گر در جایی فراتر از تذکر لسانی نیاز بود، حکومت مربوط می‌شود

کسی که سطل ماست را بر سر خانم های بی حجاب خالی کرد، آدم مریض و مغرض است

کدخبر: ۵۶۵۶۱۹
اقتصادنیوز: محمدحسن اختری رئیس بنیاد بین المللی عاشورا و دبیرکل سابق مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: کسی که سطل ماست را بر سر دو خانم بی حجاب خالی کرده، قطعاً انسان مومن، متدین، مقلّد و طرفدار معروف نیست. انسانی مریض یا مغرض است و می‌خواهد دین را خراب کند.
کسی که سطل ماست را بر سر خانم های بی حجاب خالی کرد، آدم مریض و مغرض است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، موضوع حجاب از ابتدای سال محل بحث های فراوانی است. روز گذشته نیز رهبر معظم انقلاب در دیدار کارگزاران نظام ضمن تأکید بر وجوب شرعی حجاب، بی حجابی را حرام شرعی و حرام سیاسی خواندند و ضمن تأکید بر رعایت این فرضیه، همگان را از رفتارهای «بی قاعده» در این خصوص بر حذر داشتند.

در همین زمینه با  محمدحسن اختری رئیس بنیاد بین المللی عاشورا و دبیرکل سابق مجمع جهانی اهل بیت(ع) انجام داده ایم که مشروح آن در پی می آید:

انتقاد شدید فلاحت پیشه از طرح اخیر مجلس درباره انتخابات/ برخی می‌خواهند مجلس را هم دیکتاتوری کنند

سال نو را خدمت شما تبریک عرض می‌کنم و آرزوی قبولی طاعات و عبادات را برای حضرتعالی دارم. مستحضرید که گفتگو درباره حجاب امروزه بسیار مطرح می‌شود. بحث را با این سؤال شروع می‌کنم که نظر حضرتعالی درباره برخوردهای تندی که بعضا به نام امر به معروف و نهی از منکر انجام می‌شود، چیست؟

مهمترین کار در ماه مبارک رمضان برای انسانی که خود را بنده خداوند متعال می‌داند، انجام وظیفه و ادای تکالیفی است که خداوند برعهده او گذاشته است. ما در برابر خداوند و در زیر سایه نظام جمهوری اسلامی هستیم. این نظام الهی را یک شخصیت عالم، مرجع عالیقدر، عارف بزرگوار، بنده شایسته خداوند به نام حضرت امام خمینی قدس الله نفسه الزکیه و تلاش، جهاد و تحمل مشقت‌ها و مبارزات در راه خدا، برای ملت ما به ارمغان آوردند و برای جهان، حکومت نو و جدیدی را معرفی کردند. امیدواریم این نظام به کمال خود برسد و در زمان ظهور حضرت حجت(عج)، حکومت الهی به کمال خود خواهد رسید. وعده خداوند متعال که «هُوَ الَّذی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‌ وَ دینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُون‌» در عصر ظهور تحقق پیدا خواهد کرد.

در نظام اسلامی ارزشمندترین و ارزنده‌ترین فعالیتی که انسان می‌تواند داشته باشد، فعالیتی است که بر اساس ادای تکلیف و جلب رضایت خداوند متعال باشد. امروز هم در نظام اسلامی این هدف و سرمشق را داریم و در ماه مبارک رمضان به خصوص می‌تواند بیشتر تبلور کند.

درباره سؤال شما، ما در نظام جمهوری اسلامی خدای نکرده برخورد ناشایستی را از سوی کسانی که قصد امر به معروف دارند، نمی‌بینیم. اگر در جایی یا قضیه‌ای کسی اقدامی انجام داد که مناسب با شئونات جامعه اسلامی و انسان مسلمان نبود، ما نباید به آن دامن بزنیم و بگوییم که این‌گونه برخوردها صورت می‌گیرد.

اماباید در نظر داشت که برخی در ماه مبارک به صورت آشکار روزه‌خواری می‌کنند و در برخی اجتماعات دیده می‌شود، در حالی که انسان مؤمن باید به ماه مبارک رمضان، مسلمانان و تکالیف شخصی خود احترام بگذارد. حتی اگر کسی غیر مسلمان باشد، در جامعه اسلامی نمی‌تواند به گونه‌ای حرکت کند که باعث اسائه ادب و اهانت به اعتقادات مردم مسلمان شود.

بنابراین، برخورد ناشایست، شایسته انسان مسلمان نیست. معتقدیم که مسلمانان و مردم متدین در مقابل کسانی که به دستورات دینی پایبند نیستند یا دستورات دینی را رعایت نمی‌کنند، نباید برخورد ناشایست و ناهنجار داشته باشند؛ خدای نکرده به کسی اهانت کنند یا به کسی اسائه ادب شود یا با کسی با خشونت برخورد شود.

محمد حسن اختری / محمدحسن اختری

قطعاً اگر جایی اتفاقی افتاده باشد، از روی نابخردی است و یا اینکه شخص، خدای نکرده مریضی یا غرضی داشته و خواسته کاری انجام دهد و تهمت یا ناروایی را به اسلام و مسلمانانان ببندد. من معتقدم که در جامعه اسلامی باید خانم‌ها و آقایان در مسأله حجاب و عفاف و در مسائل دیگر مثل نماز، زکات، روزه، معاشرت، تجارت، کار و... در همه زمینه‌ها باید به وظایف خود عمل کنند، در عین حال شئونات اسلامی را مراعات کنند و احترام به مقدسات مسلمانان را از خود ابراز کنند.

لذا جامعه اسلامی باید نمودار و تصویر خوبی از معاشرت، زندگی اخلاقی، محبت‌آمیز، مهربانی، دوستی، همیاری و همکاری از خود نشان دهد.

اتفاق زشتی که چندی پیش اتفاق افتاد، خالی کردن سطل ماست روی سر دو خانم بی‌حجاب بود. از دیدگاه شما تبعات منفی چنین برخوردهایی چیست؟

بنده از جزئیات این جریان آگاه نیستم، اما این کارِ یک مسلمان معتقد نیست. شما اگر کسی که این فیلم را پخش کرده و از نزدیک با آن‌ها صحبت کنید، حرف من را تصدیق می‌کنید که کسی که این کار را کرده، از روی اعتقاد به دین و امر به معروف نبوده است.

هر کس این کار را کرده، ما مخالف هستیم. اگر کسی این کار را به مسلمان، پیروان اهل بیت(ع) و به انسان مکلّف نسبت دهد ما مخالفیم، خلاف می‌دانیم و درست نیست.

کسی که این کار را انجام داده یا انجام دهد قطعاً انسان مومن، متدین، مقلّد و طرفدار معروف نیست. انسانی مریض یا مغرض است و می‌خواهد دین را خراب کند.

از دیدگاه حضرتعالی نقش روحانیت، علما و دلسوزان در این قضایا چیست، چگونه باید به میدان بیایند و کار را مدیریت کنند؟

نقش روحانیت و علما بر اساس آیۀ «الَّذینَ یُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ یَخْشَوْنَهُ وَ لا یَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ وَ کَفى‌ بِاللَّهِ حَسیبا‌» نقش تبلیغ و تبیین است. وظیفه علما، حوزه‌های علمیه و ائمه جماعات تبیین، تبلیغ و گسترش مفاهیم اسلامی در جامعه است.

در نجف اشرف وقتی که از حکومت اسلامی سخن به میان آمد و طلاب و روحانیون از حضرت امام سؤال کردند که آیا ما باید اسلحه به دست بگیریم و رزم یاد بگیریم؟ امام فرمود: «شما باید بروید و مفاهیم، موضوعات و احکام اسلامی را به خوبی برای مردم تشریح و تبیین کنید». مقام معظم رهبری آیت الله العظمی امام خامنه‌ای بارها و به خصوص در یک سال اخیر چندین بار بر مسأله «جهاد تبیین» تأکید کردند و علما در رأس جهاد تبیین هستند. وظیفه روحانیت، ائمه جماعات و جمعه، مبلغین و طلاب حوزه‌های علمیه، نویسندگان و قلم به دستان مسلمان این است که مفاهیم، موضوعات، احکام اسلام و شریعت پیامبر اکرم(ص) را به خوبی برای مردم توضیح و تشریح کنند؛ تمام احکام را از نظر علمی و عقلی بحث کرده و مردم را آگاه کنند. بنابراین آگاه‌سازی و بصیرت افزایی که مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند از وظائف علما و روحانیون است.

علما و روحانیون باید شیوه امر به معروف و نهی از منکر را همان گونه که در رساله‌ها وجود دارد برای مردم تبیین کنند. اگر در جایی فراتر از مسأله تبیین و نشر معارف و تذکر لسانی نیاز بود، به نظام و حکومت مربوط می‌شود و حکومت و نظام باید بر اساس قوانین در برابر کسانی که خلاف می‌کنند مثل گران‌فروشی، اغتشاش، مال مردم خوردن، اختلاس، جنایت، کشتن افراد، بی‌بند و باری‌ها و... وظائف خود را انجام دهد. قوای مقننه، مجریه و قضائیه باید وظایف خود را انجام دهند، اما وظیفه علما، مبلغین، روحانیون و ائمه جماعات در همه جا این است که با بیانات شیوا و خوب‌ خود، احکام و دستورات الهی را برای مردم بگویند، مردم را روشن کنند و حد و حدود و تکالیف را برای مردم توضیح دهند.

امیدواریم از برکات ماه رمضان استفاده کنیم و علما در مساجد در سخنرانی‌ها، بیانات و نوشته‌ها و طرق مختلف و با راه‌های خوب و بیان شیوا، مفاهیم اسلامی را به مردم بگویند و وظائف آنها را در شئونات زندگی، معاشرت، رفتار، برخورد و رفت و آمدها تبیین و بیان کنند.

به نظر شما روشی که مجلس در پیش گرفته و به دنبال تصویب جریمه‌هایی برای بدحجاب‌ها از سه میلیارد تومان تا ابطال گواهینامه و پاسپورت است، آیا روش درستی است که ترس از جریمه را جایگزین ترس از خدا در جامعه کنند؟

قوانین، نظام اجتماعی و دستورات حکومتی فصل خاصی است و در هر کشور و نظامی، پارلمان و نمایندگانی وجود دارند؛ نمایندگان روی مباحث مختلف بحث می‌کنند و راهکارهایی را برای اجرای قوانین پیش‌بینی می‌کنند. نظام قضائی در جاهایی که جرم و بزهکاری وجود دارد و خلاف صورت می‌گیرد، وظائفی دارد. همچنین مجریان امور در کارها وظائفی دارند. هر کشوری نظام و قانونی دارد، الان مجلس بحثی را دنبال می‌کند، مردم ما مطلع هستند که چنین بحث‌هایی وجود دارد.

لذا باید نمایندگان بحث کنند و جنابعالی و هر کس دیگر اگر نظر خاصی در هر مسأله‌ای دارید، نظر خود را برای کارشناسان و نمایندگان بفرستید تا مطالعه و بررسی کنند و بهترین روش‌ها و سبک‌ها را برای حمایت و اجرای قانون در نظر بگیرند. لذا نمایندگان باید دیدگاه‌ها را بررسی کرده و بهترین قانون را تصویب کنند.

در حالی که دیه انسان 900 میلیون تومان است، اما جریمه بی‌حجابی سه میلیارد تومان باشد؟!

من نمی‌گویم درست یا نادرست است، می‌گویم این‌ نظرات بحث می‌شود، نمایندگان باید بحث کنند، شما هم نظر دهید، هر کس دیگر نظری دارد نظرات خود را ارائه کند.

فکر نمی‌کنم کسی بگوید که می‌خواهیم از بی‌حجاب سه میلیارد تومان بگیریم! نمی‌شود، اما برخی به این مسائل دامن می‌زنند. بالاخره بحث است، اگر انتقاد، ملاحظه، پیشنهاد یا راهکار بهتری داریم، باید بنویسیم و برای آنها بفرستیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید