بررسی نرخ سودها در هفته دوم شهریور ماه

تغییر جهت نرخ سود بین بانکی در شهریور 1401

کدخبر: ۵۱۹۳۵۸
اقتصادنیوز: نرخ سود بازارهای مالی درهفته دوم شهریور ماه 1401 سیری متفاوت را ثبت کرد. نرخ سود در بازار اولیه اوراق نزولی شده و در سایر معاملات بین بانکی روندی صعودی را از خود برجای گذاشته است.
تغییر جهت نرخ سود بین بانکی در شهریور 1401

به گزارش اقتصادنیوز ، نرخ سود ها در بازار های مالی تغییرات جالب توجهی را از خود برجای گذاشته اند. در مهم ترین آن ها بازار باز هزینه استقراض بانک ها در این معاملات را بالا برده و به تبع آن نرخ بهره نیز که در هفته  های اخیر نزولی بوده باز هم صعودی شد.

سطح بالای نرخ سود در بازار اولیه اوراق بدهی

در بازار اولیه اوراق بدهی دولتی بانک ها و بورسی ها به کمک دولت می آیند تا این نهاد بتواند کسری بودجه خود را تامین کند. برخی کارشناسان معتقدند هر چه دولت اوراق بیشتری در این بازار بفروشد احتمال رشد تورم نیز پایین خواهد آمد چرا که مسیرهای درآمد از طرق رشد پایه پولی کمتر خواهد بود.

در همین راستا در هفته های اخیر دولت نرخ سود اوراق را بالا برده تا مشتریان بیشتری را برای خرید اوراق جذب کند. این نرخ در هفته اول شهریور ماه برابر با 22.08 درصد بوده و رکورد تاریخی خود راثبت کرد. در هفته بعد اما با تزریق اوراق با نرخ سود پایین تر و تاریخ سررسید نزدیک تر نرخ سود را اندکی تنزل داده و به 21.8 درصد رسانید. با این حال هنوز این نرخ در مرتبه بالایی تلقی می شود.

خیز دوباره نرخ سود در بازار باز 

اوراقی که بانک ها در بازارهای مختلف خریداری کرده اند در بازار باز می تواند داد و ستد شده و در این بازار با فروش آن ها به بانک مرکزی با تاریخ سررسید میان مدت (غالبا 7 روزه) از این نهاد استقراض نقدینگی کنند. بانک مرکزی نیز با تشخیص خود مبنی بر کنترل نرخ سود بین بانکی و وضعیت نقدینگی بانک ها با هر میزان به صلاحدید خود موافقت خواهد کرد.

نرخ سود معاملات در بازار باز نیز شاخص دیگری است که مستقیما بانک مرکزی آن را تعیین می کند و نقش موثری در روند شکل گیری نرخ بهره بین بانکی بازی می کند. این نرخ در هفته های اخیر دوباره صعودی شده و در هفته منتهی به 8 شهریور ماه به 21.21 درصد رسیده است.

نرخ سود بین بانکی صعودی شد

در کنار بازار باز، بانک ها می توانند در بازار شبانه نیز اقدام به قرض پول از یکدیگر کنند. با این تفاوت که در این بازار نرخ سود بین بانکی در بازه 14 تا 22 درصد نوسان می کند و بانک مرکزی تعیین کننده این مرزها ست.

ضمن کاهش اعتبارات قاعده مند در بازار بین بانکی در هفته منتهی به 8 شهریور ماه اما نرخ بهره دوباره صعودی شده است. براساس داده های بانک مرکزی در هفته دوم شهریور، اعتبارات قاعده مند بانک مرکزی از مرز 25 همت به کانال 10 همت تقلیل پیدا کرده و از آن طرف نرخ بهره که در هفته های متوالی در مرز 20.6 درصد ثابت بود اکنون به 20.74 درصد رسیده است. این بیشترین میزان نرخ بهره بین بانکی در بازه یک ماه گذشته بوده که به اعتقاد برخی تحلیل گران می تواند ناشی از کاهش منابع بین بانکی در این بازار باشد.

نرخ سود

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید