وال استریت ژورنال خبر داد؛

رد و بدل شدن پیام‌هایی میان ایران و آمریکا توسط دیپلمات‌های خارجی

کدخبر: ۲۸۵۶۱۳
اقتصادنیوز: روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی خبر داد که برای جلوگیری از تشدید تنش ها در منطقه، دیپلمات های خارجی پیام هایی میان تهران و واشنگتن رد و بدل می کنند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، این روزنامه آمریکایی دیروز (۳ خرداد) به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشت که مقام‌های اروپایی و عرب در حال انتقال پیام‌هایی میان تهران و واشنگتن هستند تا جلوی تنش درخلیج فارس را بگیرند. با این حال مقام‌های غربی و عربی هشدار داده‌اند که تبادل پیام به منزله انجام مذاکره نیست.

به نوشته این روزنامه، تلاش‌های اولیه و غیرمستقیم ایران و آمریکا گامی به سوی کانال‌های دیپلماتیک سنتی است.

وال استریت ژورنال به نقل از یک دیپلمات مدعی شد: ایران از طریق دیپلمات‌های اروپایی علامت داده که می‌خواهد پیش از گفت و گو در مورد کاهش تنش‌ها، تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت آن کاهش یابد.

در عوض مقام‌های آمریکایی امیدوارند که ایران یکی از دست کم چهار آمریکایی را آزاد کند. مقام‌های آمریکایی تمایلی به مذاکره در مورد آزادی این افراد ندارند، ولی اشاره می‌کنند که کره شمالی زندانی‌های آمریکایی را سال پیش تحویل مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا داد و یک ماه بعد سران دو کشور در سنگاپور دیدار کردند.

وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام آمریکایی که نام وی را فاش نساخت، نوشت: اگر می‌خواهید جو را عوض کنید، زندانی‌ها را رها کنید. به گفته این مقام، آزادی یکی از این افراد به کاهش جو تنش آلود کمک می‌کند.

در ادامه گزارش وال استریت ژورنال آمده است: محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران گفته که می‌تواند تبادل زندانی‌ها را به بحث بگذارد، اما مقام آمریکایی مذکور گفت که ظریف برای بحث در این مورد به صورت مستقیم یا از طریق سفارت سوئیس با آمریکا تماس نگرفته است.

از سوی دیگر، مقام‌های عراقی جان ویلکس سفیر انگلیس در این کشور را پل میان آمریکا و ایران و متحدانش می‌دانند. به نوشته وال استریت ژورنال، ویلکس چند روز پیش با سفیر ایران و مقامات عراق دیدار کرد و در بیانیه‌ای گفت: ما در مورد راه‌های پرهیز از بحران و بازگشت به جو پر تنش هفته پیش بحث کردیم.

سفارت آمریکا در عراق گفت که ویلکس نقش میانجیگری را میان واشنگتن و تهران و متحدانش ایفا نمی‌کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید