گزارش اقتصادنیوز از آخرین وضعیت بازار مسکن

رکود همچنان خانه‌زاد مسکن

کدخبر: ۱۰۸۵۵۳
۹ ماه از سال ۹۳ گذشت و بازهم مسکن تکان نخورد. این در حالی است که سال گذشته هم با رکود معاملات مسکن همراه بود و در ۲۱ماه گذشته مسکن میزبان رکود شد، اکنون پیش‌بینی می‌شود این رکود در سال ۹۴ هم قصد خروج ندارد.

به گزارش «اقتصاد نیوز» آن طور که پش‌بینی می‌شود، انگار بازار مسکن قصد دارد سال آینده هم با همین روال رکود مسکن رو به باشد.

چرا که همه ساله با گذشت حداقل 9 ماه از سال، بازار در اوایل زمستان با تغیراتی همراه می‌شد  اما امسال نیز همانند نیمه دوم سال گذشته کار‌شناسان و مشاوران املاک براین باورند که بازار مسکن همچنان رکود را در پیش خواهد گرفت.

برخی به کاهش میزان خرید و فروش‌ها اشاره می‌کنند و می‌گویند که شاید سال آینده قدرت مالی خرید خریداران بیشتر شود و کمبودهای امسال را جبران کند. برخی دیگر معتقدند هنوز ساختمان‌های نوساز در دو سال اخیر ساخته شده به فروش نرفته است و سازندگان میل کمتری به ساخت و ساز دارند.

از این رو بر اساس گزارش‌های مرکز آمار، تعداد پروانه‌های ساخت صادر شده امسال نیز کاهش یافته است و قطعا سال آینده میزان کمتری واحد مسکونی نوساز ساخته می‌شود.

آمار‌ها چه می‌گویند؟

گرچه آمارهای خرید و فروش مسکن نسبت به مدت مشابه سال گذشته رنگ و لعاب بیشتری گرفته‌اند، اما همچنان بازار مسکن منتظر معجزه در میزان معاملات و رونق خرید و فروش‌ها است.

در این زمان رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران بار‌ها اعلام کرده بود که بازار مسکن از تابستان امسال رونق می‌گیرد و روند رشد معاملات را شاهد خواهد بود، اما به گفته وی این بازار آنچنان که باید رونق نگرفت و فقط در برخ ماه‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته با معاملات بیشتری همراه بود.

با شروع فصل پائیز بازار کمی رو به رونق رفت اما بلافاصله ماه‌های محرم و صفر آغاز شد و بازهم معاملات رو به رکود رفت. حسام عقبایی، رئیس اتحادیه مسکن تهران در این باره گفت که هر چند معاملات مسکن با ورود به ایام محرم با کاهش طبیعی مواجه می‌شود اما پیش بینی می‌شود در ماه‌های باقی مانده از سال ۹۳ حجم معاملات خرید و فروش و اجاره در مقایسه با مدت مشابه سال۹۲ افزایش یابد، اما تا پایان پائیز این رونق ایجاد نشد.

در مهر امسال معاملات مسکن نسبت به شهریور کاهشی بود اما خرید و فروش آپارتمان در مقایسه با مهر سال گذشته، بیش از ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد که این رشد نشان‌دهنده فاصله از عمق رکود مسکن است.

رهن و اجاره در رونق همیشگی ماندند

امسال هم طبق روال عادی بازار رهن و اجاره با رونق بیشتری نسبت به خرید و فروش ایجاد شد. ثبات قیمت‌ها همزمان با افزایش تعداد معاملات در پاییز، از ابتدای سال ۹۳ تا انتهای مهر ماه، بیشترین نقل و انتقالات اجاره در شهر تهران، در ماه تیر صورت گرفته است. در تیر ماه امسال ۲۱ هزار و ۲۹۰ فقره اجاره‌نامه در بنگاه‌های املاک شهر تهران تنظیم شده و در شهریور ماه نیز به عنوان دومین ماه پرمعامله در بازار اجاره، تعداد ۱۹ هزار و ۹۷۰ اجاره‌نامه در بنگاه‌ها برای اجاره‌نشین‌ها صادر شده است.

امسال تعداد معاملات مسکن در مقایسه با سال گذشته در تهران و در کل کشور افزایش داشت. هر چند هنوز بازار معاملات مسکن در حالت رکود قرار دارد اما خیز خروج از رکود در معاملات دیده می‌شود.

عقبایی با بیان اینکه کاهش تعداد معاملات اجاره در مهرماه به دلیل خروج از فصل طلایی جابه‌جایی‌ها و کاهش تقاضا از سوی اجاره‌نشین‌ها، موضوعی طبیعی است، افزود: هر چند ورود به فصل سرما در مورد تعداد معاملات خرید و فروش مسکن نمی‌تواند عامل کاهشی محسوب شود اما بازار اجاره با کاهش تقاضا مواجه می‌شود.

اکنون در اولین هفته زمستان ۹۳ بنگاه داران و فروشندگان منتظر معجزه‌ای برای رونق بازار خرید و فروش مسکن هستند، بازاری که دو سال است سکوت کرده و هنوز هیچ حرکتی برای نجات خود از وضعیت رکودی نکرده است.

شاید در این زمان نه تنها بخش خصوصی بلکه دولت هم باید آستین بالا زند و فکری به حال رونق این بازار کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید