گزارش نرخ سودها در هفته اخیر

خیز بلند نرخ بهره بین بانکی

کدخبر: ۵۴۲۳۹۴
اقتصادنیوز:نرخ سود بین بانکی در هفته گذشته به رکورد خود در سال جاری رسید. بررسی نرخ سود در بازارهای مالی این هفته نشان از سه مسیر مختلف داشته است.
خیز بلند نرخ بهره بین بانکی

به گزارش اقتصادنیوز ، روند نرخ سود دربازارهای مالی هفته اخیر سه اتفاق متفاوت را رقم زده است. در مهم ترین آن ها نرخ بهره بین بانکی به رکوردی بی سابقه رسیده و بازار اولیه نیز برای سومین  هفته در سال 1401 اوراقی را نفروخت.

سومین صفر دولت در بازار اولیه اوراق بدهی

در بازار اولیه اوراق بدهی دولتی در هفته اخیر، دولت هیچ اوراقی را نتوانست به مشتریان خود بفروشد. در این بازار عموما دولت بخشی از درآمدهای خود را از طریق عرضه اوراق در بازار و فروش آن به مشتریان کسب می کند.

تاکنون دولت در این معاملات 62 همت درآمد کسب کرده و در هفته پیش رکورد بی سابقه 22.56 درصدی را به ثبت رسانده است. این در حالی است که در این هفته هیچ اوراقی را نفروخته و متعاقبا نرخ سود موزون در این معاملات نیز قابل محاسبه نبوده است.

این در حالی است که دو دسته ارادی که در این هفته عرضه شده از سطح بالایی از نرخ سود برخوردار بودند. اراد 121 با نرخ سود 22.95 درصدی و اراد 120 با نرخی معادل با 22.49 درصد بوده است.

بانک ها و بورسی ها که عموما خریدار این اوراق هستند می توانند با دادوستد آن در بازارهای مختلف به کسب درآمد بپردازند. یکی از مهم ترین خواص این اوراق برای بانک ها وثیقه برای استقراض نقدینگی در بازار باز هستند.

نرخ سود بازار باز کم شد

بازار باز در هفته اخیر همانند هفته قبل خود شاهد عملیاتی دو مرحله ای بود. در ابتدا بانک مرکزی در این بازار بسطی 96 هزار و 600 میلیاردی انجام داده و در عملیات موردی دیگری درانتهای هفته 5 هزار و 130 میلیارد تومان دیگر تزریق کرد.

داده های بانک مرکزی در این دوهفته نشان می دهد نرخ سود بازار باز در ابتدا برابر با 21 درصد بوده و در پایان هفته به 20.8 درصد رسید.

طبق بررسی ها این نرخ که برای 15 هفته متوالی در مرز 21 درصد قرار داشته اکنون برای نخستین بار کاهشی شده و 0.2 واحد درصد پایین آمده است. این در حالی است که نرخ بهره روندی معکوس را در این هفته سپری کرد.

خیز بالای نرخ بهره بین بانکی 

در هفته منتهی به 23 آذرماه نرخ بهره بین بانکی برابر با 20.99 درصد ثبت شده و دربالاترین سطح خود در سال جاری قرار گرفت.

عموما رفتاربانک مرکزی در قبال نرخ بهره، ثبات دستوری این شاخص درمرز 21 درصد بوده و باوجود رکوردزنی در این بازار هنوز از سیاست های خود در 1401، تخطی نکرده است.

این در حالی است که البته آمارهای بانک مرکزی درخصوص بازار شبانه نشان می داد اعتبارات قاعده مند بانک مرکزی در این بازار برابر با صفر بوده و احتمالا در این بازار مازاد تقاضا موجب رشد نرخ بهره بین بانکی در بازار بوده است.

نرخ سود

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید