نیم قرن با اقتصاد ایران؛25 آبان

دولت تثبیت قیمت پنیر، تخم‌مرغ و کره را برعهده گرفت

کدخبر: ۶۰۹۷۶۹
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
دولت تثبیت قیمت پنیر، تخم‌مرغ و کره را برعهده گرفت

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

25 آبان 1353؛ برای رفع مشکل تراکم کالا در بنادر، طرحی تهیه می شود

امیرعباس هویدا، نخست وزیر که به اتفاق چند تن از اعضای کابینه به منظور چاره‌جویی در رفع تراکم کالای بنادر جنوب به خرمشهر رفته بود، در پایان یک جلسه سه ساعته دستور داد مدیرعامل کشتیرانی ملی آریا یک ماه در خرمشهر باقی بماند و در این مدت طرحی برای مرفع ساختن مشکل تراکم کالا در این بندر تهیه گردد.

به دنبال این بازدید گفته شد طی چند روز آینده اقداماتی که جهت تسریع در تخلیه و ترخیص کالا از خرمشهر اتخاذ می‌شود، اعلام می‌گردد.

دولت تامین و تثبیت قیمت پنیر، تخم‌مرغ و کره را برعهده گرفت

پنیر، تخم‌مرغ و کره در فهرست اقلام مایحتاج عمومی که دولت مابه‌التفاوت قیمت آنها را می‌پردازد، قرار گرفت.

بر این اساس دولت در سال‌جاری مقادیر مهمی پنیر، کره و تخم‌مرغ به قیمت بازارهای جهانی خریداری می‌کند و با قیمت تثبیت‌شده و در صورت گران شدن با بهایی کمتر در اختیار مصرف‌کنندگان داخلی قرار می‌دهد.

امروز یک مقام عالیرتبه در سازمان برنامه ضمن تایید این مطلب اضافه کرد: در لایحه بودجه 54-1353 کل کشور رقمی معادل مجموع بودجه 10 سال قبل کشور، اعتبار برای پرداخت تفاوت قیمت خرید و عرضه ارزاق و مایحتاج عمومی مانند نان، گوشت، روغن نباتی، پنیر، کره، تخم مرغ و کمک به اتوبوسرانی تامین شده است.

این مقام یادآور شد: یکی دیگر از تدابیر اقتصادی دولت به منظور جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در این لایحه، اولویت تامین اعتبارات عمرانی به‌صورت ارز خواهد بود.

برنامه ضربتی برای تربیت نیروی انسانی

در کنگره مدیریت تخت جمشید که ازسوی انجمن مدیریت ایران ترتیب یافت، ‌دکتر عبدالمجید مجیدی، وزیر مشاور و سرپرست سازمان برنامه و بودجه ضمن بحث مفصلی گفت: ایران در برنامه پنجم 16 هزار مهندس، 23 هزار نفر افراد کادر پزشکی، 57 هزار نفر کادر آموزشی، 42 هزار تکنیسین، 560 هزار کارگر ماهر و نیمه‌ماهر، 10 هزار نفر کارگر ساده و 13 هزار نفر کارکنان متفرقه دیگر کم دارد که باید برای تهیه آن اقدام سریع کرد.

25 آبان 1373؛ وزیر تعاون خواستار حضور فعال تعاونی‌ها در تنظیم بازار و کنترل تورم شد

با استفاده از 30 هزار شرکت تعاونی، تولیدی، توزیعی و کشاورزی، تعاونی‌ها ابزارهایی قوی برای تنظیم بازار و ایجاد تعادل در فرآیند عرضه و تقاضا هستند.

مهندس شافعی که در جمع استادان، دانشجویان، مدیران و مسوولان شرکت‌های تعاونی در زمینه نقش تعاونی ها در تعدیل قیمت و مهار تورم سخن می‌گفت، افزود: دانشگاه ها به لحاظ ترکیب علمی و تحقیقی باید زمینه آشنایی با فرهنگ تعاونی را در جامعه فراهم کنند.

وی افزود: از طریق شرکت‌های تولیدی تا حدودی امر گسترش مالکیت و توزیع عادلانه ثروت انجام شده است و اگر اعتبارات تبصره‌های 3 و 50 افزایش یابد، در آینده‌ای نه چندان دور افراد بیشتری صاحب ابزار کار و تولید می‌شوند.

25 آبان 1383؛ توصیه‌های صندوق بین‌المللی پول برای اصلاحات اقتصادی در ایران

صندوق بین‌المللی پول (IMF) در گزارشی از وضعیت اقتصادی ایران، رشد اقتصادی کشورمان را در چهار سال گذشته بسیار مطلوب توصیف کرد و براساس نظر کارشناسان این نهاد ایجاد اصلاحات ساختاری از ابتدای برنامه سوم توسعه و شرایط مناسب حاکم بر بازار نفت، عوامل موثر بر رشد اقتصادی مطلوب در ایران بوده‌اند.

در گزارش صندوق بین‌المللی پول آمده است، نرخ بیکاری در ایران کاهش یافته و میزان بدهی های خارجی این کشور نیز همچنان پایین است.

این تحولات مثبت با ثبات اقتصادی، افزایش فعالیت بخش خصوصی و نیز افزایش میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی شده است.

در این گزارش از دولتمردان ایران خواسته شده است تا با استفاده مناسب از افزایش بهای نفت و ثبات حاکم بر اقتصاد، در جهت اتخاذ سیاست‌های مناسب مالی و پولی و کاهش نرخ تورم که هم‌اینک دورقمی بوده و در حال افزایش است، گام بردارند.

در این گزارش از دولتمردان ایران خواسته شده است تا هرچه بهتر در جهت ایجاد یک چارچوب سیاست مالی مشخص که به کاهش نرخ تورم کمک کند، گام بردارند اما این امر باید با تقویت ابزارهای غیرمستقیم سیاست مالی، کاهش نظارت های اعتباری مستقیم، ارائه انعطاف در بازار در جهت تثبیت نرخ بهره و تحدید میزان برداشت بانک‌ها از ذخایر ارزی بانک مرکزی همراه باشد.

25 آبان 1393؛ نحوه «عزل» رئیس‌کل بانک مرکزی تصویب شد

پس از آنکه مجمع تشخیص مصلحت نظام در جریان جلسه دو هفته گذشته خود برخی از جزئیات طرح «نحوه اداره بانک مرکزی» درباره «انتصاب» رئیس‌کل بانک مرکزی را به تصویب رساند، در جلسه دیروز نیز شرایط «عزل» این مقام در بانک مرکزی را تصویب کرد.

بر این اساس، عزل رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به پیشنهاد «رئیس‌جمهوری» با رای دو سوم اعضای هیات‌دولت و با تایید و حکم رئیس‌جمهور صورت می گیرد.

در این میان و پیش از رای‌گیری در هیات دولت، رئیس‌کل بانک مرکزی می تواند در صورت تمایل در هیات دولت به دفاع از خود بپردازد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید