سود سهام عدالت پشت چراغ قرمز شرکت های بورسی+ فیلم

کدخبر: ۴۱۲۲۴۵
با وجود گذشت تقریبا یک ماه از صحبت های رئیس سازمان بورس در خصوص واریز بخش دوم سود سهام عدالت اما تاکنون مبلغی در این زمینه به حساب سهامداران واریز نشده است.
سود سهام عدالت پشت چراغ قرمز شرکت های بورسی+ فیلم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، با وجود آنکه طی سال‌های گذشته سود سهام عدالت به طور یکجا به حساب سهامداران واریز شد، اما شاهدیم از یک سال گذشته که  سهام عدالت آزاد شد و کار‌های مربوط به آن از خصوصی سازی به سپرده گذاری مرکزی و سازمان بورس  واگذار شد، واریز سود سهامداران سهام عدالت با مشکلات اساسی برخورد به  طوری که علی رغم واریز ۵۰ درصد سود اولیه که با، اما و اگر و مشکلات زیادی صورت گرفت هنوز تکلیف بخش دوم آن مشخص نشده و سهامداران در یک سردرگمی قرار گرفته اند. 

دهقان دهنوی: واریز مرحله دوم سود سهام عدالت تا قبل از ماه رمضان!

حدود یک ماه پیش  مورخ ۲ فروردین ۱۴۰۰ بود که محمد علی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس  در پاسخ به خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان در مورد واریز مرحله دوم سود سهام عدالت اظهار کرد: سازمان بورس تمام تلاش لازم را انجام خواهد داد که قبل از ماه مبارک رمضان سود سهام عدالت را به حساب سهامداران واریز شود.

در حالی که  این مصاحبه در حد یک وعده باقی  ماند و سودی تحت عنوان سود سهام عدالت نتوانست کام سهامداران را تا قبل از ماه مبارک رمضان شیرین کند.   

لازم به ذکر است که گفتگو‌های مسئولان در خصوص واریز سود تنها به رئیس سازمان بورس ختم نشد بلکه حسین قشمی مدیر تسویه وجوه سپرده گذاری مرکزی نیز درمورد آن اذعان کرد و گفت طبق اظهار نظرات حسین فهیمی سخنگوی سهام عدالت تمام تلاشمان را خواهیم کرد تا  این سری سود را تا پایان ماه مبارک رمضان به حساب ۴۹ میلیون سهامدار سهام عدالت واریز کنیم.

شرکت ها سود را به سپرده گذاری مرکزی واریز نکردند

 با وجود آنکه حسین فهیمی در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در جمع خبرنگاران اظهار کرد بود  که ۵۰ درصد قسط دوم سود عملکرد سال مالی ۹۸ شرکت‌ها که در سال ۹۹ تصویب شد، توزیع شده است.  اما هنوز تعدادی از شرکت‌ها هنوز مانده مبلغ سود متعلق به سهامداران را به شرکت سپرده گذاری مرکزی پرداخت نکرده اند و به طور جدی پیگیر پرداخت این مانده سود هستیم تا در قالب قسط دوم به حساب سهامداران واریز شود.

اما به نظر می‌رسد شرکت سپرده گذاری مرکزی  و سازمان بورس  از آنجایی که  علل الحساب در گیر برگزاری  هرچه سریع‌تر مجامع شرکت‌های سرمایه گذاری استانی هستند و  پیگیری چندانی را در خصوص  واریز مبلغ سود ۳۶ شرکت بورسی که قرار بود تا پایان ماه رمضان به حساب سهامداران واریز شود انجام ندادند.

به طوری که  طی یک هفته اخیر شایعاتی در برخی از رسانه‌ها مبنی بر آنکه شرکت سپرده گذاری مرکزی اذعان داشته که  پنجاه درصد باقی مانده سود سهام عدالت قرار است تا پایان روز کاری ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ واریز شود منتشر شد در حالی اینگونه نبود، به سبب آنکه طی پیگیری‌هایی که از  جانب باشگاه خبرنگاران جوان  صورت گرفت متوجه شدیم که خبر کذب بوده  است به علت آنکه هنوز نیمی از ۳۶ شرکت بورسی سودی را به حساب سپرده گذاری مرکزی واریز نکرده اند و به محض واریز شدن مبلغ سود حاصله از جانب ۳۶ شرکتی که در پرتفوی سهامداران قرار گرفته سود مرحله دوم همانند فروردین سال ۱۳۹۹ به حساب سهامداران واریز خواهد شد.

اما طبق شنیده های به دست آمده از برخی از مسئولان مربوط عده ای از آن ها  مسئله سود را  به بحث انتخابات ربط می دهند  به نظر می رسد که قرار است  مابقی  50 درصد سود سهام عدالت   تا انتخابات ریاست جمهوری به حساب سهامداران سهام عدالت واریز کنند.

در انتها باید گفت با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و  و گذشت تقریبا یک سال از آزاد سازی سهام عدالت بهتر است هرچه سریع تر مسئولان مربوط نسبت به واریز مرحله دوم سود سهام عدالت که مشمول ۴۹ میلیون سهامدار مستقیم و غیر مستقیم می شود اقدامات لازم را به عمل آورند و درگیری هایشان در خصوص برگزاری مجامع را چندان به مسئله  واریز سود ارتباط ندهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید