بیژن زنگنه:

کرونا باعث عدم توازن میان عرضه و تقاضا در بازار نفت شده است

کدخبر: ۳۲۸۰۸۸
اقتصادنیوز: وزیر نفت ایران در آستانه برگزاری نشست فوق‌العاده کشورهای تولید کننده نفت (اوپک) که به منظور تصمیم‌گیری درباره راهکارهای مقابله با اثرات منفی ویروس کرونا بر تقاضای جهانی تشکیل شده، تصریح کرد: این ویروس تقاضای نفت را کاهش داده و سبب عدم توازن میان عرضه و تقاضا شده است.
کرونا باعث عدم توازن میان عرضه و تقاضا در بازار نفت شده است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا بیژن نامدار زنگنه امروز (پنجشنبه) در گفت وگو با خبرنگاران افزود: درباره میزان کاهش تولید باید بحث کنیم، هنوز رقمی قطعی نشده و تلاش می‌کنیم راهی بیابیم که به بازار کمک کنیم.

پس از شیوع ویروس کرونا در سطح جهان، میزان تقاضا برای نفت روند نزولی داشت.   

سطح تقاضا برای خرید نفت بویژه از سوی چین به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت به خاطر تعطیلی بخشی از صنایع تولیدی این کشور کاهش یافت.

 کاهش حمل و نقل در سطح جهانی نیز که تحت تاثیر انتشار ویروس کرونا است موجب شده تقاضا برای خرید نفت روند نزولی داشته باشد.

اوپک و هم پیمانانش در ماه دسامبر گذشته با ۱.۷ میلیون بشکه در روز کاهش تولید موافقت کردند که مدت اجرای آن تا پایان ماه میلادی جاری است. اما آژانس بین المللی انرژی اعلام کرده که رشد تقاضای جهانی برای نفت در سه ماهه نخست ۴۳۵ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده و به پایین‌ترین حد در یک دهه گذشته رسیده و ممکن است آمار پیش بینی شده، افت بیشتری پیدا کند.

زنگنه دیروز همچنین گفته بود که شیوع ویروس کرونا تأثیری بر تولید نفت ایران نداشته و ما همانند گذشته تولید می‌کنیم، اما در حمل‌ونقل و داخل شهرها شاهد کاهش مصرف بوده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه هم اکنون بازار نفت به دلیل شیوع ویروس کرونا با مازاد عرضه روبه‌رو است، تصریح کرد: ضروری است که اوپک و غیراوپک تمام تلاششان را برای توازن بازار نفت انجام دهند.

یکصد و هفتاد و هشتمین نشست اوپک حوالی ساعت ۱۰ صبح امروز به وقت اروپای مرکزی در مقر دائمی این سازمان در وین، پایتخت اتریش آغاز به‌ کار کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید