نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 3 تیر

20 مرکز اتمی در ایران احداث می‌شود!

کدخبر: ۵۸۲۰۴۹
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
20 مرکز اتمی در ایران احداث می‌شود!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

سوم تیر 1353؛ محمدرضا شاه: ایران به فکر دسترسی به سلاح هسته‌ای نیست

شاهنشاه آریامهر طی مصاحبه‌ای که روزنامه «لورور» با معظم له به عمل آوردند، تاکید فرمودند که ایران در اندیشه ساختن سلاح های اتمی نیست، اما چنانچه دولت‌های کوچک خود را مجهز به سلاح اتمی بکنند، ایران طبعا در این فکر تجدیدنظر خواهد کرد. شاهنشاه در ابتدای این مصاحبه در پاسخ به این پرسش که آیا ایران ساختن سلاح‌های اتمی را در برنامه دارد، فرمودند: «ما به این فکر نیستیم» و در مقابل سوالات بیشتر روزنامه‌نگار فرانسوی فرمودند: «اگر دولت‌های کوچک خود را مجهز به سلاح اتمی بکنند، ما هم طبعا در این فکر خود تجدیدنظر خواهیم کرد.»

شاهنشاه هنگام گفت‌و‌گو پیرامون مساله افزایش قیمت نفت یادآور شدند که بهای نفت افزون‌تر خواهد شد و افزودند: آنچه ما می‌خواهیم، تجدیدنظر سالانه در قیمت‌های نفت است.»

شاهنشاه در پاسخ پرسشی راجع به انگیزه ایران در زمینه صرف مبالغ هنگفت برای خرید اسلحه فرمودند: «خلیج فارس یک منطقه استراتژیکی بسیار پراهمیت است و کوچک‌ترین جرقه‌ای که روشن شود باعث می‌گردد که همه چیز آتش بگیرد. به این ترتیب ارتش مجهزی که من می‌سازم یک نیروی رفع‌کننده خطر است.»

رهبر 54 ساله ایران گفتند، انتظار دارند که فرانسه توسعه اقتصادی ایران را یاری دهد. موافقتنامه‌های ایران و فرانسه که چند ماه پیش به امضا رسید، علاوه‌بر نفت، ‌گاز و پتروشیمی راجع به انرژی هسته‌ای نیز است.

موافقتنامه‌های تجاری که قبلا بین ایران و فرانسه به امضا رسیده و نیز موافقتنامه‌های که هم‌اکنون برای انعقاد آن مذاکره می‌شود، در نوع خود بزرگ‌ترین موافقتنامه‌هایی است که بین یک کشور تولیدکننده نفت و یک قدرت صنعتی به امضا می‌رسد. حجم این موافقتنامه‌ها بالغ‌بر 5 میلیارد دلار خواهد شد.

20 مرکز اتمی در ایران احداث می‌شود

درحالیکه هر یک از موضوعات مورد مذاکره شاهنشاه و ژیسکاردستن در طول سه روز آینده از اهمیت خاص برخوردار است، ‌ناظران سیاسی اروپا عموما توجه خود را معطوف موضوع همکاری‌های اتمی ایران و فرانسه کرده‌اند. بهره‌برداری از انرژی هسته‌ای و تاسیس نیروگاه‌های برق اتمی از مهم‌ترین برنامه‌های ایران طی سال‌های آینده به شمار می‌رود. در این زمینه ایران می‌خواهد از تجربیات کلیه کشورهای صنعتی به خصوص ایالات متحده، فرانسه، سوئد و کانادا بهره‌مند شود. در قراردادی که اصول آن مورد موافقت ایران و فرانسه قرار گرفته است، ایجاد 5 مرکز هسته‌ای با همکاری فرانسه در ایران پیش بینی شده است.

سوم تیر 1383؛ ویسه: بنز در ایران تولید می‌شود / دایملر-کرایسلر تکذیب کرد

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: قرارداد تولید بنز در ایران به‌صورت مشارکت (جوینت ونچر) است اما مدیریت تاسیس شرکت برعهده شرکت دایملر-کرایسلر خواهد بود.

رضا ویسه با تاکید بر اینکه قرارداد تولید بنز بین ایران و شرکت بنز امضا شده است، اظهار کرد: سال آینده مونتاژ بنز در کشور در سه مدل آغاز می‌شود.

ازسوی دیگر، سخنگوی شرکت آمریکایی-آلمانی «دایملر-کرایسلر» امضای قرارداد تولید بنز با ایران‌خودرو را تکذیب کرد.

شرکت «دایملر-کرایسلر» پیش‌بینی‌های مربوط به احتمال امضای قرارداد با ایران خودرو، برای مونتاژ خودرو در ایران را کم‌اهمیت ارزیابی کرد.

سخنگوی این شرکت گفت: شرکت «دایملر-کرایسلر» در پی تولید و مونتاژ خودرو در چندین کشور جهان ازجمله ایران است، ولی هنوز در این خصوص به نتیجه‌ای نرسیده است.

سوم تیر 1393؛ ایران می تواند گاز اروپا را تامین کند

سفیر ایران در سوئیس می‌گوید با توجه به اینکه نیاز اروپا به گاز هر روز افزایش پیدا می‌کند و منابع گازی در جهان محدود است، ایران به‌عنوان صاحب یکی از بزرگ ترین منابع گازی جهان تا حدود زیادی می‌تواند گاز اروپا را تامین کند.

غلامعلی خوشرو افزود: در مقابل اروپا باید به ایران به عنوان یک فرصت بزرگ و حوزه مهم همکاری نگاه کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید