پیش‌بینی یک کارشناس از آینده بازار

کدخبر: ۴۰۵۱۸۵
اقتصادنیوز : بازار سرمایه همچنان روند کاهشی خود را طی میکند اما امروز خبر تزریق ۲۴ هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه، سهامداران را تا حدی امیدوار کرد.
پیش‌بینی یک کارشناس از آینده بازار

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین بورس تهران گرچه امروز شرایط بهتری نسبت به روزهای گذشته داشت اما از ابتدای ساعات معامله رو به کاهش بود و در پایان معاملات شاخص کل با کاهش ۴ هزار و ۸۵۷ واحد به رقم یک‌میلیون و ۲۲۶ هزار و ۱۸ واحد رسید.

شاخص کل نیز با معیار هم‌وزن با کاهش ۶۷۳ واحد به رقم ۴۳۴ هزار و ۶۹۷ واحد رسید. 

ارزش بازار بورس اوراق بهادار تهران به بیش از ۴ میلیون و ۸۹۶ هزار میلیارد تومان رسید. 

امروز معامله‌گران در بورس بیش از ۳.۱ میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۳۱۹ هزار فقره معامله و به ارزش ۳ هزار و ۹۸ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

 امروز رییس سازمان بورس با اشاره به این که هم اکنون بیش از ۵۷ میلیون نفر در بازار سرمایه حضور دارند و از همین رو حرکت این بازار برای آنها مهم است و بازار سرمایه به امری ملی تبدیل شده است، از طرح تزریق ۲۴ هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه خبر داد.

بهنام صمدی، کارشناس اقتصادی و بازار سرمایه  در خصوص شرایط امروز بازار گفت: وضعیت بازار امروز کمی بهتر بود. بعضی نمادها سبز شدند و کمی نسبت به روزهای قبل متفاوت بود. ارزش معاملات نیز بالاتر رفت.

صمدی اظهار کرد: خیلی ها عامل بهتر شدن بازار را دامنه نوسان میدانند که البته صرفا این نیست. دامنه نوسان کنونی شرایط را سخت کرده ولی نبود نقدینگی و خروج پول به دلیل شرایط عدم اطمینان عامل اصلی‌تری است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به این که اخباری که در خصوص انتشار ۲۴ هزار میلیارد اوراق اجاره سهام منتشر شده خبر خوبی برای بازار است، گفت: اگر چنین منبعی وارد بورس شود میتواند بازار را از این وضعیت قفل شدگی بیرون بیاورد.

وی اظهار کرد: البته اینطور نیست که ظرف ۲۴ ساعت این نقدینگی تزریق شود. این تزریق پول حداقل ۱ تا ۲ هفته طول میکشد اما خبر آن هم میتواند بازار را از این وضعیت اسفناک خارج کند.

صمدی گفت: معمولا قبل از انتخابات‌ها یک رونقی داشته است. باید دید امسال هم چنین است یا نه. هرچند شرایط خیلی متفاوت است و هیچوقت پیش از انتخابات ابهام مذاکرات سیاسی وجود نداشته است.

وی افزود: این به این معنا نیست که مذاکره برای بازار مضر است. اما حداقل باید یک سری از صنایع مثل خودرویی، بانکی و تجهیزاتی مثبت شوند. با این حال میبینیم که آن‌ها هم بدترین صف فروش را دارند. در مذاکرات پیشین تا خبری میرسید دقیقا این سهم‌ها مثبت میشدند. پس نتیجه میگیریم بازار ما الان به اخبار برجام و دلار بی‌اهمیت است و از کمبود نقدینگی و عدم اعتماد رنج میبرد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به این که باید منتظر بود تا ببینیم تزریق نقدینگی بر بازار سرمایه چه تاثیری میگذارد گفت: البته اولتیماتومی که آقای دژپسند دادند مبنی بر این که اگر بانک‌ها بیش از ۱۶ درصد مصوبه شورای پول اعتبار سود بدهند از آن‌ها مالیات گرفته میشود، خبر موثری بر بازار بود و چه دیروز و چه امروز بازار متفاوت شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید