بسته خبری اقتصادنیوز سه شنبه 19 بهمن 1400

پیش نویس احیای برجام نهایی شد؟ /12 افزایش سرمایه جدید

کدخبر: ۴۷۴۶۹۶
اقتصادنیوز: ادامه دور هشتم مذاکرات وین از امروز از سرگفته می شود و نماینده روسیه از پیش نویس نهایی احیای برجام خبر داده است.
پیش نویس احیای برجام نهایی شد؟ /12 افزایش سرمایه جدید

به گزارش اقتصادنیوز ، درحالی که از امروز دور هشتم مذاکرات برجامی وین از سرگرفته می شود که برخی خبرها حکایت از نهایی شدن پیش نویس احیای برجام می دهند.

اخبار سیاسی | روسیه: پیش نویس نهایی احیای برجام نوشته شد

در تازه ترین رویداد، اکونومیست در گزارشی به مساله توافق هسته‌ای ایران با کشورهای غربی پرداخته و اظهار کرده که شاید این آخرین فرصت‌ها برای حصول توافق باشد. این گزارش همچنین تاکید می‌کند که رشد برنامه هسته‌ای ایران، فرصت را برای توافق محدود کرده است. در بخشی از این گزارش آمده که ایران به دنبال تضمینی برای ادامه اجرای توافق حتی با روی کار آمدن دولتی جدید در آمریکاست. میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در وین همچنین اطلاع داد: پیش نویس نهایی بازگرداندن برجام آماده شده است

رویترز به نقل از از یک مقام اروپایی نوشت: مذاکرات وین سه‌شنبه از سر گرفته شود. آلمان گفته است: رسیدن به توافق در وین به ایران بستگی دارد. برخی منابع خبری هم میگویند: بایدن خطاب به راب مالی گفته است: مذاکرات را تا حصول نتایج ادامه دهید. مالی همچنین گفته است: احیای برجام به نفع‌ امریکا و او به زودی به وین باز می‌گرددد. علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی گفته است:  دستور کار مذاکره‌کنندگان ایرانی برای ادامه دور هشتم گفتگوها به دقت مشخص شده است.  توافقی که طی آن تحریم‌های شکل‌دهنده فشار حداکثری رفع نشود، موجب شرطی شدن اقتصاد کشور شده و نمی‌تواند مبنای توافق خوب باشد. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز به طرف امریکایی متذکر شد: مقامات ایالات متحده آمریکا باید بدانند که هزینه خروج از برجام و فعالیت‌های خود را از ملت ایران نمی‌توانند بگیرند. به گفته او پیشرفت‌های قابل توجهی در وین داشتیم؛ ایران و ۱+۴ اصرار دارند آمریکا تضمین‌ بدهد.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد، گفت: پس از یک توقف کوتاه، مذاکرات وین سه‌شنبه ۱۹ بهمن ماه هشتم فوریه ازسرگرفته می‌شود. مذاکرات ظاهراً در مرحله نهایی است که به عزم و تلاش‌های پرانرژی تمامی طرف‌ها برای رسیدن به نقطه مقصد که احیای کامل برجام از جمله رفع تحریم‌ها است، نیاز دارد. پیش تر انریکه مورا، نمانیده اتحادیه اروپا در وین هم گفته بود: هشتمین دور مذاکرات وین برجام امروز در وین از سر گرفته می شود. ما به روحیه سازش نیاز داریم تا ما را به اجرای کامل بازگرداند.  با توجه به روندهای نامطلوب مختلف که برجام را تضعیف می کند، نیاز به پایان سریع این مذاکرات وجود دارد. امیر عبداللهیان، وزیر اموخارجه در دیدار با همتای فنلاندی خود گفته بود: در حوزه رفع تحریم‌ها بخش‌هایی از مطالباتمان مورد توجه قرار نگرفته است / با خوشبینی و جدیت به تلاش‌ برای رسیدن به یک توافق خوب و حتی فوری ادامه می دهیم.

اخبار اقتصادی | پرداخت سود سهام عدالت از یکم اسفند

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ اعلام کرد: لایحه بودجه پس از بررسی کمیسیون تلفیق اوایل اسفندماه به صحن می آید. سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ از مصوبه این کمیسیون برای افزایش وام ازدواج جوانان به ۱۵۰ میلیون تومان و همچنین پرداخت وام فرزندآوری خبر داد.

افزایش قیمت خودرو در مبدا مربوط به اجرای قانون جدید مالیات ارزش افزوده است که از ۱۳ دی ماه سال‌جاری توسط سازمان امور مالیاتی به شرکت‌های خودروساز ابلاغ شده است.

براساس داده‌های بانک مرکزی، پایه پولی کشور در آذر امسال نسبت به آذر سال گذشته ۳۷٫۶ درصد رشد کرده که افزایش هفت پله‌ای را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.در واقع میزان رشد پایه پولی کشور در آذر سال ۱۳۹۹ نسبت به آذر سال ۱۳۹۸ معادل ۲۹٫۷ درصد بوده که نشان می‌دهد میزان خلق پول در یک سال گذشته سرعت گرفته است.‌‌علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی میگوید: سیاست‌گذار پولی به دنبال کاهش یا افزایش قیمت دلار نیست، بلکه به دنبال ثبات بازار ارز و پیش بینی پذیری اقتصاد است. در جلسه یکشنبه شب ستاد هماهنگی اقتصادی به ریاست سید ابراهیم رئیسی بررسی موضوع تنظیم روابط مالی دولت و بانک مرکزی مطرح و پیشنهادها و راهکارهای مشترک خزانه‌داری و بانک مرکزی با هدف پیشگیری از رشد نقدینگی تصویب شد.

نرخ توافق بازخرید در عملیات بازار باز به ۱۹ درصد کاهش پیدا کرد. باتوجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع عملیاتی بانک مرکزی در این هفته توافق بازخرید بود. از این رو، این بانک به اجرای عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید به مبلغ ۸۱۰.۷ هزار میلیارد ریال اقدام کرد

رئیس قوه قضائیه به سازمان بازرسی کل کشور برای همکاری همه‌جانبه با هیئت تحقیق و تفحص مجلس از سازمان بورس و بازار سرمایه مأموریت داد. در همین حال رئیس پلیس فتا گفته بود: سال ۱۴۰۰ پرونده‌های کلاهبرداری در حوزه رمزارزها به نسبت سال ۹۹ تقریبا ۶، ۷ برابر شده است

رئیس سازمان خصوصی سازی مبلغ سود سهام عدالت ۵۳۰ هزار تومانی را حدود ۶۰۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: فرایند واریز سود سهام عدالت از اول اسفند ماه آغاز می شود و تا قبل از پایان سود همه دارندگان سهام عدالت پرداخت می‌شود.

زارع پور، وزیر ارتباطات نیز گفته است: آنچه مسلم است بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۰ ما هیچ گونه افزایش قیمت در حوزه پهنای باند و اینترنت تا پایان سال نخواهیم داشت.اما با توجه به نرخ تورم کشور در سال‌های اخیر حتماً این تعرفه‌ها باید در سال آینده بازنگری شود و گرنه حوزه ارتباطات کشور امکان سرمایه گذاری را از دست می‌دهد.‌‌

اخبار شرکت‌ها | سرمایه گذاری 40.8 هزار میلیارد تومان فولاد مبارکه

طرح استحصال «بنزن» پتروشیمی تبریز افتتاح شد، بدین ترتیب گام نخست ساخت «استایرن منومر» جدید ایران برداشته شد.

#سفید | سیمان سفید شرق با نماد سفید از زیرمجموعه سرمایه گذاری توسعه و صنعت غدیر (#سغدیر) در بازار دو فرابورس درج شد.

#کیسون | کیسون از ابلاغ قرارداد فروش مقدار تقریبی 62 هزار مترمکعب بتن توسط شرکت مجتمع معدنی و صنعت آهن و فولاد بافق (کارفرما) به شرکت عمران کیسون (100 درصد متعلق به گروه کیسون) به مبلغ 43.7 میلیارد تومان خبر داد.

#کزغال | زغال سنگ پرورده طبس از تاخیر در ترخیص بلت نوار نقاله های مورد نیاز جهت انتقال زغال سنگ خام استخراجی توسط تجهیزات تمام مکانیزه از عمق 600 متری تونل به سطح زمین خبر داد.

#تاپیکو | سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین اعلام کرد: در راستای رعایت مفاد دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکتهای ثبت شده نزد سازمان بورس، به پیوست صورتهای مالی حسابرسی شده برای دوره مالی 6 ماهه منتهی به پایان شهریورماه 1400  «شرکت نفت ستاره خلیج فارس» ارائه می شود. بر اساس صورتهای مالی پیوست، سود خالص شرکت فوق الاشاره در دوره مالی مزبور به 9.14 میلیارد تومان است. لذا با عنایت به: سود خالص دوره مالی 6 ماهه منتهی به پایان شهریورماه 1400، و درصد مالکیت 49 درصدی تاپیکو در سهام شرکت «نفت ستاره خلیج فارس»،  عملکرد مالی «شرکت نفت ستاره خلیج فارس» در 6 ماهه اول سال 1400 منجر به افزایش سود خالص تلفیقی تاپیکو مجموعاً به مبلغ 4.47 میلیارد تومان (55 تومان برای هر سهم) برای دوره مالی 6 ماهه منتهی به پایان آبان ماه 1400 می شود.

#ثتران | سرمایه گذاری مسکن تهران از مشارکت در سرمایه گذاری و ساخت پروژه 840 واحدی گلستان خبر داد.

#فملی | خرید شرکت معادن مس چهار گنبد کرمان توسط شرکت ملی صنایع مس ایران به مبلغ 2.185 میلیارد ریال انجام شد.

#فولاد | فولاد مبارکه از بهره برداری 7 طرح توسعه ای تا سال 1404 با دو شرکت بورسی فولاد امیر کبیر کاشان (#فجر) و فولاد هرمزگان (#هرمز) به ارزش سرمایه گذاری 40.8 هزار میلیارد تومان در زمینه‌های کلاف و ورق گرم، کلاف و اسید شویی، دو طرح در زمینه آهن اسفنجی، برق، لوکوتیو و طرح جامع پساب شهری خبر داد.

#نبروج | کارخانجات نساجی بروجرد افزایش سود و زیان ناخالص را به دلیل بالارفتن تولید و افزایش نرخ فروش محصولات در نیمه اول امسال دانست.

#ومعادن | سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات در خصوص 4 موضوع مشارکت در معدن مس – طلای جانجا، مشارکت در تاسیس مجتمع آهن و فلاد الماس آرتاویل با مالیکت 40 درصد در استان اردبیل با ظرفیت تولید 1.1 میلیون تن آهن اسفنجی، تاسیس فولاد اقلید پارس در جهت اجرای طرح 1.1 میلیون تنی آهن اسفنجیدر منطقه اقلید استان فارس با مشارکت 51 درصد و تحصیل سهام صنایع صنایع فولاد کردستان معادل 6 درصد و تلاش در جهت تکمیل و اجرای پروژه آهن اسفنجی شفاف سازی کرد.

#فملی | شرکت ملی مس ایران از تفاهم نامه عملیات اجرایی 7 پروژه بزرگ صنعتی و معدنی مس به مبلغ سرمایه گذاری 356.460 میلیارد ریال شامل طرح تولید مس کاتدی سونگون ، فاز 3 تغلیظ سرچشمه ، فاز 3 تغلیظ سونگون ، فاز 2 تغلیظ میدوک ، طرح تولید اسید فسفریک ، احداث کارخانه فلوتاسیون سرباره خاتون آباد ، احداث کارخانه آهک خاتون آباد با حضور ریاست جمهوری خبر داد. اردشیر سعدیمحمدی، مدیرعامل شرکت ملی مس ایران از اکتشاف ۴میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن ذخیره مس جدید در سریدون، یزد و آذربایجان غربی و صادرات بیش از ۱.۵ میلیارد دلار در سال جاری خبر داد.

#ثامان | سامان گستر اصفهان اعلام کرد: هم اکنون شرکت پیگیر دریافت صورت وضعیت وضعیت‌های قطعی پروژه‌های  اجلاس و اردیبهشت از شهرداری اصفهان و همچنین پیگیر اخذ پروژه‌های جهت فعال نمودن مجدد شرکت است.

#کصدف | کاشی صدف سرام استقلال آباده اعلام کرد: خرید کوره تولید انواع کاشی و سرامیک با ظرفیت اسمی تولید 14000 متر مربع در روز خرید درایر تولید انواع کاشی و سرامیک افقی پنج طبقه با توجه به ظرفیت اماده بهره برداری و اماده بودن سالن تولید شرکت خرید ماشین الات طرح توسعه را در دستور کار خود قرار داده است. مبلغ خرید ماشین آلات شرکت سینکوزای چین sincoza (1،510،000 دلار) که این مبلغ نهایی شده و در زمان اعلامی توسط شرکت قابل پرداخت و حمل خواهد بو

#کچاد | چادر ملو از 11 طرح توسعه ای به ارزش سرمایه گذاری 26.5 هزار میلیارد تومان خبر داد.

#دسینا | داروسازی سینا از افزایش نرخ قیمت فروش 2 قلم کالا طبق مجوز سازمان غذا و دارو خبر داد.

#بسویچ | مجوز افزایش سرمایه 294 درصدی پارس سویچ از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها صادر شد.

#فجهان | مجوز افزایش سرمایه 63 درصدی مجتمع جهان فولاد سیرجان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و سود انباشته صادر شد.

#ساروم | مجوز افزایش سرمایه 43 درصدی سیمان ارومیه از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی صادر شد.

#داوه | مجوز افزایش سرمایه 45 درصدی داروسازی آوه سینا از محل سود انباشته صادر شد.

#وحکمت | مجوز افزایش سرمایه 108 درصدی بیمه حکمت صبا از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها صادر شد

#ولبهمن | مجوز افزایش سرمایه 125 درصدی بهمن لیزینگ از محل سود انباشته صادر شد

#شکربن | مجوز افزایش سرمایه 2454 درصدی کربن ایران از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها صادر شد

 #کگل | مجوز افزایش سرمایه 100 درصدی صنعتی و معدنی گل گهر از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و سود انباشته صادر شد.

#فاما | افزایش سرمایه صنعتی آما تصویب شد.

#تاپیکو | افزایش سرمایه سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین اعلام کرد: افزایش سرمایه این شرکت از  2112.1 میلیارد تومان تا 3308.4 میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی معرفی متعهد پذیره نویس و موافقت سازمان خصوصی سازی از الزامات سازمان بورس و اوراق بهادار جهت صدور مجوز مربوطه است.

#آبادا | گزارش توجیهی افزایش سرمایه شرکت تولید نیروی برق آبادان از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران به مبلغ 50 میلیارد تومان (معادل 20 درصد) بابت تامین نقدینگی جهت اصلاح ساختار و جبران کسری سرمایه در گردش در تاریخ 26 تیر  سال جاری تهیه و به تایید بازرس قانونی شرکت رسیده بود ، لیکن با توجه به اینکه جلسه مجمع عمومی فوق العاده این شرکت به دلیل به حد نصاب نرسیدن سهامداران برگزار نشد ، مقرر شد موضوع افزایش سرمایه از محل یاد شده فعلا از دستور کار خارج شود.

#وساخت | پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه سرمایه گذاری ساختمان ایران به میزان 4090 درصد از محل تامین: مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها، سایر اندوخته ها نهایی شد.

  • 11
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید