عملیات بازار باز در هفته آخر بهار 1402

افت تزریق بازار باز در پایان بهار

کدخبر: ۵۸۱۴۸۹
اقتصادنیوز: تزریق پول در بازار باز از مرز های ثبت شده در هفته های پیشین پایین تر آمده و در کانال 144 همت قرار گرفت. هم زمان با پایین آمدن این رقم در بازار باز اما در بازار شبانه بانک مرکزی روند تزریق پول را تاحدی ارتقا داده است.
افت تزریق بازار باز در پایان بهار

به گزارش اقتصادنیوز، سطح تزریق پول در بازار باز کاهشی شد. در این بازار بانک ها با خرید اوراق بدهی دولتی از بانک مرکزی می توانند نیازهای نقدینگی خود را به صورت میان مدت برطرف کنند. معاملاتی که به صورت هفتگی در این بازار انجام می شود به طور کلی مطابق با سیاست های بانک مرکزی بوده و براساس سیاست گذاری های این نهاد است. 

در همین رابطه پس از آن که در هفته های متوالی بانک مرکزی هفته ای 150 همت نقدینگی را در بانک ها تزریق کرده بود در این هفته اما سطح تزریق پول مکمی پایین تر آمده است.

افت تزریق پول در هفته منتهی به 29 خرداد 1402

در هفته اخیر بانک مرکزی 144 هزار و 50 میلیارد تومان نقدینگی در بانک ها تزریق کرد. این رقم تقریبا 6 همت پایین‌تر از هفته قبل بوده و افتی نسبی را رقم زده است.

این در حالی است که در مقابل هم بانک مرکزی در حدود 150 همت نقدینگی از بانک ها جمع آوری کرده است.

به عبارتی خالص نقدینگی بسط داده شده در این هفته منفی بوده و عملکرد بانک مرکزی جذب پول بوده است.

تزریق پول

رشد دوباره تزریق پول در بازارشبانه

در بازار شبانه نوع معاملات بانک مرکزی کوتاه مدت است. در این بازار تزریق نقدینگی برابر با 4 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به هفته قبل رشد قابل توجهی را ثبت کرده است.

با وجود رشد معاملات در بازار شبانه اما آمارهای ثبت شده در بازار های بین بانکی نشان می دهد همچنان تاکید بانک مرکزی بر تزریق پول در بازار باز بوده است. به گفته برخی این اقدام بانک مرکزی عمدتا در راستای پیش گیری از بالارفتن نرخ بهره بین بانکی است که البته تا حدی نیز در هفته های اخیر موفق بوده است.

تزریق پول

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید