بازی اعراب و اسرائیل برای نابودی برجام؛ ایران و آمریکا اتحاد مخفی دارند!

کدخبر: ۲۰۰۱۶۳
تابناک: این دیپلمات اسرائیلی در ادامه گفت: رهبران عربی شواهدی برای اثبات ادعای اتحاد مخفی آمریکا و ایران ارائه دادند؛ از جمله اینکه آمریکا با دشمنان عمده ایران مثل صدام، داعش و طالبان جنگیده است اما تا کنون نخواسته از پیروزی های ایران در یمن، سوریه، عراق و لبنان جلوگیری کند. آن ها این رویکرد آمریکا را نشانه تبانی و سازش مخفیانه ایران و آمریکا می دانند.
بازی اعراب و اسرائیل برای نابودی برجام؛ ایران و آمریکا اتحاد مخفی دارند!

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد، اگر برجام اصلاح نشود در مهلت سه ماهه پیش روی برجام را تأیید نخواهد کرد و از آن خارج خواهد شد.

در این میان، اروپایی ها تلاش می کنند ترامپ را قانع کنند که از برجام خارج نشود اما به غیر از ترامپ، که تلاش میکند با بازی اصلاح برجام زمینه های نابودی آن را فراهم آورد، بازیگران دیگری نیز هستند که لحظه شماری می کنند تا ترامپ از برجام خارج شود تا مرگ او را با چشمان خود ببینند.

اعراب ـ مشخصا عربستان و متحدانش و اسرائیل، بازیگرانی هستند که به شدت از مرگ توافق هسته ای استقبال می کنند و در یک ماه اخیر از اولتیماتوم ترامپ برای اصلاح برجام ابراز خوشحالی کرده اند. طوری که امارات روز گذشته همصدا به اسرائیل خواهان اصلاح برجام شد.

این بازیگران با فعال کردن لابی های قدرتمند خود در ایالات متحده و فشارهای رسانه ای قصد دارند دولت آمریکا را برای خروج از برجام تحت تأثیر قرار دهند.

در همین راستا، شبکه خبری سی.ان.ان در مطلبی به قلم سفیر سابق اسرائیل در آمریکا نوشته است که اگر واشنگتن می خواهد اعتبار از دست رفته خود در میان متحدانش را احیا کند، باید از برجام خارج شود و با سیاست های منطقه ای ایران نیز مقابله کند.

مایکل بورنستاین اورن تاریخ‌نگار، دیپلمات، سیاست‌مدار، روزنامه‌نگار اسرائیلی متولد آمریکا و سفیر سابق اسرائیل در ایالات متحده آمریکا (۲۰۰۹–۲۰۱۳) و همچنین نماینده کنست از حزب کولانو و قائم مقام وزیر در دفتر نخست وزیر اسرائیل در این مطلب مدعی شده: «زمانی که او سفیر اسرائیل در واشنگتن بوده، گفت وگوهای بسیاری با دیپلمات های عربی، وزرا، روزنامه نگاران و بازرگانان مصر، اردن و کشورهای حوزه خلیج داشت و همه «صادقانه» نظریات خود را در مورد خاورمیانه ارائه دادند و بدون استثنا همه فکر کردند که آمریکا مخفیانه با ایران متحد شده است».

این دیپلمات اسرائیلی در ادامه گفت: رهبران عربی شواهدی برای اثبات ادعای اتحاد مخفی آمریکا و ایران ارائه دادند؛ از جمله اینکه آمریکا با دشمنان عمده ایران مثل صدام، داعش و طالبان جنگیده است اما تا کنون نخواسته از پیروزی های ایران در یمن، سوریه، عراق و لبنان جلوگیری کند. آن ها این رویکرد آمریکا را نشانه تبانی و سازش مخفیانه ایران و آمریکا می دانند.

بازی اعراب و اسرائیل برای نابودی برجام: ایران و آمریکا اتحاد مخفی دارند!

از سوی دیگر، ایران تاکنون اقدامات زیادی علیه نیروهای آمریکایی در منطقه صورت داده، ولی آمریکا هیچ اقدام متقابلی علیه ایران انجام نداده است.

در ماجرای پرونده هسته ای نیز ایران دو راه بیشتر نداشت: یکی حفظ زیرساخت های هسته ای خود و دیگری بقا؛ اما مذاکره کنندگان بین المللی به رهبری آمریکا، هر دو را برای ایران تضمین کردند. برجام باعث شد، تحریم ها لغو و دروازه تجارت بین المللی به روی ایران باز شود.

از سوی دیگر، توافق هسته ای منجر به حفظ زیرساخت های هسته ای ایران شد و فراتر از آن به ایران اجازه داد تا پس از هشت تا ده سال محدودیتی برای غنی سازی نداشته باشد.

اورن در ادامه گفت: هرچند این دیدگاه و دلایل اعراب نمی تواند قانع کننده باشد، قابل تأمل است و اقدامات ضعیف آمریکا در برابر ایران باعث شد، چنین دیدگاهی به وجود آید. از سوی دیگر، رهبران آمریکا ناخواسته تصمیماتی در خاورمیانه گرفته اند که ایران از آن ها بهره مند شده است.

این سیاستمدار اسرائیلی در نهایت نتیجه گرفته که اعتبار آمریکا در نزد متحدانش به دلیل تصمیماتی که در قبال ایران گرفته، مخدوش شده است. به همین جهت، دولت ترامپ در نخستین قدم برای بازگرداندن و احیای اعتبار از دست رفته اش در نزد متحدان عربی و اسرائیل، باید توافق هسته ای با ایران را ملغی کند و راهبرد منسجمی برای مقابله با سیاست های منطقه ای ایران در نظر بگیرد.

به نظر می رسد، هر چه به پایان ضرب الاجل دولت آمریکا برای اصلاح برجام نزدیک تر می شویم، فشار همزمانی از سوی اسرائیل و کشورهای عربی برای متقاعد کردن ترامپ جهت خروج از این توافق بیش از پیش می شود. اتفاقی که می تواند رویکرد تل آویو و پایتخت های عربی را در مقابل ایران تهاجمی تر کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید