نیم قرن با اقتصاد ایران؛20 آبان

قطب سوم خودروسازی، دولتی نخواهد بود

کدخبر: ۶۰۸۹۸۹
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
قطب سوم خودروسازی، دولتی نخواهد بود

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

20 آبان 1353؛ عربستان، امارات و قطر قیمت نفت را کاهش دادند

سه کشور از ممالک تولیدکننده نفت در منطقه خلیج فارس که عربستان سعودی نیز یکی از آنهاست، دیروز تصمیم گرفتند قیمت نفت خام را بشکه‌ای 40 سنت آمریکایی کاهش دهند.

عتیبه، وزیر نفت امارات اظهار کرد که دولت‌های عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر تصمیم گرفته‌اند که کاهش قیمت نفت را از اول نوامبر 1974 (ماه جاری) حساب کنند و تا ژوئیه 1975 ادامه دهند.

هر سه کشور در این مدت بشکه‌ای 40 سنت از قیمت نفت خام خواهند کاست، اما در عین حال بهره مالکانه‌ای را که از شرکت‌های نفتی دریافت می کنند، 20 درصد افزایش خواهند داد و مالیاتی را که از درآمد شرکت‌های مذکور دریافت می شود نیز به 85 درصد خواهند رساند. کاهشی که سه کشور مذکور در بهای نفت خام خود به وجود آورده‌اند بر مبنای قیمت اعلام‌شده نفت آنها مورد محاسبه قرار خواهد گرفت.

ایران، کویت و عراق با پیشنهاد عربستان مخالفت کردند

نمایندگان شش کشور تولیدکننده نفت منطقه خلیج فارس که برای بحث درباره قیمت‌گذاری نفت خام در کنفرانس دو روزه ابوظبی شرکت کرده بودند، بعد از ظهر دیروز با انتشار بیانیه‌ای که آشکارا حاکی از وجود اختلاف‌نظرهای جدی میان شرکت‌کنندگان و دودستگی آنها بود، متفرق شدند.

در بیانیه نهایی کنفرانس گفته شده که عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عرب براساس طرحی که از طرف عربستان سعودی پیشنهاد شده بود، برای آنکه به دنیا نشان دهند که کشورهای تولیدکننده نفت آرزومند پایان یافتن بحران انرژی هستند، تصمیم گرفتند که قیمت اعلان‌شده نفت خام خود را بشکه‌ای 45 سنت کاهش دهند.

ایران، عراق و کویت که شرکت‌کنندگان دیگر کنفرانس ابوظبی بودند، این تصمیم را قبول نکردند. در اعلامیه تصریح‌شده که کنفرانس ابوظبی به اختلاف‌نظرهای ناشی از قیمت‌گذاری نفت پایان نداده است.

20 آبان 1383؛ ایران چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان است

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارشی از 10 تولیدکننده بزرگ نفت در جهان، ایران را چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت اعلام کرد.

عربستان سعودی با تولید روزانه 10 میلیون و 600 هزار بشکه در روز بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان است و کشورهای روسیه با تولید 9.14 میلیون بشکه در روز و آمریکا با 8.74 میلیون بشکه در روز رتبه‌های دوم و سوم جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

این گزارش، تولید روزانه نفت ایران را چهار میلیون و سی هزار بشکه در روز اعلام کرد.

کشورهای مکزیک، چین و نروژ در حال حاضر به ترتیب روزانه 3.87 میلیون بشکه، 3.58 میلیون بشکه و 3.3 میلیون بشکه نفت تولید می‌کنند و رتبه‌های پنجم تا هفتم را دارند.

پیش‌نویس طرح استقلال بانک مرکزی به زودی آماده می شود

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: پیش‌نویس طرح استقلال بانک مرکزی تا اول آذرماه آماده و در اختیار مطبوعات قرار داده خواهد شد.

حسن نوعی اقدم افزود: پس از تهیه پیش‌نویس طرحف آن را به مدت دو هفته در اختیار کارشناسان اقتصادی قرار می‌دهیم تا بررسی و اظهارنظر کنند.

وی یادآور شد: تمامی صاحب‌نظران اقتصادی با توجه به وضعیت ویژه اقتصادی و تورمی کشور با اصل طرح موافقند و به نظر نمی‌رسد هیچ عقل منصفی با آن مخالفت کند.

20 آبان 1393؛ قطب سوم خودروسازی دولتی نخواهد بود

دبیر شواری هماهنگی مناطق آزاد تجاری با اعلام اینکه قطب سوم خودروسازی ایران دولتی نخواهد بود، گفت: در مرحله مذاکرات مقدماتی هستیم و در این باره هنوز تصمیم نهایی نگرفته‌ایم.

اکبر ترکان درباره وضعیت فعالیت قطب سوم خودروسازی کشور اظهار کرد: قطب سوم خودروسازی به هیچ عنوان دولتی نخواهد بود، ما به دنبال تقویت حضور بخش خصوصی در قطب سوم خودروسازی هستیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مشغول بررسی پیشنهادهای مختلف برای فعالیت در قطب سوم خودروسازی هستیم، افزود: قرار بر این شده تا 51 درصد محصولات این بخش ساخت داخل و 30 درصد از محصولات صادراتی باشند.

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری ایران اضافه کرد: در قطب سوم نباید نگاه به بازار ایران باشد؛ چراکه اگر فقط تمرکز بر بازار داخلی باشد، شرکت‌ها هر محصول دلخواه خود را به بازار عرضه می‌کنند.

ترکان اضافه کرد: تولیدات قطب سوم باید مطابق با استانداردهای جهانی باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید