نیم قرن با اقتصاد ایران؛14 آبان

فروش شمش طلا به مردم توسط بانک ملی

کدخبر: ۶۰۷۷۳۶
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
فروش شمش طلا به مردم توسط بانک ملی

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

14 آبان 1353؛ بانک ملی شمش طلا به مردم می‌فروشد

بانک ملی از امروز شمش طلا با عیار 999.90 را در اندازه‌های 100 گرمی و 500 گرمی برای فروش به مردم عرضه کرد.

قیمت هر صد گرم طلای شمش 38614 ریال است. بانک ملی ضمنا آمادگی خود را برای نگهداری این فلز پس از فروش به صورت امانت در بانک اعلام کرد.

قیمت طلا در بورس‌های جهانی باز هم افزایش یافت و در بورس لندن که تقریبا تعیین‌کننده قیمت این فلز است، هر اونس آن به 169 دلار و 70 سنت رسید.

به دنبال این افزایش، قیمت طلا در بازار تهران هر مثقال 20 ریال مجددا ترقی کرد.

نوسانات قیمت طلای شمش روی مسکوکات طلا هم اثر داشت و هر پهلوی امروز در بازار 20 ریال افزایش یافت و تا 2820 ریال بالا رفت. نیم پهلوی 1410 ریال و ربع پهلوی 710 ریال شد.

14 آبان 1373؛ رئیس‌جمهوری: مبارزه با گرانفروشی تا اسلامی شدن بازار ادامه می‌یابد

آقای هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهوری در خطبه‌های نمازجمعه این هفته تهران گفت: مبارزه با گرانفروشی تا زمان اسلامی شدن بازار و توزیع عادلانه ادامه خواهد یافت.

رئیس‌جمهوری تحلیل‌های شبهه‌انگیز درباره مبارزه با گرانفروشی که آن را حرکتی موقتی برای وارد آوردن شوک به بازار می‌دانند، خام و شیطنت‌آمیز دانست و گفت: استقبال فوق‌العاده مردم بیانگر این اقدام است.

هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: ما با سود و درآمد تجارت مخالف نیستیم و همه مقدمات را برای کسب سود عادلانه فراهم کرده‌ایم، اما مخالف سود ظالمانه در تجارت هستیم.

رئیس‌جمهوری گفت: برای مبارزه با گرانفروشی دولت ابتدا باید از کالاهایی آغاز کرد که سرنخ آن در دست دولت است تا کار از پایه خراب نشود.

وی از صاحبان کالاهایی که هنوز ازسوی دولت نرخ‌گذاری دولت نرخ‌گذاری نشده خواست که تا قبل از اینکه دولت به سراغ آنها برود، قیمت‌های واقعی کالاهای خود را اعلام و به مردم عرضه کنند. در غیر این صورت دولت مرتبا به وسیله یک مرکز کاملا تخصصی (مرکز حمایت از مصرف‌کننده) به تدریج نرخ کالاهای موردنیاز را اعلام می‌کند.

آقای هاشمی رفسنجانی افزود: در طولانی‌مدت موجودی کالاها از دید دولت پنهان نخواهد ماند و تمامی کالاهایی که قیمت آنها اعلام شده، آماده تحویل است.

رئیس‌جمهوری گفت: در پنج شش سال گذشته مغازه‌ها خالی بود، اما در حال حاضر معادل هزاران میلیارد تومان کالا در بازار وجود دارد و سود عادلانه می‌تواند همه را راضی کند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به این مطلب که نظام اقتصادی بدون تعیین قیمت واقعی کالاها جان نمی‌گیرد، افزود: اصلاح قیمت‌ها حقی بر گردن نظام است تا تولیدکنندگان قیمت واقعی خود را به دست بیاورند.

وی با اشاره به تایید حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در امر مبارزه با گرانفروشی از افراد و گروه‌هایی که این مبارزه را تبلیغاتی برای انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی می‌دانند انتقاد کرد و گفت: این فعالیت‌ها نشان از یک حرکت تلخ، غیرقابل تحمل و تنظیم‌یافته برای مبارزه با حرکت گسترده و یکپارچه گرانفروشی است.

متخلفان توزیع کالای موردنیاز مردم در محل مجازات می‌شوند

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی استان زنجان اعلام کرد: قضات همراه ماموران بازرسی، فروشندگان متخلف کالای موردنیاز مردم را در محل وقوع جرم مجازات می‌کنند.

حجت‌الاسلام جعفری افزود این قضات برای احتکار، عرضه نکردن کالا، گرانفروشی و رعایت نکردن ضوابط و مقررات توزیع، حکم صادر خواهند کرد.

خبر دیگر اینکه، پرونده 14 تن از عمده‌فروشان و خرده‌فروشان در شهر کرمان به جرم توزیع نکردن کالا، گرانفروشی و اختفاء کالا در اختیار اداره تعزیرات حکومتی قرار گرفت.

ازسوی دیگر، چند محتکر در بازار شهر رشت به پرداخت جریمه نقدی محکوم شدند و ده‌ها تن اجناس احتکاری آنها با نرخ مصوب بین مردم مصوب شد.

14 آبان 1383؛ اولتیماتوم مجلس به دو وزیر برای اجرای طرح جامع سیمان

رئیس کمیته صنعت سیمان مجلس گفت: نمایندگان وزرای بازرگانی و صنایع و معادن در نشست اضطراری با نمایندگان تولیدکننده سیمان تعهد کردند تا طی روز آینده مشکل طرح جامع سیمان را حل کنند.

محمود ابطحی افزود: اگر ظرف 10 روز آینده گزارش مزبور آماده نشود، وزرای بازرگانی و صنایع و معادن به کمیسیون صنایع و معادن احضار خواهند شد.

وی درخصوص عدم‌اجرای بخش عمده طرح جامع سیمان توسط وزارت بازرگانی گفت: با توجه به اینکه در طرح جامع سیمان مقرر شده بود تا برای جبران کمبود تولید سیمان 1.5 میلیون تن سیمان وارد کشور شود، اما تاکنون تنها 200 هزار تن سیمان وارد کشور شده است.

14 آبان 1393؛ جزئیات قرارداد 4 ساله ایران خودرو با طراح آلمانی

مدیرعامل ایران‌خودرو با بیان اینکه «واورا» طراح آلمانی بعد از سفر دو هفته‌ای به ایران، کشور را ترک کرد و گفت: با این طراح، قرارداد 4 ساله منعقد شد و قرار است طی 4 سال آینده دو پلت‌فرم جدید طراحی کنیم.

هاشم یکه‌زارع با بیان اینکه «واورا» طراح آلمانی ایران را ترک کرد، گفت: این طراح آلمانی در سفر دو هفته‌ای به ایران گزارشی از توانایی‌ها، ضعف‌ها، فرصت‌ها و تهدیدهای موجود برای ایران خودرو تهیه و درنهایت علاقه‌مندی خود را به همکاری با ما اعلام کرد.

بر این اساس، قرار شد طی یکی دو ماه آینده تیمی حدودا 10 نفره به همراه طراحان آلمانی به ایران بیایند تا برای طراحی دو پلت‌فرم جدید خودرو برنامه‌ریزی کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که بابت استخدام این تیم طراحی و تولید خودرو چقدر هزینه خواهید کرد؟ بدون اعلام این رقم، گفت: دستمزد آنها در حدود دستمزد مهندسان ایرانی خواهد بود و در این همکاری، مهندسان ایرانی در کنار تیمی باتجربه، آموزش خواهند دید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید