نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲ اسفند

جزئیات نحوه دریافت سکه عیدی معلمان

کدخبر: ۶۲۹۷۷۵
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
جزئیات نحوه دریافت سکه عیدی معلمان

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

دوم اسفند 1363؛ جزئیات نحوه دریافت سکه عیدی معلمان

علیرضا موسوی، معاون امور مالی و اداری وزارت آموزش و پرورش ویژگی‌ها و چگونگی اجرای طرح جدید طبقه‌بندی مشاغل معلمان کشور و نحوه و شرایط دریافت سکه‌ عیدی، کارمندان و معلمان آموزش و پرورش را تشریح کرد.

وی افزود: برخلاف سال گذشته امسال سکه عیدی به تمام افراد داده خواهد شد و سقف حقوقی قبلی که تا 70 هزار ریال بود، برداشته شده است. همچنین در سال گذشته سه تنها برای افرادی تعلق می‌گرفت که 8 ماه خدمت را پشت‌سر گذاشته باشند، اما در سال‌جاری این 8 ماه به 6 ماه تقلیل یافته است و حتی افراد حق‌التدریسی که به مدت 6 ماه در آموزش و پرورش سابقه خدمت تمام وقت داشته باشند، می توانند سکه دریافت کنند.

دوم اسفند 1393؛ تزریق ارز صادراتی برای واردات 94

براساس سناریوهای دولت برای واردات در سال 94، اولویت‌بندی واردات کشور با مکانیزم سود و تعرفه در دستور کار قرار گرفته و ممکن است واردات برخی کالاها ممنوع شود. در عین حال با توجه به روند کاهشی قیمت نفت، وزارت صنعت، معدن و تجارت از طرح ویژه برای جایگزینی ارز صادراتی برای واردات به جای ارز نفتی خبر داده است.

مجتبی خسروتاج، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص سیاست تخصیص ارز برای واردات در سال 94 گفت: به طور قطع مردم توقع دارند زمانی که قیمت نفت در بازارهای جهانی کاهش می‌یابد و به تبع آن درآمدهای ارزی کشور دچار کمبود می شود، اولویت بندی روی واردات کالاها صورت گیرد.

در این راستا دولت نیز با نگاه به کاهش درآمدهای نفتی، سناریوهای مختلفی را برای چگونگی هزینه‌کرد درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت، تدوین کرده است تا بتواند کشور را سروسامان دهد؛ به همین دلیل اولویت‌ها را در واردات در نظر گرفته است.

پراید صادراتی چقدر ارزان‌تر است؟

در شرایطی که این روزها مشتریان ایرانی دل خوشی از قیمت خودروهای داخلی ندارند، خبر می‌رسد «پراید» در بازارهای صادراتی ارزان‌تر به فروش می‌رسد. آن‌طور که احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان می‌گوید، پراید در حال حاضر قیمتی حدود پنج هزار دلار در بازار عراق دارد و نسبت به بازار ایران، ارزان‌تر است.

با توجه به این گفته نعمت‌بخش و با در نظر گرفتن نرخ 3400 تومان برای «دلار» پراید به عنوان ارزان‌ترین خودرو ایران، در حال حاضر قیمتی برابر 17 میلیون تومان در بازار عراق دارد.

این در حالی است که ایرانی ها برای خرید ارزان ترین پراید، باید حدود 20 میلیون تومان پول بپردازند؛ بنابراین پراید صادراتی حداقل سه میلیون تومان ارزان‌تر است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از معاملات بازار سرمایه؛

      اقتصادنیوز: در معاملات یکشنبه، ۵۹ نماد صف خرید داشتند و ۷۱ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت…

    کارگزاری مفید