نیم قرن با اقتصاد ایران؛15 آبان

ایجاد خط مستقیم بانکی بین ایران و آمریکا

کدخبر: ۶۰۷۹۳۴
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
ایجاد خط مستقیم بانکی بین ایران و آمریکا

اعتبار 150 میلیون دلاری ایران برای طرح‌های سوریه

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

15 آبان 1353؛ اعتبار 150 میلیون دلاری ایران برای طرح‌های سوریه

ایران و سوریه برای تهیه و تولید گوشت با استفاده از اراضی طرح فرات در سوریه یک طرح مشترک اجرا می‌کنند که قسمت اعظم تولیدات این طرح به ایران صادر خواهد شد.

مذاکرات اقتصادی ایان و سوریه با ورود هوشنگ انصاری به سوریه در دمشق آغاز شد. ایران و سوریه در اواخر اردیبهشت امسال همزمان با سفر عمادی به ایران یادداشت تفاهمی براساس مذاکراتی که در تهران داشتند، امضا کردند که به موجب آن ایران برای اجرای طرح‌هایی 150 میلیون دلار به سوریه اعتبار خواهد پرداخت.

از محل 150 میلیون دلاری ایران به سوریه، دو کشور با استفاده از معادن سنگ، فسفات سوریه یک کارخانه کود شیمیایی در این کشور ایجاد خواهند کرد.

15 آبان 1363؛ تورم همیشه با افزایش نقدینگی در جامعه همراه بوده است

سومین جلسه سمینار بحث و بررسی پیرامون مساله تورم در محل دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. در این جلسه دکتر حسین عظیمی استاد دانشگاه و کارشناس سازمان برنامه و بودجه تحت عنوان «ویژگی‌های اقتصادی ایران در رابطه با تورم» سخنرانی کرد.

وی ابتدا گفت: در سال‌های اخیر مساله تورم یک مساله نگران کننده برای بسیاری از کشورهای جهان بوده است و این مساله مختص ایران نیست. تورم‌هایی که تا قبل از سال 1970 (1348) وجود داشت شناخته شده بود و راه‌حل‌هایی مشخص داشت، ولی از سال 1970 میلادی به بعد با پدیده دیگری که متضاد با آن بود، یعنی رکود همراه شد.

وی با اشاره به اهمیت بررسی تورم در علم اقتصاد و نقش آن در ایجاد تحول در زمینه‌های اقتصادی گفت: تورم همیشه با افزایش نقدینگی در جامعه همراه بوده است و در این مساله هیچ اختلافی بین اقتصاددانان وجود ندارد. آنچه که مورد اختلاف است این است که گروهی افزایش نقدینگی را علت و عامل اصلی تورم می‌دانند، ولی عده ای دیگر حرفشان این است که همراهی تورم و افزایش نقدینگی یک همراهی آماری است و مساله علت و معلولی مطرح نیست.

دکتر عظیمی ضمن بیا اینکه تورم در ایران در شکل محدودش از سال 1340 شروع شد و همراه با افزایش درآمد نفت در سال 53 تشدید شد، به تورم جهانی در دهه 70 که به دلیل وابستگی اقتصادی ایران در واردات به کشور ما نیز منتقل شد، اشاره کرد و گفت: در سال‌های قبل از انقلاب این جریان ادامه پیدا می‌کند و حربه‌هایی که برای حل این مشکل به کار گرفته می شود به مسائل بنیادی نمی پردازد. یعنی واردات افزایش یافته و قیمت‌ها کنترل می‌شود که این اقدامات همگی جنبه تسکین داشته و هیچ مساله ای را حل نمی کنند.

وی در رابطه با آمار مقایسه‌ای تورم گفت: در دوره 53-40 اقتصاد ایران حدود 3.2 درصد تورم داشت. بین سال‌های 57-53 که اقتصاد کشورمان بیشترین اتکا را به درآمد نفتی داشت، نرخ تورم 15 درصد بود و بعد از انقلاب با توجه به مسائل مختلف مثلا ترکیب ساخت تولیدات جامعه، محاصره اقتصادی، جنگ تحمیلی و ضروریات انقلاب نرخ تورم تا سال 62 به 20 درصد می‌رسد. این مساله در حالی است که در سال 60 نرخ تورم 30

درصد است، ولی در سال‌های 61 و 62 تورم شروع به مهار شدن می‌کند.

15 آبان 1373؛ اجرای سیاست تعدیل اقتصادی تدریجی در طول برنامه دوم

سیاست تعدیل در برنامه دوم به نحو تدریجی اجرا خواهد شد و از افزایش ناگهانی قیمت‌ها در اثر تعدیل پرهیز شده است.

حجت‌الاسلام دری نجف‌آبادی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به تشریح جزئیات برنامه دوم در زمینه نظام مالیاتی، تامین اجتماعیف سوبسید و سیاست‌های تعدیل در برنامه دوم پرداخت.

وی در مورد نحوه اجرای سیاست‌های تعدیل و خصوصی‌سازی گفت: هدف برنامه دوم اجرای تدریجی سیاست‌های تعدیل است و از اجرای انفجاری سیاست‌ها پرهیز شده است.

در این رابطه 74 هزار میلیارد ریال درآمد بابت عوارض آب، برق، گاز، تلفن و نفت بر لایحه برنامه پیش‌بینی‌ شده بود که جمعا یک سوم منابع دولت را تشکیل می‌داد و صنایع مربوط به آنها هم برای توسعه خود به این عوارض نیاز داشتند.

لیکن مجلس در حدود 33 هزار میلیارد ریال را مورد تصویب قرار داده که 40 هزار میلیارد ریال کمتر از لایحه پیشنهادی بوده و صرفا جهت جلوگیری از افزایش شدید قیمت‌ها انجام گرفته است.

وی در زمینه حمایت از اقشار آسیب‌پذیر گفت: مجلس از دو روش جهت حمایت از این اقشار استفاده کرده است که یکی عملکرد تصاعدی در افزایش قیمت‌ها به نسبت مصرف آنهاست که در زمینه برق، در سال 73 نیز به همین شیوه عمل شد. روش دوم پرداخت‌های انتقالی دولت به نهادهایی از قبیل کمیته امداد امام، سازمان بهزیستی و بنیاد شهید است. در این مورد مجلس اعتبار آن را از مبلغ 4180 میلیارد ریال به 4700 میلیارد ریال افزایش داده است، هرچند قرار بر حذف سوبسیدها (به جز نان) تا سال 75 بوده، اما مجلس این زمان را تا سال 79 افزایش داده است.

آقای دری نجف‌آبادی در زمینه نحوه اجرای خصوصی‌سازی در برنامه دوم گفت: طبق اصول 44 و 45 قانون اساسی راه سوم که پرهیز از تمرکز سرمایه و ایجاد کارفرمای بزرگ در هر یک از دو قطب دولت یا مردم را مورد تاکید قرار می‌دهد، هدف برنامه آن است که شرکت‌های سهامی عام شکل غالب و جدی بگیرند و تولید در دست این شرکت‌ها به نحوی که اشخاص در آن سهیم باشند، قرار گیرد.

آغاز برخورد شدید با محتکران

طاهری انارکی، مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی گفت: از امروز (پانزدهم آبان‌ماه) و با پایان مهلت تعیین‌شده برای اعلام موجودی انبارها، برخورد شدید با محتکران آغاز می‌شود.

وی افزود: با توجه به حل مسائل قانونی و آیین‌نامه‌ها و همچنین تعیین روسای شعب دادگاه های بدوی، مشکلی برای مجازات گرانفروشان و عوامل احتکار وجود ندارد.

آقای طاهری با بیان اینکه کار سازمان‌های نظارت و تعزیرات حکومتی دائمی است و تا حل کامل معضل گرانفروشی ادامه دارد، به صاحبان کالای مشمول قیمت‌گذاری هشدار داد قبل از ورود بازرسان و تشکیل پرونده علیه آنها با مردم و سیاست‌های دولت همگامی کنند.

آقای طاهری گفت تاکنون 90 درصد اطلاعات سازمان بازرسی توسط مردم به دست آمده است.

15 آبان 1393؛ ایجاد خط مستقیم بانکی بین ایران و آمریکا

در آستانه نشست سه‌جانبه وزرای خارجه ایران، آمریکا و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مسقط پایتخت عمان، پایگاه خبری «المانیتور» به نقل از یک دیپلمات سابق آمریکایی نوشت در حالی که مذاکرات هسته‌ای در آستانه ضرب‌الاجل تعیین‌شده در 74 نوامبر (3 آذر) وارد مرحله مهمی شده، واشنگتن پیشنهاد ایجاد خط مستقیم بانکی را بین نهادهای مالی ایران و آمریکا مطرح کرده است.

دیپلمات آمریکایی که در جریان مذاکرات حضور دارد، به شرط افشا نشدن ام خود، به المانیتور گفت که پیشنهاد آمریکا برای ایجاد خط مستقیم بانکداری با ایران به عنوان یکی از مشوق‌های دولت «باراک اوباما» روی میز مذاکرات این کشور با گروه 1+5 قرار دارد.

حضور هیات‌های سرمایه‌گذاری خارجی در ایران 8 برابر شد

مدیرکل سرمایه‌گذاری خارجی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران از 8 برابر شدن حضور هیات‌های کشورهای مختلف برای سرمایه‌گذاری در ایران خبر داد.

ابوالفضل کوده‌ئی افزود: سرمایه گذاری خارجی یک تعامل بین المللی است زیرا در هر تعامل بین المللی فاکتورهای داخلی و خاراجی بر آن تاثیر خواهند گذاشت.

وی تاکید کرد: با این حال علاقه و تمایل سرمایه گذاران برای سرمایه‌گذاری در ایران طی یک سال گذشته افزایش یافته است و حضور هیات‌های عالی‌رتبه به لحاظ کمی و کیفی از کشورهای مختلف دنیا در ایران چشمگیر بوده؛ به طوری که شاهد 8 برابر شدن حضور این کشورها در یک سال گذشته نسبت به سال‌های پیش در آن بوده‌ایم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید