/سهم 100 درصدی خرید بانک ها از اوراق دولتی

آشتی بانک ها با دولت؟

کدخبر: ۵۴۳۴۸۳
در مرحله سی و یکم حراج اوراق بدهی دولتی در بازار اولیه حجم اوراق فروخته شده به رکورد خود دربازه یک ماه و نیمه رسید. مهم ترین اتفاق در این بازار سطح بالای خرید اوراق از سوی بانکی ها و درمقابل سهم ناچیز بورسی ها بوده است.
آشتی بانک ها با دولت؟

به گزارش اقتصادنیوز،  دولت در آخرین هفته پاییز فروش اوراق را به سطح بالایی رسانید. وزارت اقتصاد و دارایی که هر هفته آماری را از وضعیت اوراق بدهی دولتی در بازار اولیه منتشر می کند در این مقطع خبر از رشد بالای فروش اوراق داد.

در این بازار دولت می تواند به بانک ها و بورسی ها اوراق عرضه کرده و این مشتریان نیز بسته به شرایط نقدینگی خود و مطلوبیت هایشان در بازار مشارکت می کنند. داده های منتشر شده درهفته جاری خبر از دو رویداد مهم داشته است.

فروش دوباره اوراق بدهی دولتی در بازار اولیه

پس از آن که دولت در بازار اولیه اوراق بدهی مرحله سی ام، هیچ اوراقی را نفروخت در این هفته به یکباره فروش را به سطح بالایی رسانده و به رکورد شش هفته رسانید.

در این مرحله دولت سطح خرید اوراق بدهی دولتی را به 3 هزار و 224 میلیارد تومان رسانده که از میانه ابان تاکنون سابقه نداشت.

بررسی ها نشان می دهد در هفته های آذرماه سه مرحله بدون خرید اوراق بدهی سپری شد و آمارها حاکی از رویگردانی معامله گران در این بازار از اوراق دولتی بود. در پایان پاییز اما انگار دوباره شور جدیدی در این معاملات بر پا شده و سطح مشارکت خریداران را بالا برده است. داده های آماری نشان می دهد مهم ترین مشتریان در این هفته ها بانک ها بوده اند.

photo_2022-12-21_21-15-38

سهم بالای بانکی ها از مشارکت مرحله سی و یکم اوراق بدهی 

در دسته بندی آماری خریداران اوراق بدهی در بازار اولیه غالبا دو بازار مهم وجود دارد بازار پول که اشاره به معامله گران نهادهای مالی و بانکی ها دارد و بازار سرمایه یا همان بورسی ها.

در این هفته طبق اعلام وزارت اقتصاد و دارایی کل فروش اوراق بدهی دولتی در بازار اولیه تقریبا تمام اوراق بدهی را بانک ها خریده اند به عبارت دیگر در این مقطع سهم بورسی ها بسیار ناچیز بوده و سهم بانک ها برابر با 100 درصد کل اوراق معامله شده بوده است. یعنی 3 هزار و 224 میلیارد تومان. یکی از مهم ترین دلایل در این اتفاق، نرخ سود بالای اوراق بدهی عرضه شده بوده است. اوراق «اراد»ی که در بالاترین حالت برابر با 23.95 درصد بوده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید