نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 7 آذر

اعلام فهرست بانک‌های تحریم‌شده ازسوی آمریکا

کدخبر: ۶۱۲۳۷۱
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
اعلام فهرست بانک‌های تحریم‌شده ازسوی آمریکا

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

هفتم آذر 1353؛ قیمت آپارتمان‌های فروشی را باید دولت تعیین کند

به عقیده کمیته فرعی بررسی قیمت‌ها وابسته به کمیته حمایت از مصرف‌کننده، هر گاه دولت در اجاره مسکن و آپارتمان های جدید امساک کند و تا حدودی که ممکن است از اجاره گران پرهیز کند، مسلما در تثبیت و احتمالا تنزل اجاره‌بها در سطح مملکت موثر خواهد بود.

همچنین دولت مثل سایر کالاها باید در قیم فروش آپارتمان‌ها نظارت کند و قیمت‌ آپارتمان‌ها قبل از فروش، از طرف مرکز بررسی قیمت‌ها تعیین شود؛ زیرا گرانی قیمت آپارتمان در قیمت کالاها تاثیر نامطلوب خواهد گذاشت.

هفتم آذر 1373؛ ضوابط نظارت بر توزیع و قیمت کالاهای اساسی تعیین شد

دستورالعمل‌های اجرایی نرخ کالاهای مشمول طرح تنظیم بازار ازسوی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ابلاغ شد.

این دستورالعمل به منظور رفع ابهامات پیش‌آمده در مورد نرخ کالاهای مشمول طرح تنظیم بازار (مرحله اول) تهیه و ابلاغ شده است.

این دستورالعمل علاوه‌بر روشن کردن اذهان عموم به بازرسان سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات در برخورد با متخلفان کمک خواهد کرد.

روشن شدن قیمت‌های مصوب برای محاکم سازمان تعزیرات حکومتی و اتخاذ رویه واحد در سطح کشور توسط ادارات کل بازرگانی استان‌ها که مسوولیت تعیین قیمت‌ها را به عهده دارند، از دیگر اهداف صدور این دستورالعمل است.

فروشگاه «رفاه» تاسیس می شود

ستاد پشتیبانی برنامه تنظیم بازار صبح امروز در راستای تاسیس یک هزار فروشگاه زنجیره‌ای، ایجاد شرکت‌های تحت‌عنوان «شرکت سهامی عام فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه» با سرمایه‌ای حدود یک هزار میلیارد ریال را به تصویب رساند.

در هفتمین جلسه ستاد پشتیبانی برنامه تنظیم بازار که به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهور و با حضور اعضای این ستاد برگزار شد، مقرر گردید که 35 درصد از سهام این شرکت توسط وزارت بازرگانی، شهرداری‌های سراسر کشور، بیمه و بانک‌ها تامین شود و 65 درصد بقیه به‌صورت اوراق یک سهمی، پنج سهمی، 10 سهمی، 100 سهمی، پانصد سهمی و هزار سهمی از قرارداد هر سهم 50 هزار ریال به مردم عرضه شود.

براساس مصوبه ستاد، اصل سرمایه و حداقل سود به مقدار 20 درصد توسط سیستم بانکی برای مدت 5 سال تضمین خواهد شد و قابل پرداخت خواهد بود.

در این جلسه همچنین ایین‌نامه اجرایی تشکیل شرکت سهامی عام فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه مورد بررسی و تصویب قرار گرفت و هیات موسس این شرکت مشخص شد و مقرر گردید دبیرخانه ستاد اساسنامه فروشگاه‌های زنجیره‌ای را که به منظور بهبود سیستم توزیع و کالارسانی سریع و کم‌هزینه با استفاده از کارآمدترین روش‌های تامین و فروش ایجاد خواهد شد، در جلسه بعدی ستاد ارائه کند.

هفتم آذر 1383؛ اعلام فهرست بانک‌های تحریم‌نشده ازسوی آمریکا

دفتر نظارت بر دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد: مردم آمریکا، بانک‌های آمریکایی و شعب خارجی آنها حق معامله مالی و بانکی با 64 شعبه بانک‌های ایرانی در خارج را ندارند و در صورت انجام معامله مورد مجازات قرار می‌گیرند.

براساس گزارش این دفتر، بانک‌های ایرانی که معامله با آنها برای آمریکایی‌ها ممنوع شده است، شامل بانک‌های کشاورزی، مسکن، ملی، ملت، صنعت و معدن، صادرات، سپه، تجارت و شرکت سرمایه‌گذاری خارجی ایران می‌باشد.

این گزارش دو شعبه بانک ملت در آنکارا و استانبول ترکیه و شعبه دیگر این بانک در لندن را ازجمله شعب تحت تحریم‌ اعلام کرد.

شعب خارجی بانک ملی ایران که تحت تحریم هستند عبارتند از: شعب این بانک در شهرهای لندن، دوسلدورف، فرانکفورت، هامبورگ و مونیخ، پاریس، هنگ‌کنگ، توکیو، لس‌آنجلس، نیویورک، سکو، قاهره، دبی، ابوظبی، فجیره، راس‌الخیمه و شارجه، منامه و محرق بحرین و مسقط عمان می‌باشد.

شعبه‌های بانک صادرات ایران در خارج از کشور که آمریکایی‌ها حق معامله با آنها را ندارند عبارتند از شعبه‌های این بانک در ابوظبی، دبی، شارجه، فجیره و عجمان در امارات، ترکمنستان، آتن، منامه، بیروت، قاهره، دوحه، فرانکفورت، هامبورگ، لندن، لس‌آنجلس و نیویورک، مسقط و پاریس است.

دفتر نظارت بر دارایی‌های خارجی آمریکا شعبه‌های بانک سپه در فرانکفورت، لندن، نیویورک، پاریس و رم و میلان را تحت تحریم اعلام کرده است.

دو شعبه خارجی بانک تجارت در شهرهای لندن و پاریس نیز مورد تحریم هستند.

شعب بانک سرمایه‌گذاری خارجی ایران نیز در شهرهای هامبورگ، دوبلین ایرلند، رم و لندن مورد تحریم آمریکایی‌ها هستند.

بنابراین گزارش بانک‌های ایران در شهرهای لس‌آنجلس و نیویورک شعبه نیستند، بلکه به عنوان دفتر نمایندگی بر آنها صدق می شود.

ایران در نیجریه کامیون تولید می‌کند

وزیر صنایع نیجریه در دیدار با مهندس مجید شیخانی، مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل خواستار سرمایه گذاری مشترک این شرکت در راه‌اندازی خطوط تولید خودروی سنگین در نیجریه شد.

الحاجی موگاجی محمد و هیات همراه در بازدید از خطوط تولید شرکت ایران‌خودرو دیزل با اشاره به توانمندی‌های این شرکت در تولید اتوبوس، مینی‌بوس و کامیون با فناوری روز گفت: این محصولات از لحاظ قیمت و کیفیت قابل رقابت در بازارهای آفریقایی است.

وی تاکید کرد: بازار آفریقا، بازار بکری برای سرمایه‌گذاران ایرانی در تولید خودرو است و دولت نیجریه تمام امکانات و تسهیلات لازم را برای سرمایه‌گذاران خارجی فراهم کرده است.

زمینه صادرات سمند و پژو پارس به امارات فراهم شد

مدیر دفتر نمایندگی ایران خودرو در امارات متحده عربی خبر داد که برخی از تولیدات این شرکت از قابلیت عرضه و فروش فوق العاده در این امیرنشین برخوردارند.

فرزاد والی‌پور در محل برگزاری هفتمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو شارجه موسوم به شارجه 2004 گفت: نمونه‌های جدید و مدرن خوروهای پارس و سمند درخشش خوبی در این نمایشگاه داشته و بسیاری از بازدیدکنندگان در روز اول نمایشگاه به دنبال راه‌هایی برای خرید این خودرو بودند.

وی افزود: این دو مدل خودرو از توان رقابتی خوبی با سایر خودروهای وارداتی در امارات برخوردارند و در صورتی که تسهیلات لازم صادراتی اعطا شود، می توانیم در این کشور فعال شده و از این منطقه به عنوان سکویی برای صدور محصولات ایران خودرو به کشورهای آفریقایی استفاده کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید