بانک ها برای خرید اوراق دست به جیب شدند

رکوردزنی خرید اوراق بدهی دولتی

کدخبر: ۴۶۱۸۰۱
اقتصادنیوز: در بازار هفتگی حراج اوراق بدهی در هفته سوم آذر ماه دومین رکورد خرید اوراق به ثبت رسید. تفکیک این خرید در این مقطع نشان می دهد سهم نهادهای مالی از خرید اوراق جهش بالایی پیدا کرده و به بالاترین میزان خود در پاییز سال جاری رسیده است.
رکوردزنی خرید اوراق بدهی دولتی

به گزارش اقتصادنیوز ، در مرحله بیست و سوم خرید اوراق بدهی دولتی در هفته منتهی به بیست و سوم آذر ماه دولت 7 هزار و 110 میلیارد تومان اوراق به فروش رسانده که دومین رکورد فروش اوراق در پاییز سال جاری بوده است.

به طور کلی دولت از طریق خرید و فروش اوراق بدهی دولتی در بازار اولیه سعی در تامین کسری بودجه خود از این طریق دارد. این مسیر درآمدزایی دولت یکی از راه های بهینه در نیل به این هدف بوده که روشی غیر تورمی به شمار می آید.

رکوردزنی در خرید اوراق بدهی دولتی

در بیست و سومین مرحله حراج اوراق بدهی دولتی به طور کلی 7 هزار و 110 میلیارد تومان اوراق به فروش رسید. در این هفته هزار و 960 میلیارد تومان را بانک ها و 5 هزار و 150 میلیارد تومان را نیز نهادهای بورسی خریداری کردند که به مراتب از هفته گذشته بالاتر بوده است.

در هفته های پاییزی برگزاری این بازار هفته جاری دومین رکورد در خرید اوراق بدهی دولتی ثبت کرده است. 

بیشترین خرید هفتگی اوراق در این بازار نیز در پاییز امسال نشان از بیشترین میزان مشارکت نهادهای مالی در خرید اوراق بدهی را در مقطع مذکور داشته است.

اوراق بدهی دولتی

جذابیت اوراق در هفته های پایانی آذرماه

به طور کلی در این هفته سه دسته اوراق بدهی دولتی به مشتریان عرضه شد که در این میان تاریخ سررسید اوراق از یک ساله تا سه ساله بوده و نرخ سود آن ها حداقل 21.5 درصد و حداکثر 21.9 درصد بوده است.

بررسی اوراق در هفته های سال جاری نشان می دهد در این موعد باوجود آنکه تاریخ سررسید در سطح بالایی قرار داشته اما نرخ سود در این بازه در بالاترین میزان خود در این مقطع قرار گرفته است.

روند خرید و فروش در هفته جاری 

به طور کلی در هفته های حراج اوراق در سال جاری مجموعا تقریبا 60 هزار میلیارد تومان اوراق توسط دولت به فروش رسیده است. در صورتی که دولت هدف سال قبل خود،  یعنی تامین 125 هزار میلیارد تومان کسری بودجه از مسیر بازار اولیه، را دنبال کند باید تا پایان سال 65 هزار میلیارد تومان دیگر را به فروش برساند. 

با احتساب آن که تا پایان سال سه ماه دیگر باقی مانده می توان گفت تقریبا 13 هفته دیگر سال جاری به اتمام می رسد. محاسبات نشان می دهد دولت برای آن ه بتواند به رکورد سال گذشته خود دست پیدا کند باید هفته ای 5 هزار میلیارد تومان اوراق بفروشد. این در حالی است که تا کنون به طور میانگین هفتگی 2 هزار و 300 میلیارد تومان اوراق فروخته شده که باید برای دست یابی به هدف تامین غیرتورمی بودجه بیش از دوبرابر میزان فعلی در هر هفته اوراق به فروش برساند.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید