نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از 3 مهر آغاز هر دهه

سقوط 140 دلاری طلا/اصفهان سومین قطب خودروسازی می‌شود

کدخبر: ۳۶۳۱۷۱
اقتصادنیوز:مهم ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات سوم مهرماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:کف و سقف قیمت مسکن در 30 محله تهران،سقوط 140 دلاری طلا، پیش‌بینی بانک جهانی از اقتصاد ایران
سقوط 140 دلاری طلا/اصفهان سومین قطب خودروسازی می‌شود

تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

3 مهر 1350؛ مذاکرات اقتصادی ایران و رومانی

«کورنل بورتیکا» وزیر بازرگانی رومانی در رأس یک هیات 13 نفره برای شرکت در هفتمین اجلاسیه کمیته مشترک وزیران برای همکاری‌های اقتصادی، فنی و بازرگانی و مذاکره پیرامون زمینه‌های همکاری دو کشور وارد تهران شد. از تاریخ انعقاد نخستین موافقت‌نامه تاکنون، حجم مبادلات ایران و رومانی بیش از 5 برابر شده و جمع آنها از 480 میلیون ریال به دو هزار و 600 میلیون ریال افزایش یافته است.

اطلاعات 3 مهر 1350

3 مهر 1370؛ آغاز نخستین مرحله تولید در مجتمع فولاد مبارکه

این خبر به‌عنوان تیتر یک روزنامه انتخاب شده است.مجتمع فولاد مبارکه یکی از بزرگ‌ترین طرح‌هایی است که با مشارکت ایتالیایی‌ها در یک کشور خارجی ساخته می‌شود.

براساس اعلام روزنامه اطلاعات، فولاد مبارکه بعد از راه‌اندازی کامل طی پنج سال تمامی سرمایه ایجاد مجتمع را بازخواهد گرداند.

فرانکو نوبیلی، رئیس موسسه بازسازی صنایع ایتالیا (ایری) در گفت‌و‌گو با ایرنا گفت: فولاد مبارکه اصفهان یکی از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین مجتمع‌های فولاد جهان است.

نوبیلی پیرامون علل عمده تعویق طرح فولاد مبارکه گفت: علاوه‌بر مساله جنگ، تاکنون تغییرات عمده‌ای در طرح این مجتمع داده شده است. این تغییرات عامل عمده به تعویق افتاده بهره‌برداری از آن شده است.

وی همچنین آینده صنعت ذوب فلزات را در ایران مثبت خواند و گفت: «ایری» برای ساخت تاسیسات ذوب فلزات در جزیره قشم نیز دعوت شده است.

اطلاعات 3 مهر 1370

3 مهر 1390؛ پیش‌بینی بانک جهانی از اقتصاد ایران

بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود به بورس وضعیت اقتصادی ایران پرداخته و طی آن با تجدیدنظر در گزارش قبلی خود که خردادماه منتشر شده بود، رشد اقتصادی و تورم ایران برای امسال را به ترتیب 2.5 و 20 درصد پیش‌بینی کرده است.

 

کف و سقف قیمت مسکن در 30 محله تهران

روزنامه «دنیای‌ اقتصاد» در ستون نبض بازار کمترین و بیشترین قیمت آپارتمان در 30 منطقه تهران را منتشر کرده است.

در محله

درکه              کمترین قیمت     6/2 میلیون تومان       و بیشترین       3/3 میلیون

اختیاریه          کمترین          4/3 میلیون               و بیشترین       86/3 میلیون

دروس            کمترین          6/3 میلیون               و بیشترین       6/4 میلیون

تهرانپارس       کمترین          78/1 میلیون            و بیشترین       98/1 میلیون

بلوار فردوس    کمترین          05/2 میلیون             و بیشترین       25/2 میلیون

براساس اعلام روزنامه دنیای اقتصاد شاخص کل بورس 26 هزار و 962 واحد بوده و ارزش معاملات 3152 میلیارد ریال در 94 هزار و 67 نوبت معامله ثبت شده است.

 

سقوط 140 دلاری طلا

گزارشگر روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی از بازار طلای جهانی می‌نویسد:

با سقوط 140 دلاری قیمت طلا در دو روز و کاهش بهای این فلز گرانبها به زیر 1700 دلار در بازار جهانی برخی فعالان از کاهش قیمت سکه در بازار داخلی خبر می‌دهند.

افت طلا طی دو روز در پایان هفته، رکوردی از کاهش شاخص قیمت را نشان داد که به گفته کارشناسان از سال 1983 بی‌سابقه بوده است.

جدی‌تر شدن بدهی‌ها در یونان و همچنین نگرانی شدید از کاهش نرخ رشد اقتصادی در سراسر جهان موجب شده تا طی یک هفته گذشته بیش از 4/3 تریلیون دلار از ارزش سهام در بازارهای سهام دنیا از دست برود. سقوط قیمت‌ها در بازار داخلی به دلیل تعطیلی بازارها در ایران هنوز پس‌لرزه‌ای نداشته است. قیمت سکه در بازار روز پنج‌شنبه از 615 هزار تومان به مرور تا بعدازظهر به 610 و حتی 606 هزار تومان تا غروب این روز افت کرد که به این ترتیب بین 5 تا 9 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد.

دلار در روز پنج‌شنبه با 2 تومان افزایش 1257 تومان معامله شد.

 

قطب سوم خودروسازی

در صفحه 16 روزنامه «دنیای اقتصاد» گزارش درباره قطب سوم خودروسازی منتشر شده است. براساس گزارش روزنامه، اگرچه قرار بود طبق توافق‌های اولیه، اصفهانی‌ها میزبان قطب سوم خودروسازی باشند، اما هم اکنون که چندین ماه از طرح آن می‌گذرد «قطب سوم» دو مدعی دیگر پیدا کرده است؛ یکی تبریزی‌ها هستند و دیگری نیز خوزستانی‌ها

دنیای اقتصاد 3 مهر 1390

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید