نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ اسفند

تامین کسری یارانه کالاهای اساسی از محل مابه‌التفاوت نرخ فروش ارز

کدخبر: ۶۳۰۳۲۶
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
تامین کسری یارانه کالاهای اساسی از محل مابه‌التفاوت نرخ فروش ارز

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

پنجم اسفند 1353؛ بانک‌ها تا 75 درصد قیمت خانه وام می‌دهند

دولت طرحی را مورد مطالعه قرار داده که به موجب آن برای خرید خانه‌های نوساز، بانک‌ها تا 75 درصد بهای آنها را بدون افتتاح حساب پس‌انداز و انتظار نوبت، بلافاصله پرداخت کنند.

شرایط این نوع وام‌ها – که به‌زودی اعلام خواهد شد – با وام‌هایی که از طریق صندوق پس‌انداز و حساب پس‌انداز مسکن پرداخت می‌شود، تفاوت خواهد داشت.

روش دیگری که برای خرید واحدهای مسکونی به کار گرفته خواهد شد، فروش اوراق قرضه مسکن است که برای اجرای طرح‌های خانه‌سازی در سطح وسیع انتشار خواهد یافت.

مغازه گرانفروشان در بازار شب عید دو روز بسته خواهد شد

هر فروشنده‌ای که در بازار شب عید از وی شکایت شود، دکان او به مدت دو روز بسته خواهد شد.

اتاق اصناف از همه مردم خواست تا در صورت مشاهده گرانفروشی، فورا مراتب را به مراکزی که بدین منظور در تهران دایر گردیده است، اطلاع دهند.

برای کنترل قیمت‌ها در بازار شب عید 20 چادر، 30 اتومبیل، پنج دادگاه سیار و چندین هزار نفر ناظران صنفی آماده کار شدند.

نرخ شیرینی، آجیل و بلیت اتوبوس در ایام عید اعلام شد

قیمت‌های جدید آجیل و شیرینی که در اجلاس فوق‌العاده هیات عالی نظارت به تصویب رسیده و برای اجرا به تصویب رسیده و برای اجرا به اتحادیه مربوط و اتاق اصناف پایتخت ابلاغ گردیده امروز رسما اعلام شد.

نرخ انواع آجیل و شیرینی به قیمت این کالاها در اسفندماه 1352 برگشت داده شد.

نرخ اتوبوس‌های مسافری نیز از 25 اسفندماه جاری تا 20 فروردین ماه سال آینده عینا نرخ‌های مشابه 25 اسفند سال 52 تا 15 فروردین‌ماه 53 می‌باشد و تغییری نسبت به نرخ‌های گذشته نکرده است.

نرخ‌های جدید بعضی اقلام آجیل به شرح زیر است: پسته درجه یک کیلویی 300 ریال، معمولی کیلویی 150 ریال، ممتاز کیلویی 400 ریال، مغز بادام کیلویی 300 ریال، معمولی کیلویی 270 ریال، خام معمولی کیلویی 240 ریال، تخمه کدو درجه یک ممتاز کیلویی 140 ریال، درجه 2 کیلویی 120 ریال، تخمه ژاپنی درجه یک ممتاز کیلویی 135 ریال.

هویدا: از گرانفروشی به شدت جلوگیری خواهد شد

نخست‌وزیر طی نامه‌ای از کمیته ملی حمایت از مصرف‌کننده خواست برای جلوگیری از گرانفروشی همکاری وسیعی را با دولت آغاز کند.

در نامه نخست‌وزیر که خطاب به سناتور صفاری، رئیس کمیته ملی نوشته شده، آمده است که با توجه به اقداماتی که از طرف دولت برای تامین مواد غذایی اساسی که مورد مصرف عموم است به عمل آمده لازم است به منظور جلوگیری از گرانفروشی و ترقی قیمت‌ها نظارت دائم و مراقبت مستمر به عمل آید، تا از هر گونه افزایش قیمت به شدت جلوگیری شود.

پنجم اسفند 1383؛ تامین کسری یارانه کالاهای اساسی از محل مابه‌التفاوت نرخ فروش ارز

مجلس شورای اسلامی لایحه دولت را در ارتباط با جبران کسری یارانه کالاها و خدمات اساسی تصویب کرد.

بر این اساس، دولت در اجرای سیاست جلوگیری از افزایش قیمت کالاها و خدمات اساسی یارانه‌ای اجازه یافت برای جبران کسری 10 هزار میلیارد ریالی سال‌جاری مبلغ 6 هزار میلیارد ریال از حساب ذخیره ارزی برداشت کند.

همچنین دولت برای جبران مابقی این کسری، موظف شد مبلغ 3 هزار میلیارد ریال از محل مابه‌التفاوت نرخ فروش ارز تامین کند.

گفت‌و‌گو برای صدور سمند به مراکش آغاز شد

نمایندگان وزارت بازرگانی مغرب مذاکراتی را با مسوولان گروه صنعتی ایران خودرو برای خرید 25 هزار دستگاه سمند گازسوز انجام دادند.

حسن سنتیسی، نماینده وزارت بازرگانی مغرب که در راس هیاتی به ایران آمده است در دیدار با مسوولان گروه صنعتی ایران خودرو در زمینه صادرات، تقاضای کشورش را برای خرید این خودروها ارائه داد.

وی با اشاره به سطح کیفی محصولات ایران‌خودرو به ویژه خودروی سمند اظهار کرد: مغرب بازار مناسبی برای تولیدات متنوع ایران خودرو است.

پنجم اسفند 1393؛ آزادی مشروط واردات متفرقه خودرو

سرانجام پس از حدود یک ماه کش و قوس، وزارت صنعت، معدن و تجارت از موضع مبنی‌بر انحصاری کردن واردات خودرو به نمایندگی‌های رسمی، عقب‌نشینی کرد تا متفرقه‌ها همچنان مجاز به واردات باشند؛ این در شرایطی است که واردکنندگان متفرقه نیز باید تعهدات را بابت ارائه خدمات پس از فروش به وزارت صنعت بدهند.

آن‌طور که مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت عنوان کرده؛ براساس شیوه نامه جدید واردکنندگان غیررسمی خودرو (متفرقه‌ها) یا باید به‌طور مستقل ارائه خدمات پس از فروش را متعهد شوند یا با امضای توافق‌نامه با نماینده رسمی این خدمات را ارائه بدهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید