ایران چند روزی است که مورد توجه بورس بازان است؛ وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: دارایی‌های مسدود شده ایران بعد از رایزنی با آمریکا آزاد خواهند شد. منابع ایران در کره‌جنوبی ۷میلیارد دلار و ژاپن 1.5 میلیارد دلار است. ایران به ترتیب در کشورهای چین، کره جنوبی، هند، عراق و ژاپن بیشترین دارایی مسدود شده دارد. حتی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، رئیس کل بانک مرکزی در مورد توافق با چند کشور به رییس جمهور گزارش داد. علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز در نشست خبری هفتگی خود گفته است یک میلیارد دلار منابع ارزی ایران در کره جنوبی آزاد می شود. به گفته او با کشورهای کره جنوبی و ژاپن برای دسترسی به منابع ارزی بلوکه شده کشورمان توافق شده است؛ همچنین با عراق و عمان مذاکره شده است تا بتوان از منابع بانک مرکزی برای تامین نیاز های ضروری کشور استفاده کرد. حسن روحانی، رئیس جمهور نیز از توافق با کشورهای کره جنوبی، ژاپن، عراق و عمان در خصوص آزاد سازی منابع ارزی ایران خبر داد و گفت: آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران بی تردید گشایش هایی را در فضای اقتصادی کشور فراهم می کند. در دوره پساترامپ شرایط برای انتقال ارز و خرید کالاهای مورد نیاز، تسهیل شده است؛ این موضوع می‌تواند فشار تامین منابع ارزی را در بازار داخل کاهش دهد.

ربیعی

تغیرات قیمت نفت در بازارهای جهانی هم می‌تواند سیگنال‌های مثبتی را به بازار ارسال کند؛ تحلیلگران معتقدند حرکت مثبت در گروه نفت ادامه دارد و سرمایه گذاران بدون تردید دیدگاه صعودی دارند؛ به طوریکه در تازه ترین تحلیل‌ها، گلدمن ساکس، مورگان استنلی و Socar Trading پیش بینی‌های قیمت نفت خام برنت برای سه ماهه دوم و سوم سال 2021 را بهبود دادند. اگر چه رهگیری و رصد سایت های تخصصی تانکرهای نفتی نشان می‌دهد صادرات نفت ایران در چند ماه اخیر رونق گرفته اما وزارت نفت در گزارشی رسمی تاکید کرده که صادرات محصولات نفتی خود را که مانند نفت خام به خاطر تحریم‌های آمریکا کاهش یافته بود، در سالهای اخیر شدیدا افزایش داده است.

اخبار صنایع | کدام خبرها را پیگیری کنیم؟

خبر مهمی که بورس بازان همچنان آن را در اولویت رصدگری قرار دادند؛ چهارمین جلسه بررسی لایحه بودجه 1400 در روز سه شنبه است؛ مجلس در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه 1400 برای الحاق به تبصره ۵ ماده واحده این لایحه، به دولت اجازه داد از ظرفیت بازارسرمایه به منظور اجرای پروژه‌های عمرانی استفاده کند.بررسی تصمیم مجلس در خصوص اینکه نرخ سوخت صنایع برابر 30 درصد نرخ خوراک تحویلی پتروشیمی شد، نشان می‌دهد حاشیه سود صنایعی همچون معدنی‌ها، فولادی‌ها، اوره‌ای یا متانول‌سازها در حدود یک تا 3 درصد تغییر می‌کند که رقم ناچیزی با توجه به حاشیه سود بالای شرکت‌های این صنایع به حساب می‌آید. یاسر ریگانی، مدیر‌کل ارتباطات همراه اول (همراه) نیز در توییتی درباره یکی از مصوبه‌های مجلس نوشت: با توجه به اعلام نایب رئیس مجلس مبنی براینکه افزایش ۱۰ درصدی حق السهم دولت از اپراتور‌ها در قرارداد‌هایی که در سال ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد، اعمال خواهد شد. با نظر به‌اینکه تاریخ اعتبار پروانه همراه اول ۱۴۰۲ است، همراه اول مشمول مصوبه مجلس نمی‌شود.

در گروه پتروشیمی‌ها، قدرت اله فرج پور، مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گزارشی پیش‌بینی کرده تولید انواع محصولات پتروشیمی تا پایان امسال به ۶۱ میلیون تن برسد و رشدی حدود ۹ درصدی را نسبت به سال ۹۸ رقم زند.

در گروه خودرویی‌ها شنیده‌ها حکایت از این دارد که پس از بحث‌های فراوان در کمیسیون صنایع و معادن مجلس، مسئولان به این نتیجه رسیده اند، شورای رقابت قیمت پایه خودرو در بورس را تعیین کند. در گروه روغنی‌ها، عباس قبادی، دبیر ستاد تنظیم بازار از منتفی شدن قیمت روغن در سال آینده خبر داده و تاکید کرده بود: قیمت روغن سال آینده به هیچ وجه افزایش نمی‌یابد.

روغن نباتی

اخبار شرکت‌ها | کدام خبرها را پیگیری کنیم؟

موضوع افزایش سرمایه‌ها همچنان در روزهای آخر سال با صف طولانی دنبال می‌شود. در زیرمجموعه ذوب آهن اصفهان (ذوب)، شرکت مهندسی و پویش ساخت ذوب آهن اصفهان از افزایش سرمایه از 10 میلیون تومان به 75 میلیارد تومان با هدف اجرای پروژه تولید ریل راهنمای آسانسور خبر داد. پتروشیمی جم (جم) از مجوز افزایش سرمایه به صورت پذیره نویسی و مهلت حق تقدم از 5 اسفند تا 2 اردیبهشت سال 1400 خبر داد؛ سرمایه این شرکت از 1380 میلیارد تومان به 1800 میلیارد تومان می‌رسد. پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ) نیز از مجوز افزایش سرمایه سازمان بورس و اوراق بهادار به صورت پذیره نویسی از 6 اسفند امسال تا 20 اسفند امسال خبر داد؛ سرمایه شرکت از 300 میلیارد تومان به 500 میلیارد تومان میرسد. مهندسی نصیر ماشین (خنصیر) از ارسال گزارش توجیهی افزایش سرمایه هیئت مدیره به حسابرس خبر داد؛ سرمایه این شرکت از 20.7 میلیارد تومان به 136 میلیارد تومان (557 درصد) از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها می‌رسد.

تامین سرمایه لوتوس پارسیان (لوتوس) اعلام کرد افزایش سرمایه جدید را ثبت کرد؛ سرمایه شرکت از 600 میلیارد تومان به 900 میلیارد تومان (مطالبات و آورده نقدی) رسید. بورس تهران (بورس) هم از آگهی ثبت افزایش سرمایه خبر داد؛ سرمایه شرکت از 200 میلیارد تومان به 400 میلیارد تومان (سود انباشته و اندوخته) رسید.  سرمایه گذاری گروه صنایع بهشهر (وصنا) نیز سرمایه جدید خود را ثبت کرد و سرمایه شرکت را از 180 میلیارد تومان به 270 میلیارد تومان (سود انباشته) رساند.

حفاری شمال (حفاری) از تصمیم گیری درباره افزایش سرمایه در جلسه مجمع عمومی به طور فوق العاده در روز شنبه 16 اسفند ساعت 10 در خود شرکت خبر داد. سیمان مازندران (سمازن) نیز از تشکیل جلسه مجمع عمومی در این شرکت در ساعت 10 یکشنبه 17 اسفند خبر داد.

پالایش نفت اصفهان (شپنا) خرید مزایده ای عرضه بلوک 10.58 درصدی پتروشیمی اصفهان (شصفها) به مبلغ 481 میلیارد تومان را تایید کرد. عمران و توسعه (ثامید) هم از فروش پروژه قزوین (19 واحد تجاری و اداری) به 11.5 میلیارد تومان خبر داد. سرمایه گذاری غدیر (وغدیر) از برگزاری مزایده عرضه تعداد 82.5 میلیون سهم (33 درصد) سهام کارگزاری بانک صادرات خبر داد. ویتانا (غویتا) نیز گفته در نظر دارد زمین به اضافه مستحدثات کارخانه تهران از طریق مزایده کتبی عمومی و بر مبنای قیمت پایه کارشناسی رسمی دادگستری به مبلغ 208 میلیارد تومان، به بالاترین قیمت پیشنهادی به فروش برساند.  بانک سینا (وسینا) آگهی مزایده فروش ده درصد سهام شرکت توسعه اعتماد مبین (سهامی خاص ) را منتشر کرد؛ متقاضیان خرید مزایده ای سهام می توانند از 5 اسفند تا 13 اسفند در ساعت اداری 8الی 14:30به دبیرخانه بانک سینا مراجعه کنند.

صنعتی دریایی ایران (خصدرا) از حضور در مناقصه پروژه احداث خط لوله 24 اینچ به طول72 کیلومتر ازجزیره خارک  تا بندر گناوه و طراحی، ساخت، تحویل و راه اندازی 12 فروند جرثقیل RTG بندر شهید بهشتی چابهار خبر داد.

داروسازی اسوه (داسوه) از امضای ۵ قرارداد مشارکت در تولید انواع واکسن ازجمله کرونا بین این شرکت و شرکت شتاب‌دهنده فن‌یاخته در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد. همچنین داروسازی شهید قاضی (دقاضی) اعلام کرده: با توجه به الزامات سازمان غذا و دارو مبنی بر بهسازی و ارتقاء GMP سالن تولید انواع سرم و سالن تهیه محلول پس از دو سال موفق به اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو مبنی بر تعطیلی خطوط و فرآیند بهسازی از 5 اسفند شروع شد. طبق برآوردهای انجام یافته حدود چهار ماه عملیات بهسازی به طول خواهد انجامید. محاسبات فروش از دست رفته و مفروضات به شرح ذیل است: 1. شروع به تولید از ابتدای تیر سال 1400 خواهد بود. 2. با توجه به برنامه ریزی انجام شده جهت توقفات فوق، مبلغ فروش و سود اعلامی در سامانه کدال تا پایان اسفند امسال می‌شود. 3. مبلغ فروش از دست رفته سه ماه اول سال 1400 بر اساس آخرین نرخ های مصوب فروش  مبلغ 102.1 میلیارد تومان برآورد شده است. در همین حال بهمن لیزینگ (ولبهمن) از فروش 100 دستگاه کامیون شیلر و 100 دستگاه وانت کارا تک کابین به مبلغ 121 میلیارد تومان در قالب یک قرارداد خبر داد.

اردشیر سعد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی مس (همزمان سرپرست معاون معدنی وزارت صمت) نیز از افزایش 2 برابری درآمد این شرکت در افق 1404 خبر داد؛ «فملی» در حال حاضر 2 میلیارد و 480 میلیون یورو به علاوه 30 هزار میلیارد تومان در قالب 29 طرح در دست اجرا دارد که مدیران این شرکت امیدوارند با اجرای این طرح‌ها تا سال 1404 درآمد شرکت مس را از 2 میلیارد دلار در شرایط فعلی، به 4.5 میلیارد دلار برسانند. سعد محمدی همچنین گفته سال آینده کارخانه کنسانتره دره آلو و دره زار و فلوتاسیون سرباره وارد مدار می‌شود؛ مفهوم این موضوع 400 هزار تن کنسانتره است که ارزش این عدد 800 میلیون دلار است که با ارز 22 هزار تومانی حدود 17 هزار میلیارد تومان است.

سعد محمدی 1

شرکت فرآورده های نسوز ایران (کفرا) در گزارش های اخیر خود از بهبود وضعیت فروش خبر داده است. کفرا که از ابتدای سال 99 تا پایان دی ماه به طور متوسط در هر ماه 38.2 میلیارد تومان فروش داشت، در یکماهه بهمن توانست بیش از 63.3 میلیارد تومان از فروش درآمد کسب کند؛ به بیان دیگر درآمدهای عملیاتی کفرا در بهمن ماه نسبت به میانگین 10 ماه قبل رشد 66 درصدی را تجربه کرده است. ذبیح اله صادقی، مدیر مالی این شرکت گفته روند افزایشی فروش شرکت که در گزارش بهمن ماه اعلام شده ناشی از افزایش تناژ تولید و فروش بوده است. او پیش بینی کرده بهبود روند فروش شرکت در پایانی ترین ماه امسال نیز ادامه یابد و حتی در سال آینده نیز تداوم داشته باشد. بنابراین امکان افزایش فروش نسبت به بودجه نیز وجود دارد. این موضوع از روند عملیاتی فعلی شرکت کاملا مشخص است.

فولاد خوزستان (فخوز) هم اعلام کرده سهام خزانه را بررسی می‌کند؛  به استناد ماده 3 آئین نامه خرید ، نگهداری و عرضه سهام خزانه موضوع خرید سهام خزانه براساس اطلاعات پیوست در جلسه آتی هیأت مدیره شرکت (6 اسفند) مورد بررسی قرار می‌گیرد. 20.000 تن شمش بلوم فولاد خوزستان با قیمت 10208.8 تومان (به ازای هر کیلو) 5 اسفند عرضه و تا قیمت 10377.7 تومان (به ازای هر کیلو) رقابت شد که 3.82 درصد پایینتر از قیمت پایانی عرضه قبلی در هفته گذشته بود. در جریان معاملات 5 اسفند 230 هزار تن با میانگین قیمت 10297.4 مچ شد.

مهمترین خبر مربوط به عرضه اولیه چهارشنبه بود؛ روز پایانی هفته ۷ درصد از سهام فرآوری معدنی اپال کانی پارس (اپال) عرضه می‌شود؛ به هر کد بورسی حداکثر ۴۰۰ سهم در دامنه قیمت از 1200 تا 1250 تومان خواهد رسید. همچنین نماد شرکت مرغ مادر دیزباد با نماد دیزباد در بازار دوم فرابورس ایران درج شد تا در صف انتظار عرضه اولیه قرار گیرد. اما نکاتی درباره اپال از سوی محمد مسعود سمیعی‌نژاد؛ مدیرعامل شرکت اعلام شد که به نظر حاثز اهمیت است:

بزرگ‌ترین مزیت شرکت اپال کانی پارس در مقایسه با سایر طرح‌های ۸ گانه فولاد کشور این است که توانسته زنجیره کاملی را از معدن تا تولید فولاد ایجاد کند؛ دسترسی به معادن بکر سنگان از مزایای این شرکت است. یکی از مهم‌ترین اقدامات اپال کانی پارس سرمایه‌گذاری در بخش پیمانکاری استخراج معادن است و در این رابطه این شرکت مجهز به ماشین‌آلات استخراج روز دنیا است و به‌صورت کنسرسیوم یک قرارداد ۵ ساله با ایمیدرو در حال اجرا دارد. در عین حال با توجه ویژه‌ای که اپال کانی پارس در بخش پیمانکاری دارد برنامه توسعه‌ای را برای افزایش ظرفیت دراین بخش دنبال می‌کند تا بتواند در سال آینده ظرفیت استخراج ماشین‌آلات را از ۳۵ میلیون تن تا ۶۰ میلیون تن افزایش دهد.

عرضه اولیه

شرکت در حال حاضر ظرفیت تولید ۳ میلیون تن کنسانتره و ۵ میلیون تن گندله را داراست. این در حالی است که با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته طرح توسعه برای افزایش تولید ۴/ ۲ میلیون تنی کنسانتره در حال اجرا است که در این رابطه قرارداد ۱۵۰ میلیون یورویی با یک شرکت آلمانی منعقد شده و تاکنون بیش از ۱۵ درصد پیشرفت پروژه انجام شد. ۸۵ درصد از شرکت فولاد سبزوار متعلق به اپال کانی پارس است که این امر توان بالایی را برای سودآوری در اختیار این شرکت قرار می‌دهد. این در حالی است که فولاد سبزوار نیز در بازار سرمایه پذیرفته شده و در مراحل انجام عرضه اولیه قرار دارد. در همین حال طرح‌های افزایش ظرفیت در فولاد سبزوار در حال انجام است که توان تولیدی این شرکت را نیز افزایش خواهد داد. کانی پارس تا پایان سال مالی منتهی به دی ماه ۹۹ حدود ۲ هزار میلیارد تومان سود ناخالص خواهد داشت.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید