بورس باز هم ریزش کرد / 80 درصد نمادها صف فروش داشتند

سبقت غول ها از شاخص کل در ریزش/3 خبر مهم برای بورس

کدخبر: ۳۶۲۵۲۵
در دومین روز هفته، شاخص کل بورس نسبت به روز گذشته 2.8 درصد ریزش کرد. شاخص کل هم‌وزن نیز 1.3 درصد افت کرد.در مجموع همه شاخص ها در بورس امروز منفی بودند.
سبقت غول ها از شاخص کل در ریزش/3 خبر مهم برای بورس

به گزارش اقتصادنیوز در معاملات بورس امروز شاخص در همان دقایق ابتدایی روند را نزولی شروع کرد و از رقم یک میلیون و 688 هزار در ساعت 9 صبح، به رقم یک میلیون و 657 هزار در ساعت 11 رسید و در نهایت در پایان معاملات روز یکشنبه با کاهش 2.8 درصدی نسبت به روز گذشته در محدوده‌ی یک میلیون و 652 هزار ایستاد.

شاخص کل هم وزن نیز با افت 5 هزار و 600 واحدی نسبت به روز گذشته 1.3 درصد ریزش کرد. شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن برای دومین روز پیاپی نزول کردند. در حالتی که هر دو شاخص باهم نزول می‌کنند می‌توان نتیجه گرفته که کل بازار با کاهش قیمت مواجه شده است. اگر این هم‌جهتی نزولی برای چندین روز متوالی اتفاق بیفتد به این معنی است که بازار به سمت رکود پیش می‌رود.

امروز همچنین شاخص قیمت وزنی-ارزشی نیز 2.78 درصد نزول کرد، شاخص قیمت وزنی-ارزشی نشان‌دهنده‌ میانگین افزایش یا کاهش قیمت سهام در بازار است و مقدار سود نقدی پرداختی به سهامداران (DPS) را نشان نمی‌دهد.

 

بورس

سه خبر مهم بورس امروز

درمعاملات امروز ، سه خبر مهم بر تحولات بازار تاثیرگذار بود. در اولین خبر اعلام شد که امشب آخرین مهلت پذیره‌نویسی صندوق پالایشی یکم است. متقاضیان خرید این صندوق می‌توانند تا ساعت ۲۴ یکشنبه ٣٠ شهریور، به صورت حضوری و غیرحضوری از طریق بانک‌ها نسبت به خرید این صندوق اقدام کنند. همچنین افرادی که دارای کد معاملاتی هستند می‌توانند به صورت غیرحضوری از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری خود نسبت به ثبت سفارش خرید اقدام کنند. پذیره‌نویسی پالایشی یکم به عنوان دومین ETF دولت از پنجم شهریور آغاز شده است و قرار بود تا ۱۹ شهریورماه ادامه داشته باشد، اما یک بار تا تاریخ ۲۶ شهریور و یک بار هم تا تاریخ ۳۰ شهریورماه تمدید شد.

در دومین خبر دفتر توسعه صنایع پتروشیمی نرخ پایه محصولات پتروشیمی خود را اعلام کرد. این دفتر خبرداد نرخ پایه محصولات پتروشیمی 213 هزار و 191 ریال خواهد بود.

خبر سوم  نیز به تحولات دیپلماتیک و چالش‌های حوزه سیاست خارجی مرتبط بود. طبق خبر اعلام شده،اتحادیه اروپا درباره ادعای آمریکا در زمینه مکانیزم ماشه و بازگرداندن تحریم‌ها واکنش منفی از خود نشان داد. جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره تاکید کرد: آمریکا طرف برجام نیست و قادر به بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نیست. در نتیجه، تعهدات مربوط به رفع تحریم‌ها علیه ایران طبق مفاد برجام، کماکان پابرجا هستند. با وجود انتشار این خبر، بازار واکنش مثبتی به آن نشان نداد و به نظر می‌رسد اخبار سیاسی مثبت تاثیری بر روند بازار ندارد.این سه خبر مورد توجه ویژه فعالان بورس قرار گرفت.

 

صف فروش 80 درصدی در بورس روز یک شنبه

نزدیک به 80 درصد نمادها در پایان بازار صف فروش داشتند که ارزش این صفوف 9 هزار میلیارد تومان بود. ارزش معاملات خرد امروز بازار، 9858 میلیارد تومان بود و بازار شاهد ورود 697 میلیارد تومانی پول حقوقی بود که معنی دیگر خروج پول حقیقی ها به همین میزان است. امروز از مجموع کل معاملات، 8 هزار و 515 میلیارد تومان خرید توسط حقیقی‌ها انجام شد که 79 درصد کل معاملات را شامل ‌شد، 9 هزار و 212 میلیارد تومان فروش توسط حقیقی‌ها معادل 86 درصد انجام شد. همچنین 2هزار و 229 میلیارد تومان خرید توسط حقوقی‌ها معادل 21 درصد کل معاملات و هزار و 532 میلیارد تومان فروش توسط حقوقی‌ها معادل 14 درصد انجام شد.

بورس

بیشترین حجم معاملات و بیشترین ارزش معاملات

بیشترین حجم معاملات امروز متعلق به وبصادر (بانک صادرات ایران) بود که بیش از یک میلیارد و 250 میلیون سهم این نماد در بازار مبادله شد. پس از وبصادر، پترول (گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان)، شپنا (پالایش نفت اصفهان)، خودرو (ایران خودرو) و وتجارت (بانک تجارت) بیشترین حجم مبادله را داشتند.

بیشترین ارزش معاملات امروز را شپنا (پالایش نفت اصفهان) با هزار و 350 میلیارد تومان داشت، پس از آن شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، پترول (گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان)، وبصادر (بانک صادرات ایران) و دی (بانک دی) بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

بزرگان بازار هم منفی خوردند

بیشترین تاثیر در شاخص را فولاد (فولاد مبارکه اصفهان)، فارس(صنایع پتروشیمی خایج فارس) و فملی(ملی صنایع مس ایران) داشتند که همگی با افت قیمت همراه بودند. فولاد شاخص را 4343.44 واحد، فارس 4243.92 واحد و فملی شاخص را 4214.59 واحد کاهش داند.

این اتفاق نشان داد بر خلاف انتظار خوش‌بینان، نمادهای شاخص‌ساز نیز مانند سهم‌های کوچک بازار با افت قیمت همراه بودند. افت قیمت هر سه نماد بزرگ بازار بیشتر از درصد افت شاخص کل بازار بود. فولاد 3.6 درصد، فارس 3.4 درصد و فملی 4.2 درصد نزول کردند. به نظر می‌رسد شاخص سازها همواره در هر مثبتی بازدهی بالاتر و در هر منفی ریزش بیشتری دارند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید