بسته خبری اقتصادنیوز چهارشنبه 22 دی 1400

سرنوشت دلار 4200 تومانی/به توافق نزدیک شدیم؟

کدخبر: ۴۶۸۴۴۴
اقتصادنیوز: مهمترین اخبار همچنان به بحث مربوط به مذاکرات برجامی وین مربوط میشود.
سرنوشت دلار 4200 تومانی/به توافق نزدیک شدیم؟

به گزارش اقتصادنیوز ، مهمترین رویدادها همچنان مربوط به وین است و به نظر میرسد که مذاکرات برجامی وین وارد مرحله حساسی شده است.

اخبار سیاسی | وین وارد مرحله حساس شد

مهمترین اخبار سیاسی همچنان به مذاکرات برجامی وین بر می گردد؛ چین در تازه ترین اظهار نظر درباره مذاکرات برجامی وین گفته است: نقش ایران در مذاکرات وین بسیار سازنده است. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه هم در مذاکرات وین، از نشست اعضای گروه ۱+۴ و آمریکا، بدون حضور ایران، برای مقایسه متون خبر داد. خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) در گزارشی اعلام کرد: با افزایش تحرکات هیات‌های مذاکره کننده در گفت‌وگوهایی که با محور رفع تحریم‌ها در وین جریان دارد، به نظر می‌رسد که مذاکرات وارد مراحل حساس و سرنوشت‌سازی شده است.

امیر عبدالهیان، وزیر امورخارجه ایران گفت: مذاکرات در مسیر درست قرار دارد. غرب تعلل می‌کند. در وین شاهد ابتکارات طرف مقابل نیستیم. غربی‌ها در مذاکرات تعلل می‌کنند. هفته آینده دیپلمات‌های‌مان در جده مستقرمی‌شوند. فکر می‌کنم هفته آینده دیپلمات‌های ما در نمایندگی ایران نزد سازمان همکاری اسلامی در جده مستقر می‌شوند که این یک نشانه مثبت و خوب است. وزیر امور خارجه ایران با شیخ «تمیم بن‌حمد آل‌ثانی» در دوحه دیدار کرد. همچنین طبق اعلام سخنگوی وزارت خارجه چین، امیرعبداللهیان روز جمعه (۲۴ دی) به دعوت «وانگ یی» وزیر خارجه چین، به این کشور سفر می‌کند.

اخبار اقتصادی | دلار 4200 تومانی سال آینده حذف میشود

در مهمترین اخبار اقتصادی، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی از تامین زمین ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی تا پایان سال خبر داد. زمین مورد نیاز ۷۶۰ هزار زمین واحد مسکونی نیز آماده واگذاری است.

محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار الحاق بسته ده‌گانه حمایتی وزارت اقتصاد به لایحه بودجه ۱۴۰۱ شد. در همین حال احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه کمیسیون های مجلس گفته است: برای حمایت از بورس، اجزایی از ۱۰ بسته پیشنهادی بورسی دولت، که نیازمند درج در بودجه است، در یک مصوبه رسمی و با امضای رئیس جمهور به مجلس ابلاغ می شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق اعلام کرد: در جلسه دیروز با رئیس سازمان برنامه، دولت رسما اعلام کرد سال آینده دلار ۴۲۰۰ تومانی نداریم. دولت تقریبا 250 هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه و بن کارت  در نظر گرفته که سه ماه اول به شکل نقدی و در ماه‌های بعدی یارانه ناشی از حذف ارز 4200 تومانی به شکل بن کارت به مردم داده می‌شود  در همین حال رئیس سازمان برنامه و بودجه از تشکیل کارگروهی برای بررسی بیشتر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی خبر داد.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با صدور اطلاعیه‌ای از ممنوعیت خرید و فروش سهمیه بنزین و نفتگاز کارت هوشمند سوخت خبر داد. با حکم احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، علیرضا مقدسی به سمت معاون وزیر و رئیس کل گمرک ایران منصوب شد.

روند انبساطی تزریق پول در بانک مرکزی همچنان در حال رکوردزنی است. مرور آمارها در این حوزه نشان می دهد نرخ سود بازار باز در حالی کاهش پیدا کرده که بسط نقدینگی (75 هزار میلیارد تومان) برای پنجمین هفته متوالی رکورد زده است.

چین واردات نفت خام خود از ایران و ونزوئلا را در سال ٢٠٢١ به بیشترین میزان در سه سال گذشته رساند. بر اساس داده‌های شرکت "کپلر" که داده های بازار نفت را رصد می کند، پالایشگاه های نفت خام در بزرگترین واردکننده جهان در سال ٢٠٢١ ، ٣٢۴ میلیون بشکه نفت از ایران و ونزوئلا خریده‌اند که حدود ۵٣ درصد بیشتر از سال قبل از آن است. این بیشترین میزان از سال ٢٠١٨ که در آن چین ٣۵٢ میلیون بشکه از این دو کشور خریداری کرد، محسوب می‌شود

اخبار شرکت ها | حاشیه های یک انتصاب!

تغییر مشهود سرعت صدور مجوز و موافقت اصولی تاسیس نهاد های مالی در دوره جدید مدیریت سازمان بورس و اوراق بهادار، پس از مصوبه پیشین سازمان با موضوع رفع موانع و تسهیل صدور مجوز ها دیده میشود.

مهمترین اخبار شرکت ها به شرح زیر است:

#حفارس | حمل و نقل بین المللی فارس اعلام کرد: حسب تفاهم نامه منعقده بین اتحادیه نانوایان شهرستان کرج، نظر آباد و اشتهارد شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس به مدت 12 ماه بعنوان متولی حمل و توزیع یکپارچه آرد یارانه ای نوع دوم استان البرز به میزان 125 هزار کیسه در ماه به نرخ حمل کیسه ای 50 هزار ریال انتخاب شده است. افزایش حمل آرد بر عملکرد شرکت از این محل معادل 75،000 میلیون ریال می باشد که 12،500 میلیون ریال در سال 1400 است.

#بمپنا | تولید برق عسلویه مپنا اعلام کرد سود عملیاتی این شرکت در شش ماهه 31 شهریور امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل ناشی از 69 درصد افزایش فروش برق و 19 درصد افزایش بهای تمام شده تولید برق (اثر کاهنده) است.

#فارس | آیین معارفه عبدالعلی علی‌عسگری، مدیرعامل جدید و تکریم جعفر ربیعی، مدیرعامل پیشین شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس برگزار شد.این حاشیه جاشیه های متعددی را از سوی مجلس و سازمان خصوصی سازی و سازمان بورس و اوراق بهادار به دنبال داشت.

#ثتران | سرمایه گذاری مسکن تهران اعلام کرد: شرکت دارای یک ملک اداری تجاری در خیابان میرداماد است که به عدم تعیین تکلیف موضوع پروژه خدامی طبق قرارداد در اختیار بانک توسعه تعاون بوده و نقل و انتقال قطعی پس از نهایی شدن موضوع پروژه خدامی صورت خواهد پذیرفت.

#سباقر | تسهیلات بانک ملی سیمان باقران که از سال 1396 بلاتکلیف بوده با انعقاد قرارداد فروش اقساطی تعیین تکلیف و تقسیط شد.

#وزمین | بانک ایران زمین ازعدم حصول نتیجه از برگزاری مزایده  با موضوع فروش 87 رقبه املاک و مستغلات مازاد خبر داد. دلایل عدم حصول نتیجه: پیشنهادات واصله مورد پذیرش قرار نگرفت لذا مقرر گردید متعاقبا مزایده دیگری با شرایط جدید برگزار شود.

#کیسون | کیسون پیرو نامه فرابورس ایران، قرارداد منعقد شده پیوست شد، در ضمن در مشخصات قرارداد ضمیمه شده، دوره تضمین اصلاح شد.

#شاراک | پتروشیمی شازند اعلام کرد: وقوع حریق جزئی در شامگاه روز 20 دیماه سال جاری در یکی از خطوط خروجی بسمت فلر کوره زباله سوز واحد تصفیه بوده و در روال عادی تولید شرکت هیچگونه خللی وارد نشده است. تولید و فروش محصولات بر اساس روند پیش بینی شده در حال انجام و اثرات حادثه مذکور بطور کامل رفع شد.

#لوتوس | لوتوس پارسیان از مشارکت در خرید اوراق مرابحه دولتی، اراد 95 با سررسید (1402/05/14)- حجم 4,780,000ورقه و اراد 96 با سررسید(1403/04/14)- حجم 5,910,000 ورقه خبر داد.

#وبرق | براساس آخرین تغییرات در ترکیب هیات مدیره س.کارکنان صنعت برق زنجان و قزوی منتشره در 11 دی در سامانه کدال ،این شایعات اساسا" واقعیت نداشته و هیات مدیره با انسجام نسبت به انجام وظایف قانونی خود مصمم است.

#سمایه | بانک سرمایه اعلام کرد: تعداد 2 نفر متقاضی خرید، در مزایده شرکت کرده و همه پاکات پیشنهادی در حضور همه اعضای کمیسیون معاملات بازگشائی شد. یکی از متقاضیان به علت پیشنهاد پایین تر از پایه مزایده، از شرکت در مزایده حذف و متقاضی خرید دیگر پس از بررسی و تبادل نظر اعضای کمیسیون معاملات و با توجه به اینکه زمین پیشنهادی به صورت مشاع تملیک گردیده، مقرر شد با هماهنگی شریک مشاعی نسبت به فروش کل ملک اقدام شود. لذا مزایده مذکور را ابطال تا پس از اخذ مجوزات لازم، اقدام مقتضی جهت فروش ملک مذکور از طریق برگزاری مزایده جدید اقدام شود. فروش تعداد 239 املاک مذکور به همراه املاک جدید در دستور کار فروش بانک قرار دارد.

#وصنا | افزایش سرمایۀ گروه صنایع بهشهر ایران از 270 میلیارد تومان به 500 میلیارد تومان (از محل سود انباشته) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

#وآرین | افزایش سرمایه 68 درصدی شرکت توسعه اقتصادی آرین از محل سود انباشته مورد تایید حسابرس قرار گرفت.

#وساپا | جلسه مجمع عمومی سرمایه گذاری سایپا با دستورکار افزایش سرمایه در تهران (اجتماعات سردار شهید حاج قاسم سلیمانی پارس خودرو واقع در کیلومتر 9 جاده مخصوص کرج) در ساعت 9 صبح روز سه شنبه 5 بهمن برگزار میشود.

#لابسا | جلسه مجمع عمومی آبسال با دستورکار افزایش سرمایه در تهران (خیابان هنگام – خیابان بوعلی – کوی الزهرا – پلاک 25- مرکز آموزشی باقرالعلوم) در ساعت 8 صبح پنج شنبه 7 بهمن برگزار میشود.

#ثپردیس | مدیرعامل سرمایه گذاری پردیس در مجمع سالانه اعلام کرد: آماده سازی و احیای زیرساخت واحدهای مسکونی در قالب زمین هایی که از طریق شرکت همراه جدید پردیس واگذاری شده، عملیاتی شده است. فروش واحدهای ساخته شده توسط شرکت، محل درآمد اصلی شرکت است و می توان گفت   ۱۲۰ میلیارد تومان فروش حاصل از این موارد بوده است. مدیران شرکت  ثپردیس موافق خروج منابع از شرکت نیستند و موافق تقسیم حداقلی سود هستند، اما در نهایت در این مجمع  تقسیم سود ۳۵ درصدی معادل ۶ تومان سود به ازای هر سهم تصویب شد.

#وساخت | مجمع عادی سالانه سرمایه گذاری ساختمان ایران در تاریخ مذکور برگزار نمیشود و تصمیم گیری در خصوص دستور جلسات ذیل به مجامع بعدی که تاریخ آن متعاقباً اعلام میشود، موکول شد.

  • XLbtCDG7hGvl
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید