نرخ سود بین بانکی به زیر 21 درصد رسید

کاهش دسته جمعی نرخ سود در تمام بازارها

کدخبر: ۴۶۷۵۶۰
نرخ سود بین بانکی در بازار باز پس از یک ماه و نیم به پایین تر از سطح 21 درصد رسید. این رویداد در ادامه روند فزاینده بسط نقدینگی در بازار باز و سیر کاهشی نرخ سود دراین بازار به ثبت رسیده است. به عبارت دیگر تمایل بانک ها از مشارکت در بازار بین بانکی کاسته شده و نیاز بیشترشان در بازار باز مرتفع می گردد.
کاهش دسته جمعی نرخ سود در تمام بازارها

به گزارش اقتصادنیوز، در هفته اخیر نرخ سود در 5 بازار مورد بررسی قرار گرفت و طی آن مشاهده شد در تمام بازارهای هفته دوم دی ماه نرخ سود کشور روندی نزولی داشته است. مهم ترین این بازارها در این هفته نرخ سود بین بانکی بوده که به کمتر از سطح 21 درصد تقلیل پیدا کرده است.

کاهش نرخ سود در بازار اولیه اوراق بدهی دولتی

از اواخر ماه خرداد بازار فروش اوراق بدهی دولتی برای دومین سال متوالی برگزار شده و اکنون به مرحله بیست و ششم خود رسیده است. در این بازار بانکها و نهادهای سرمایه ای به خرید اوراق بدهی از دولت پرداخته و دولت نیز در آمد حاصل از فروش این اوراق را صرف تامین بخشی از کسری بودجه خود می کند. از آنجا که خرید و فروش اوراق بدهی دولتی به دو پارامتر نرخ سود و تاریخ سررسید آنها بستگی دارد تحلیل روند این متغیر ها می تواند میزان تمایل مشتریان را مورد بررسی قرار دهد.

به این صورت که هر چه نرخ سود بالاتر و تاریخ سررسید پایین تر باشد، خریداران اوراق بیشتر به خرید اوراق تمایل خواهند داشت.

در هفته های گذشته نرخ سود در سطحی نزدیک به 22 درصد قرار داشت اما فروش چندانی را ثبت نکرد. برخی تحلیلگران دلیل این اتفاق را تاریخ سررسید بالای اوراق می دانند که تقریبا سه ساله بوده است.

 در نهایت اما در هفته اخیر اوراقی ارائه شد که تاریخ سررسید آن دو ساله بود. سهم این اوراق از کل اوراق فروخته شده 97 درصد بوده و نرخ سودی معادل با 21.62 درصد داشت. در نهایت این ترکیب بندی خرید و فروش اوراق موجب شد تا نرخ سود از هفته قبل 0.4 واحد درصد کاهش یافته و به 21.63 درصد برسد. حجم خرید اوراق نیز افزایش چشمگیری داشته که معادل با 4 هزار و 800 میلیارد تومان بوده است.

بازار ثانویه اوراق بدهی در هفته دوم دی ماه

اوراق فروش رفته در بازار اولیه در نهایت می تواند در بازار ثانویه نیز خرید و فروش شود. در این بازار اوراقی با سررسید های یک ساله تا سه ساله وجود دارد. هدف از این دادوستد نقد شوندگی اوراق مالی است.

بررسی رفتار این اوراق نشان می دهد در هفته دوم دی ماه نرخ سود در تمام سررسیدها تقریبا 1 واحد درصد کاهش داشته است.

در اوراق با بازدهی یکساله نرخ سود در پایان هفته به 23.2 درصد رسید و نسبت به هفته قبل 1 واحد درصد کمتر شد.

نرخ بازدهی دوساله نیز در بازار ثانویه در جهتی موازی با سایرین مسیری همانند را سپری کرده و به 24.3 درصد رسید. دامنه تغییرات در اوراق با بازدهی دوساله تقریبا مشابه با اوراق یکساله بوده است.

نرخ سود بازدهی سه ساله هم درنهایت از مرز 26 درصد با روندی اکیدا نزولی به 25 درصد رسیده و رفتاری کاهشی را از خود برجای گذاشت. این در حالی بود که بازده آتی سال دوم که نرخ سودی پیش نگر در این حوزه دارد با اینکه در مسیر نزولی قرار داشت در میانه هفته دوباره صعودی شده و درنهایت در سطح 25.5 درصد ایستاد.

بازار باز

تغییرات نرخ سود وام مسکن در هفته دوم دی

نرخ سود وام مسکن در بازار اوراق تسهیلات این بانک علامتی از وضعیت قیمت ها به شمار می آید. این نرخ با توجه به تغییرات هزینه هر کدام از اوراق در بازار روندی مشابه با این متغیر را ثبت می‌کند.

باوجود اینکه در میانه هفته اخیر قیمت این اوراق درمقطعی بالاتر از 100 هزار تومان رسید اما دوباره در پایان هفته به پایین تر از این رقم رسید و در نهایت نرخ سود 0.3 واحد در صد کاهش یافته و در 23.77 درصد قرار گرفت.

روند نزولی نرخ سود در بازار باز دی ماه

بانک مرکزی هر هفته درعملیات بازار باز به خرید و فروش اوراق بدهی بین بانکها می پردازد تا از این طریق بتواند نقدینگی بانکها را کنترل کند. این بانک از این طریق نرخ سود بازار بین بانکی را تنظیم می‌کند. یکی از مهمترین اهداف در این بازار تنظیم نرخ سود بین بانکی از طریق بسط پول و اعمال تغییر در نرخ سود بازار باز است. 

درهمین خصوص نرخ سود معاملات در بازار باز با وجود روند فزاینده بی سابقه در بسط نقدینگی در بازار باز از سطح 20.15 درصد تقلیل پیدا کرده و به 19.3 درصد رسید.

نرخ سود بین بانکی کاهش یافت

بازار بین بانکی یا بازار شبانه در کشور محل داد وستد بانک های دارای کسری با بانک های دارای مازاد است. در این بازار بانک مرکزی نرخ سود بین بانکی و توافقی را در بازه بین 14 تا 22 درصد تعیین کرده است. 

افزایش بسط بالای پول در بازار باز و کاهش توامان نرخ سود در آن بازار سبب شد تا تمایل بانک ها به بازار بین بانکی کاسته شده و در نهایت نرخ سود بین بانکی نیز تقلیق پیدا کند.

این نرخ اکنون در هفته های گذشته بالاتر از 21 درصد بوده و پس از یک ماه و نیم به پایین تر از این نرخ رسیده است.

بازار باز

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید