بلومبرگ گزارش داد؛

اقتصاد هند در لاین سرعت/ دهلی از پکن سبقت می‌گیرد؟

کدخبر: ۵۹۶۳۲۷
اقتصادنیوز: همزمان با تشدید انزوای چین و مشکلات اقتصادی «پکن»، آمریکا و متحدانش به‌دنبال یک بازار جایگزین و رو به گسترش دیگر برای چین هستند.
اقتصاد هند در لاین سرعت/ دهلی از پکن سبقت می‌گیرد؟

به گزارش اقتصادنیوز،  هند یکی از گزینه‌های بالقوه برای جایگزینیِ چین است. اما آیا این کشور آمادگی لازم برای این کار را دارد؟

هند پرجمعیت‌ترین کشور جهان محسوب می‌شود و با اقتصاد 3.4 تریلیون دلاری، دارای یکی از سریع‌ترین رشدهای اقتصادی حال حاضر است.

آنطور که اکوایران به نقل از بلومبرگ گزارش داده است، دولت «نارندرا مودی» - نخست‌وزیر هند - سعی کرده با انجام سرمایه‌گذاری‌های گسترده در پروژه‌های مربوط به تأسیسات زیربنایی و به کارگیری تعرفه‌ها و مشوق‌های مالی، میزان پایین سرمایه‌گذاری خصوص در این کشور را جبران کند. این سیاست باعث شده تولیدکنندگان جهانی، بخصوص شرکت‌هایی که می‌خواهند وابستگی خود به چین را کاهش دهند و در کشورهای دیگر نیز حضور پیدا کنند، هند را به عنوان یک گزینه بالقوه در نظر بگیرند. به‌طور مثال، سه تأمین‌کننده اصلی قطعات برای شرکت «اپل» که در تایوان حضور دارند، جذب مشوق‌های مالی دولت هند شده‌اند؛ اتفاقی که باعث شده تولید تلفن‌های همراه هوشمند در هند به‌ویژه محصولات شرکت اپل، افزایش قابل توجهی پیدا کند. طبق گزارش‌ها، ارزش صادرات تلفن‌های هوشمند اپل از هند بین آوریل تا دسامبر 2022 به بیش از 2.5 میلیارد دلار رسیده که نشان‌دهنده افزایش بیش از دو برابری این آمار است.

«صندوق بین‌المللی پول» اعلام کرده سهم هند در سال 2023 برای  رشد اقتصادی  جهان، بیش از 15 درصد است. هند از این حیث پس از چین و بالاتر از کشورهای آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی قرار می‌گیرد که به ترتیب 35 و 14 درصد از سهم رشد اقتصاد جهانی را به خود اختصاص داده‌اند.

پرجمعیت‌ترین کشور جهان از منظر ژئوپولیتیکی در جایگاه بسیار مناسبی قرار دارد و نخست‌وزیر این کشور تصمیم دارد رهبری کشورهای به اصطلاح «جهان جنوب» را برای خود تثبیت کند. هند به‌طور همزمان از حمایت آمریکا برای مقابله با چین برخوردار است.

سرعت تحول اقتصاد هند به شکل قابل‌توجهی افزایش پیدا کرده و می‌توان گفت نخست‌وزیر کنونی این کشور در مقایسه با همتایان پیشین خود، بیش از همیشه توانسته هند را به پتانسیل اقتصادی‌اش نزدیک کند.

طبق اعلام «کنت جاستر» - سفیر پیشین آمریکا در هند - نارندرا مودی با استفاده از جایگاه خود به‌عنوان رئیس دوره‌ای گروه 20 و میزبانی از نشست آتی این گروه، می‌خواهد پلی برای اتصال شرق و غرب و شمال و جنوب باشد. همچنین بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهان با‌توجه به وسعت هند، جمعیت جوان آن و قدرت این کشور در مناسبات جهانی، هند را مناسب‌ترین نقطه برای فعالیت خود می‌بینند. همچنین هند توانسته به‌سرعت ظرفیت حمایت از ده‌ها هزار استارت‌آپ را ایجاد کند.

به‌طور کلی می‌توان گفت که اقتصاد رو به پیشرفت هند مرهمی برای سرمایه‌گذاران خارجی است که شاهد آهسته‌شدن رشد اقتصادی چین هستند. اینکه هند می‎‌تواند از این فرصت استفاده کند و جایگاه چین را بگیرد، پرسشی است که پاسخ آن تنها با گذر زمان مشخص می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید