دشواری برای ارائه مدل اقتصادی چین به کشورهای دیگر

چین؛ تنها مانده با اقتصاد خودشیفته/ هم‌پیمانان راه کج کردند!

کدخبر: ۶۰۲۸۲۵
اقتصادنیوز: چینی‌ها مدل اقتصادی خود را مدل اقتصادی کشورهای غربی برتر می‌دانند. این در حالی است که برخی هم پیمانان آن مانند آفریقای جنوبی با وجود شرایط نامطلوب اقتصادی، استفاده از مدل چینی اقتصاد را در دستور کار قرار نداده اند.
چین؛ تنها مانده با اقتصاد خودشیفته/ هم‌پیمانان راه کج کردند!

به گزارش اقتصادنیوز ، یک ویژگی جدید از گرایش شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، به کشورهای در حال توسعه به شکل تبلیغ مدل اقتصادی این کشور طی یک سال گذشته بروز پیدا کرده است. چین معتقد است مدل اقتصادی این کشور، برتر و بهتر از مدلی است که کشورهای غربی ارائه داده‌اند.

به نوشته بلومبرگ، رئیس‌جمهور چین در ماه مارس 2022 در یک گردهمایی آنلاین با شرکت رهبران بیش از 150 کشور جهان اعلام کرد: «مسیر چین به سوی مدرنیزاسیون و نوگرایی، راهی مطمئن برای ساختن یک ملت قوی‌تر است.»

پیش از این گردهمایی نیز شی جین‌پینگ در جمع مقامات عالی‌رتبه کمونیست در این کشور گفته بود: «مدرنیزاسیون به سبک چین، افسانه "مدرنیزاسیون مساوی است با غرب‌گرایی" را در هم خواهد شکست.»

آنطور که اکوایران گزارش داده است، باوجود اینکه کشورهای به اصطلاح «جهان جنوب» از دریافت پول چین خرسند هستند، مدل سرمایه‌گذاری تحت سلطه دولت با حقوق محدود کارگران و شبکه حداقلی تأمین اجتماعی نمی‌تواند کشورهای دیگر را به این نوع از مدل اقتصادی ترغیب کند. آفریقای جنوبی را در نظر بگیرید؛ یک کشور عضو پیمان «بریکس» که اخیرا میزبان رئیس‌جمهور چین بوده است.‌

«سیریل رامافوسا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 آماده می‌شود، صحبت‌های خود را پیش از برگزاری این انتخابات درباره افزایش رفاه جامعه و برنامه‌های اشتغال‌زایی متمرکز کرده است. این نکته را باید متذکر شد که وضعیت وخیم بخش خدمات اساسی در آفریقای جنوبی، نارضایتی گسترده‌ای در این کشور به وجود آورده است. اما آفریقای جنوبی به جای باز کردن آغوش خود برای مدل اقتصادی چین و باوجود اینکه خود دارای ریشه‌های کمونیستی است، تصمیم گرفته به شکل قابل توجهی از ظرفیت‌های بخش خصوصی این کشور استفاده کند.

حزب حاکم آفریقای جنوبی موسوم به «کنگره ملی آفریقا»، برای دهه‌ها از منافع حاصل از اقتصاد تحت رهبری دولت حمایت می‌کرد؛ اما اکنون دولت این کشور از شرکت‌ها درخواست کرده برای نجات اقتصاد از وضعیت وخیم کنونی، دست به کار شوند. دولت از این شرکت‌ها می‌خواهد شبکه برق را گسترش دهند،‌ مسئولیت توسعه خطوط ریلی را بر عهده بگیرند و در بخش تأمین آب این کشور که وضعیت وخیمی پیدا کرده، سرمایه‌گذاری کنند. ‌

این تغییر رویکردِ قابل توجه، از ضرورت بهبود شرایط اقتصادی این کشور ناشی می‌شود؛ وزارت خزانه‌‌داری ملی آفریقای جنوبی در بحبوحه وضعیت بسیار بد زیرساخت‌های این کشور اعلام کرده پول کافی برای اداره اقتصاد وجود ندارد.

از سوی دیگر، حزب کنگره ملی آفریقا دارای یک واقعیت سیاسی است که برای حزب کمونیست چین ناشناخته محسوب می‌شود و این واقعیت، برگزاری «انتخابات» در آفریقای جنوبی است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد کنگره ملی آفریقا که حزب حاکم این کشور از زمان پایان آپارتاید بوده، برای نخستین‌بار از زمان قدرت‌ گرفتن در خطر از دست دادن اکثریت خود است.

با وضعیت کنونی قابل درک است که رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی از کسانی کمک بخواهد که می‌توانند منافع این کشور را تأمین کنند؛ صرف‌نظر از اینکه چین چه می‌گوید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید