خودرو دوباره به بورس کالا بازمی گردد؟

کدخبر: ۵۹۲۳۹۳
اقتصادنیوز: وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی قصد دارد به تدریج مدل قیمت‌گذاری خودرو را تغییر داده و سیاست دستوری در این بخش را حذف کند که به نظر می‌رسد عرضه خودرو در بورس کالا یکی از راهکارهای موقت در این مسیر باشد.
خودرو دوباره به بورس کالا بازمی گردد؟

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: عباس علی‌آبادی که اواخر خرداد امسال جایگزین رضا فاطمی‌امین در این وزارتخانه شد، اعتقادی به قیمت‌گذاری دستوری خودرو ندارد و قصد دارد به‌تدریج این شیوه را کنار بگذارد.

گفته می‌شود نامه اخیر معاون وزیر صمت به خودروسازان مبنی بر اینکه باید ارز موردنیاز خود را از منابعی غیر از نیما تامین کنند، بی‌ارتباط به این موضوع نیست. در واقع وزارت صمت می‌خواهد امتیازهایی را از خودروسازان بگیرد و در عوض امتیاز ویژه آزادسازی قیمت را به آنها اعطا کند.

وزارت صمت اما قصد دارد به‌تدریج و آهسته از قیمت‌گذاری دستوری عبور کند و از همین رو می‌خواهد فعلا مدل‌های ملایم‌تری را برای قیمت‌گذاری خودرو امتحان کرده و با ایجاد بستر لازم، در فرصت و زمانی مناسب قیمت را به نظام عرضه و تقاضا بسپارد.

یکی از این مدل‌ها اما احتمالا عرضه خودرو در بورس کالاست، شیوه‌ا‌ی که در گذشته امتحان شد و رضایتی نسبی را از سوی خریداران و خودروسازان به دنبال داشت. با توجه به اینکه عرضه خودرو در بورس کالا روشی میانه برای قیمت‌گذاری خودرو به شمار می‌رود (قیمت نهایی خودرو بین کارخانه و بازار کشف می‌شود)، گویا سیاستگذار به دنبال تست دوباره این مدل است.

 

یکی از چالش‌های اصلی حال حاضر خودروسازی کشور، کمبود نقدینگی است که به گفته خودروسازان، ریشه در قیمت‌گذاری دستوری دارد. گفته می‌شود وزیر صمت اخیرا تلاش‌هایی برای کنار گذاشتن قیمت‌گذاری دستوری انجام داده و با هیات دولت و نمایندگان مجلس رایزنی کرده، اما به در بسته خورده است.  از همین رو به دنبال راهی می‌گردد تا به شکلی نرم و کم‌حاشیه قیمت‌گذاری دستوری را تعدیل کند. این راه می‌تواند بازگشت خودرو به بورس کالا باشد.

البته بدون تردید عرضه خودرو در بورس کالا نه روشی مرسوم است و نه ایده‌آل و کاملا استاندارد. با‌این‌حال در حال حاضر که سیاستگذار بین قیمت‌گذاری دستوری و آزادسازی قیمت مانده و نه می‌تواند اولی را ادامه بدهد و نه جسارت و البته مجوز اجرای دومی را دارد، امکان احیای «خودروی بورسی» دور از ذهن نیست. به اعتقاد برخی کارشناسان و البته فعالان خودروسازی، حالا که سیاستگذار نمی‌خواهد یا نمی‌تواند از قیمت‌گذاری دستوری عبور کند، بازگشت خودرو به بورس کالا می‌تواند به طور موقت به کار گرفته شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید