سرخط مهمترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر؛

شکست سکوت لاریجانی و حجاریان /در اعتراضات سنندج چه خبر است؟

کدخبر: ۵۲۷۲۴۴
اقتصادنیوز در گزارش زیر مروری بر مهم ترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر کرده است؛ از تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران تا علت و حواشی برکناری سردار سعید محمد.
شکست سکوت لاریجانی و حجاریان /در اعتراضات سنندج چه خبر است؟

به گزارش اقتصادنیوز، دیدار اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام با رهبری انقلاب، اعمال تحریم های جدید توسط اتحادیه اروپا علیه ایران، گمانه ها بر سر علت اصلی برکناری سعید محمد و ماجرای اعتراضات در سنندج از خبرهای مهم روز گذشته 20 مهر ماه بود. 

همچنین انتقادات تند نمایندگان به عزت الله ضرغامی،  سیگنال منفی عربستان درباره نتیجه مذاکرات با ایران و ... از دیگر خبرهای مهم 24 ساعته گذشته بودند که در این «بسته خبری اقتصادنیوز» به آنان اشاره شده است. 

تحریم های جدید اروپا علیه ایران

شب گذشته بود که  خبرگزاری فرانسه، از حصول توافق میان اعضای اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به بهانه آنچه سرکوب اعتراضات اخیر در ایران خوانده شده خبر داد. به فاصله ای کوتاه، اورسولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا با طرح اتهامات علیه مجریان قانون در ایران، مدعی شد:« این فریاد برای برابری و حقوق زنان است و پیام ما باید واضح باشد. باید خواستار توقف خشونت شویم. زنان باید فرصت انتخاب داشته باشند و ما باید کسانی را که مسئول سرکوب زنان هستند، پاسخگو کنیم».

این مقام اتحادیه اروپا در ادامه با بهانه قرار دادن این اتهامات، خواستار تحریم افراد به ادعای او «مسئول خشونت و سرکوب» شد و گفت: باید با هم بر روی تحریم‌ها کار کنیم.

و بر همین اساس، دیپلمات های اتحادیه اروپا اعلام کردند که بسته تحریمی این اتحادیه به بهانه اغتشاشات پراکنده در ایران علیه ۱۵ فرد و نهاد ایرانی مورد موافقت اعضاء قرار گرفته است.

در سنندج چه خبر است؟

بعد از درگذشت مهسا امینی، دختر 22 ساله اهل کردستان که توسط گشت ارشاد دستگیر شده بود تا به امروز جامعه در تب و تاب اعتراضات به عملکرد گشت ارشاد به سر می برد. بر اساس آنچه که ایسنا روایت کرده است، در ادامه ناآرامی ها و اغتشاشات در استان کردستان که در هفته اخیر شدت بیشتری به خود گرفته است، به دنبال افزایش خشونت‌ها در این شهر، بازاریان و صاحبان کسب و کار در سنندج، سقز و بانه برای دومین بار در این هفته ناچار به تعطیلی مغازه‌های خود شدند.

همچنین برخی شایعات از ورود تانک به این شهر منتشر شده است که فرمانده سپاه بیت المقدس کردستان شایعه رسانه‌های معاند درباره آوردن تانک به سنندج را تکذیب کرد.

علت اصلی برکناری سعید محمد

از سوی دیگر همچنان علت برکناری ناگهانی سعید محمد، در صدر خبرهای روز گذشته بود. یک فعال رسانه ای اصولگرا، درباره برکناری او نوشت:« مدیران مناطق آزاد همیشه زیر فشار‌های سیاسی بوده‌اند. سعید محمد نیز از این قاعده مستثنی نبود. با این تفاوت که این بار، قالیباف مانند یک سال قبل دو پای خود را در یک کفش کرده بود که سعید محمد برود. وزیر اقتصاد هم به‌عنوان امضاءکننده حکم، آنقدر قدرتمند نیست که در برابر فشار‌های مجلس مقاومت کند. طبیعی بود که وابدهد و رئیس‌جمهور را به کنار گذاشتن سعید محمد متقاعد کند. شاید آقای رئیسی هم موضوع آنقدر برایش مهم نیست که برای بقای سعید محمد با قالیباف وارد نزاع شود.» 

اظهارات مهاجری اما، با واکنش یک نماینده نزدیک به قالیباف رو به رو شد و او درباره علت اصلی برکناری سعید محمد گفت:« او به دلیل عملکرد و عدم تعامل با مجموعه های بالا دستی و ضعف در مدیریت مجموعه های پایین دستی و به دلیل درخواست وزیر اقتصاد برکنار شده است.»

سخنگوی دولت هم درباره برکناری سعید محمد این طور توضیح داد:« تغییرات مدیریتی در دبیرخانه این شورا باتوجه به تغییر ساختاری صورت گرفت و آقای نصرالله ابراهیمی از سوی وزیر محترم اقتصاد به‌عنوان سرپرست دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی منصوب شدند.»

سعید محمد و رئیسی

در قدیم کفتر باز داشتیم، الان توئیت باز!

روز گذشته، جلسه صحن علنی مجلس درحالی برگزار شد، که برخی از نمایندگان از تریبون مجلس برای بیان انتقادات تند به عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی استفاده کردند. ضرغامی با اشاره به اظهارات هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف، در توئیتی نوشته بود:« مدتی پیش در مورد ستاد امر به معروف توییتی زدم و مورد گله قرار گرفتم که چرا این نهاد مقدس را تضعیف می‌کنم؟ امروز که ظاهرا همه‌ی آن دوستان به همین نتیجه‌ رسیده‌اند، می‌گم: «باباجون مردم اگر نخوان امر به معروف بشن باید کیو ببینن؟»، روز گذشته زیر تیغ تند انتقادات رفت. 

محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینی شهر  در تذکری گفت: ما در قدیم کفترباز داشتیم که خیلی هم به کفتربازی علاقه داشتند؛ امروز هم عده‌ای توییت باز داریم که نمونه‌های آن را در دولت قبل دیدیم و متاسفانه در دولت فعلی هم شاهد نمونه‌هایی از آن هستیم. این افراد به جای رسیدگی به امورات وزارت‌خانه تحت امرشان، شب و روز در حال توییت بازی هستند.

حسن نوروزی، نماینده رباط کریم هم خطاب به ضرغامی گفت:« آقای وزیر شما یکی از شخصیت های برجسته هستید؛ باید بدانید که اصل ۸ قانون اساسی درباره امر به معروف و نهی از منکر است پس شما باید پرچمدار امر به معروف و نهی از منکر باشید؛ منتها اگر نمی خواهید امر به معروف و نهی از منکر را ببینید ذهن خود را تغییر داده و خود را چهره انقلابی معرفی نکنید

با این حال، ضرغامی در واکنش به این انتقادات، با انتشار یادداشتی در فضای مجازی فیلتر شده نوشت:« متاسفانه برخی از دوستان بدون توجه به صراحت من در توییت اول، صرفا براساس جمله کنایه و مطایبه توییت دوم که کاملا روشن و قابل درک است، برداشت ناقصی از موضوع داشته‌اند که قابل احترام است. وظیفه می‌دانم  در مقابل فتنه‌ها و کژی‌ها با روش خاص خودم در فضای مجازی نقش‌آفرینی مؤثر داشته باشم و دین خود را به انقلاب و مردم ادا کنم.»

ضرغامی چگوارا

بزرگان سیاست به میدان آمدند!

از سوی دیگر  واکنش برخی از چهره های مهم سیاسی به اعتراضات روزهای اخیر، از دیگر خبرهای مهم روز گذشته بود. علی لاریجانی، مشاور مقام معظم رهبری، در واکنش به اعتراضات بر سر حجاب گفت:« مسأله «حجاب»، موضوعی است که بیش از حد درباره آن حرف زده می‌شود در حالی که حد امور را باید در کشور نگه داشت. یکی از آقایانی که متصدی این امر است، گفته بود ۵۰ درصد بانوان جامعه، حجاب کاملی ندارند. نمی‌دانم این حرف درست است یا خیر، اما وقتی یک امری این‌قدر شیوع داشته باشد، نباید با این روش‌ها با آن برخورد و پلیس را درگیر کرد.»

سعید حجاریان هم، در مقاله ای نوشت:« نیم‌ نگاهی به مواضع، کنش‌ها و واکنش‌های صحنه اعتراضی نشان می‌دهد مطالبات معوق که سابقاً صبغه‌ی سیاسی و بعضاً سیاستی داشتند، اینک پوست‌ انداخته‌اند و در شعارهای غیرجدلی و همه‌شمول مانند «زن، زندگی، آزادی» بازآرایی شده‌اند. این روند نشان می‌دهد گرانیگاه مطالبات آنی جامعه از «سیاست» به «حق شهروندی» تغییر یافته است. اگر تا پیش از این دموکراسی، صندوق رأی و کنش سیاسی موجد «بازشناسی» و «احقاق حقوق» بود اینک مطالبه شهروندی چنین نقشی ایفا می‌کند.»

سیگنال منفی عربستان به مذاکرات با ایران

همچنین، دیدار رهبر انقلاب با اعضای دوره جدید مجمع تشخیص در روزهایی که برخی اخبار دروغ علیه ایشان منتشر می شود، سیگنال منفی عربستان به مذاکرات با ایران و نامه الیاس حضرتی به علی شمخانی از دیگر خبرهای مهم 24 ساعت اخیر بود. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید