تحلیل بازارهای هفته دوم آبان 1400

اهمیت دور جدید مذاکرات وین برای بازار مسکن و ارز

کدخبر: ۴۵۲۱۷۰
بازارها اگرچه بخشی از تغییرات احتمالی را در پیوند با سیگنال‌دهی میدانند اما با اعلام زمان دور جدید مذاکرات وین در 8 آذر، حساسیت ها در این باره بالا رفته است.
اهمیت دور جدید مذاکرات وین برای بازار مسکن و ارز

به گزارش اقتصادنیوز، بازار ارز در روز چهارشنبه سیگنال افزایشی گرفت و متاثر از دو خبر مربوط به ممنوعیت معاملات ارزی در افغانستان از سوی طالبان و برخورد ناو امریکایی با نیروی دریایی سپاه پاسداران به صورت پلکانی مسیر رشدی را دنبال کرد.

معاملات ارز و سکه در حالی از روز چهارشنبه بهم ریخت که با آغاز زمان دقیق مذاکرات وین از 8 آذر (از زبان علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه) تب هیجانی روبه بالای قیمت ها احتمالا متوقف می شود. اما همچنان به دلیل احتمال زمانبر بودن نتایج ملموس مذاکرات وین، فشار فروش منتفی است. قیمت دلار و سکه در تقابل این سه خبر احتمالا شاهد رفت و برگشت قیمت ها باشد اما در هر صورت بازارساز به دنبال این است که نوسان معاملات را محدود نگه دارد.

بازار سهام: بازار شکننده

در بازار سهام روز چهارشنبه شاخص برای سومین روز متوالی صعود کرد و با رشد 22 هزار واحدی در یک قدمی کانال 1.4 میلیون واحد (1.398 میلیون واحد) ایستاد. بازار در روز شنبه احتمالا ورود به کانال 1.4 میلیون واحد را به ثبت میرساند اما با وجود ورود دوباره پول حقیقی ها به بازار سهام، همچنان وضعیت شکننده و ناپایدار ارزیابی میشود

بازار مسکن: فروشنده ها هستند اما خریداری نیست

اگرچه براساس گزارش رسمی بانک مرکزی قیمت ها و حجم معاملات در بازار مسکن پایتخت مسیر کاهشی را دنبال کرده اما در قیمت های واقعی مسکن اتفاق چندانی رخ نداده و با وجود شرایط رکودی، گزارش های میدانی حاکی از آن است که بسیاری در موقعیت فروشنده اند اما خریدی هم صورت نمی گیرد. این در حالی است که نرخ تسهیلات مسکن (تسه و تملی) هم با سود بالاتری در بازار معامله شد.

بازار خودرو: موقعیت زیگزاگی

در بازار خودرو روز چهارشنبه بازار دوباره شاهدافزایش قیمت ها بود تا برای دومین بار در هفته گذشته شرایط صعودی قیمت ها رقم بخورد. برای وضعیت زیگزاگی بازار علاوه بر تغییرات بازار ارز و سیگنال های ارسالی مربوط به مذاکرات برجامی وین، موضوع نبود خودروهای صفر در بازار هم روی تحرکات قیمت در بازار دامن زده است.

به نظر می رسد شرایط بازارها در روزهای آینده هم در همین چارچوب تحلیلی دنبال شد و عوامل مزبور تعیین کننده حرکت قیمت ها باشند. البته بازار خودرو با دو رویداد مهم دیگری هم روبه روست؛ نخستین رویداد، احتمال سناریوی تغییر ریل سیاست گذاری در قیمت خودرو که قرار است به زودی اعلام شود و دوم اعلام موافقت با عرضه خودرو در بورس کالا که با محصولات گروه بهمن آغاز می شود.

بازار ارز دیجیتال: اخبار مهم

گزارش وزارت خزانه داری امریکا از ظرفیت استیبل کوین‌ها باعث رشد قیمت ارزهای دیجیتالی شد. در همین حال ️صرافی باینانس- بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتالی از نظر حجم معاملات- در بیانیه‌ای عجیب اعلام کرد امکان برداشت از حساب کاربران خود را به صورت موقت به حالت تعلیق در می آورد.

بانک مرکزی اروپا نیز سرانجام با یک تغییر موضع محسوس اعلام کرده کمیته‌ای برای بررسی امکان رونمایی از یورو دیجیتال و الزامات آن برای حفظ ثبات مالی در بازارها تشکیل داده است که نتیجه تحقیقات اولیه آن ها تا اوایل سال آینده منتشر می شود. در ایران هم عباس آشتیانی، مدیر عامل جدید انجمن بلاکچین گفته است: با امضای یک مسئول، در یک ساعت 75 میلیون دلار رمز ارز از ایران خارج شد. با وجود اخبار منتشره، بازار ارزهای دیجیتال متاثر از اخبار مهم بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید