نرخ سود بین بانکی هفته آخر فروردین؛ 20.36 درصد

خیز بلند نرخ سود بازارها در هفته اول اردیبهشت

کدخبر: ۴۹۰۷۶۲
اقتصادنیوز: بررسی بازارهای مالی در آخرین هفته فروردین ماه 1401 نشان از خیز رفتار صعودی نرخ سود در این بازارها داشته است. طبق مقایسه های انجام شده نرخ سود در بازار باز درمیزان ثابت 19 درصد قرار داشته و نرخ بهره بین بانکی به قله یک ماهه رسیده است.
خیز بلند نرخ سود بازارها در هفته اول اردیبهشت

به گزارش اقتصادنیوز ، نرخ سودها در بازارهای مالی هفته اخیر روندی صعودی را ثبت کرده است. مهم ترین افزایش در بازار بین بانکی و وام مسکن به ثبت رسیده است.

طبق آمار و ارقام ثبت شده در بانک مرکزی نرخ سود بین بانکی به قله یک ماه رسیده و در سطح 20.36 درصد قرار گرفته است.

روند صعودی نرخ سود بین بانکی در فروردین 1401

در هفته پایانی فروردن ماه سال جاری نرخ سود بین بانکی در بازار شبانه به سطح 20.36 درصد رسیده و نسبت به هفته قبل تقریبا 0.07 واحد درصد افزایش پیدا کرد.

این شاخص در بازار شبانه در هفته های اخیر در محدوده 20.2 درصد و 20.4 درصد قرار داشته و غالب نوسان های آن در این بازه به ثبت رسیده است.

این در حالی است که بانک مرکزی در بازار باز سعی داشته تا این نرخ را مدیریت کرده و با تزریق بالای پول در آن بازار نرخ بهره را کاهش دهد.

ثبات نرخ سود در بازار باز فروردین 1401

در کنار بازار شبانه بانک مرکزی در بازار باز نیز به تقویت وضعیت نقدینگی بانک ها می پردازد. دراین بازارها بانک مرکزی با خرید اوراق از بانکها با نرخ سود مشخص اقدام به بسط پول کرده که این رقم برای پنجمین هفته متوالی فراتر از مرز 90 همت قرار داشته است.

باوجود روند صعودی معاملات در بازار باز اما نرخ سود این بازار در حد 19 درصد ثابت مانده که کمترین میزان این شاخص در هفته های برگزاری این بازار بوده است.

نرخ سود

خیز نرخ سود در بازار ثانویه

یکی دیگر از بازارهای مالی مهم در هر هفته بازار ثانویه بوده که دارندگان اوراق می توانند در این بازار با هدف نقدشوندگی اقدام به خرید و فروش کنند. در هر هفته اوراق با سررسیدهای یک تا سه ساله در این بازار معامله شده که روند دسته جمعی نرخ سود آن ها در پایان فروردین ماه نشان از رفتار صعودی این شاخص ها داشته است.

در همین رابطه در هفته پایانی فروردین ماه 1401  نرخ سود اوراق با سررسید یک ساله پس از دو هفته به فراتر از 22 درصد رسیده و روندی صعودی را آغاز کرده است.

نرخ سود اوراق دو ساله نیز در این بازار صعودی شده و درپایان فروردین ماه به مرز 23 درصد نزدیک تر شده است.

این در حالی است که ضمن حفظ روند صعودی نرخ سود اوراق سه ساله و بازده آتی دو ساله همچنان فراتر از مرز 23 درصد قرار داشته اند.

روند صعودی در وام مسکن فروردین 

متقاضیان وام مسکن می توانند با خرید اوراق تسه در بازار مسکن اقدام به خرید وام برای خرید خانه کنند. قیمت این اوراق در بازار تعیین شده و اعتبار آن ها در سطح 500 هزار تومان است. افزایش هزینه اوراق تسه در روزهای پایانی فروردین ماه موجب شده تا هزینه وام مسکن برای متقاضیان افزون تر شده و در نهایت نرخ سود دراین بازار نیز صعودی شود.

در همین خصوص قیمت اوراق تسه در آخرین روز فروردین ماه برابر با 96 هزار تومان بوده و نرخ سود کشف شده در این بازار معادل با 23.15 درصد به ثبت رسیده است. 

به عبارت دیگر افزایش هزینه اوراق در این هفته منجر شده تا نرخ سود در این مقطع در حدود 1 واحد در صد رشد کند.

نرخ سود

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید