سرخط مهمترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر؛

برنامه هسته ای ایران زیر تیغ آژانس /حکم اخراج 2 دیپلمات صادر شد

کدخبر: ۵۵۸۷۱۱
اقتصادنیوز در گزارش زیر مروری بر مهم ترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر کرده است.
برنامه هسته ای ایران زیر تیغ آژانس /حکم اخراج 2 دیپلمات صادر شد

به گزارش اقتصادنیوز، سفر رافائل گروسی به تهران طی روزهای آتی به ایران،  تحلیل ها در محافل سیاسی را متوجه خود کرده است. همچنین مسمومیت های سریالی دانش آموزان دختر در کشور و واکنش دولتی ها و مجلسی ها به این اتفاق عجیب، اخراج دو دیپلمات آلمان از ایران و محدودیت های آمریکا علیه مقامات ایرانی از دیگر خبرهای مهمی بود که در «بسته خبری اقتصادنیوز» به آن ها اشاره شده است. 

سفر مهم گروسی به تهران 

 ادعای هفته پیش نشریه بلومبرگ درباره کشف مقادیری اورانیوم غنی شده با غلظت نزدیک سطح مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی سرو صدای زیای به پا کرده است.

روز گذشته میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی وین اعلام کرد که موضوع ادعایی غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۸۴ درصد در ایران ، با موفقیت حل‌وفصل شده است.

در حاشیه نشست دیروز هیات وزیران ایران  نیز محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی به رفت و آمدها با آژانس در سطح کارشناسی و معاونان در دوماه گذشته اشاره کرد و گفت که در دو هفته گذشته هم هیات‌هایی از آژانس در تهران حضور یافتند و تبادل نظر شد، در رایزنی‌ها مواردی از جمله عدم انطباق بیانیه طراحی چیدمان سانتریفیوژها یا یک ذره ، خوب مرور شد و بحث و کارشناسی شد و نهایی شده است و مشخص شده که انحراف خاصی وجود ندارد و این موضوعات با توجه به بحث‌های کارشناسی واجد اهمیت نبوده که به عنوان یک موضوع مورد پیگیری قرار گیرد.

در این میان، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است ظرف روزهای آینده، پیش از آغاز نشست شورای حکام به ایران سفر کند. درباره این سفر گمانه زنی هایی وجود دارد. برخی منابع خبری از سفر وی به تهران در روز جمعه خبر داده و اعلام کردند که جلسات او با مقامات کشورمان روز شنبه برگزار خواهد شد.

خبرگزاری فرانسه مدعی شد که رافائل گروسی در سفر خود به تهران، روز شنبه با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران دیدار خواهد کرد.

همچنین احتمالا در همان روز شنبه با محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کند.

در هیاهوی این سفر، روز گذشته در جلسه ای در مجلس نمایندگان آمریکا، معاون وزیر دفاع این کشور با اذعان به ارتقای ظرفیت غنی‌سازی ایران، مدعی شده که ایران می‌تواند مواد شکافت‌پذیر کافی برای یک‌ بمب هسته‌ای را ظرف مدت ۱۲ روز تولید کند. این مدت زمان در زمان اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران، یک سال تخمین زده شده بود.

کالین کال معتقد است که اگر بتوانیم  این مسئله را حل کنیم و محدودیت‌ها را برای برنامه هسته‌ای آن‌ها بازگردانیم، بهتر از گزینه‌های دیگر است. اما در حال حاضر،‌ برجام دچار وقفه شده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز در مصاحبه با سی ان ان آمریکا در ژنو با اشاره به دعوت ایران از رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سفر به ایران گفت: رابطه ما با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مسیر صحیح و طبیعی خود قرار دارد. وی همچنین خاطرنشان کرد: با استفاده از واسطه ها به صراحت به آمریکایی ها اعلام کرده ایم که همچنان در مسیر توافق قرار داریم.

اقدام آمریکا علیه روحانی و ظریف

دولت آمریکا در گزارشی به کنگره این کشور فهرستی از مقام‌های ارشد حکومت ایران که واجد شرایط مربوط به محدودیت‌های مهاجرتی می‌شوند را منتشر کرده است. در این گزارش نام 43 مقام ایرانی آورده شده است که در میان آنها نام رهبر معظم انقلاب، سردار اسماعیل قاآنی، حسن روحانی، محمد جواد ظریف، عبدالناصر همتی، ابراهیم رئیسی و برخی از  فرماندهان ارشد سپاه و ارتش به چشم می خورد.

اخراج دیپلمات های آلمان از ایران

روز گذشته، ناصر کنعانی، سخنگوی وزرات خارجه کشور، از اخراج دو دیپلمات آلمانی از ایران خبر داد. وی اقدامات مداخله جویانه و غیرمسئولانه دولت آلمان در امور داخلی و قضائی کشور را عامل این اخراج اعلام کرد.

وزارت خارجه آلمان در واکنش به این اقدام گفت که پس از اخراج کارمندان سفارت ایران در برلین در ۲۲ فوریه، انتظار این واکنش می‌رفت اما دولت آلمان در هر حال، این اقدام را تصدیق نمی‌کند.

پس لرزه های مسمومیت دانش آموزان دختر

مسمومیت های عجیب دانش آموزان مدارس دخترانه که از آذرماه سال جاری در قم شروع شد، در روزهای گذشته گستردگی بیشتری یافته و شهرهای دیگر را نیز دربرگرفته است. 

روز گذشته موردهایی از این مسمومیت در مدارس سطح تهران، اردبیل و البرز گزارش شد. اشاعه مسمومیت ها، واکنش دولتی ها را برانگیخت. 

احمد وحیدی وزیر کشور، با تاکید بر اینکه برخی اخبار از جمله دستگیری عوامل این موضوع به کلی کذب است، گفت: حجم زیادی از دانش آموزان و بالای ۹۰ درصد، عارضه‌شان مربوط به عامل خارجی نبوده و ناشی از استرس‌های طرح این موضوع رخ داده است.

شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  افشا کرد که  قریب به ۹۰۰ دانش‌آموز از استان‌های مختلف کشور مسموم شدند و پیشنهاد داد که رئیس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مأموریت دهد تا به همراه مسئولان نهادهای اطلاعاتی و وزارت بهداشت و آموزش و پرورش و با فوریت این موضوع را بررسی کند.

جریان مسمومیت ها جلسه دیروز مجلس را تا دقایقی متشنج کرد. مرتضی محمودوند نماینده خرم آباد و چگنی گفت: دختر بچه های مظلوم و معصوم در دبستان ها در حال پرپر شدن هستند. چه کسی پاسخگو است؟ چرا فقط تمرکز روی بودجه است؟ ما امروز مشکل امنیتی داریم. 

در این میان، ابراهیم رئیسی به وزیر کشور ماموریت داد ضمن پیگیری و ریشه‌یابی هر چه سریع‌تر موضوع، از نتایج پیگیری‌ها اطلاع‌رسانی مستند و مستمر صورت گیرد تا نگرانی خانواده‌ها برطرف شود.

ادعای جدید درباره حمله به سفارت آذربایجان در تهران

از سوی دیگر، معرفی سفیر جدید ایران در کرواسی، توضیحات جدید دادستان کل آذربایجان درباره حمله به سفارت این کشور در تهران و در گذشت سید جواد طباطبایی از دیگر خبرهای مهم روز گذشته بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید