بالاترین نرخ رشد شاخص کل از 27 مهر ثبت شد+نمودار

آشتی سهامداران خرد با بزرگان بورس

کدخبر: ۳۷۶۳۲۱
امروز شاخص کل بورس بالاترین نرخ رشد را از 27 مهر تجربه کرد ارزش معاملات در رتبه سوم سال قرار گرفت و فرابورس یک کانال بالاتر رفت.
آشتی سهامداران خرد با بزرگان بورس

به گزارش اقتصادنیوز، در پایان معاملات روز دوشنبه، قیمت سهام 77 درصد شرکت‌های بازار سرمایه رشد کرد و شاخص کل بورس تهران 2.7 درصد رشد کرد که بالاترین نرخ رشد از 27 مهرماه تاکنون است. همچنین ارزش معاملات کل بازار سرمایه نیز با رشد ۹ درصدی به رقم ۲۴ هزار و ۱۲۲ واحد رسید که رتبه سوم بالاترین ارزش معاملات در نیمه دوم سال است.

پیش گشایش بازار

در پیش گشایش بورس، 60 درصد نمادها صف خرید داشتند که ارزش کل آن‌ها 2 هزار و 614 میلیارد تومان بود و 12 درصد بازار صف فروش داشتند که ارزشی معادل 438 میلیارد تومان داشت. نمادهای تاپیکو (شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین)، وملی (هلدینگ سرمایه‌گذاری ملی) و شغدیر (پتروشیمی غدیر) بیشترین صف خرید را داشتند و در سوی دیگر بازار، نمادهای زشگزا (شیر و گوشت زاگرس)، تلیسه (شرکت دامداری تلیسه نمونه) و زبینا (کشاورزی و دامپرووری بینالود) بیشترین صف فروش را در پیش گشایش داشتند.

شروع گاوی

در 15 دقیقه ابتدایی معاملات امروز، شاخص کل بورس 26 هزار واحد رشد کرد، پس از آن هرچند که از سرعت رشد شاخص کاسته شد ولی روند صعودی شاخص بورس تا انتهای معاملات روز ادامه یافت و در پایان 38 هزار واحد بالا‌تر از رقم روز یکشنبه ایستاد.

رکورد جدید بازدهی بورس

در پایان معاملات ‌دوشنبه بازار سهام، تعداد شرکت‌هایی که رشد قیمت داشتند بیش از 4 برابر تعداد شرکت‌هایی بود که قیمت بازار آن‌ها کاهش یافت. 382 نماد رشد قیمت داشتند که 272 نماد بورسی و 110 نماد فرابورسی بودند. همچنین 91 نماد کاهش قیمت داشتند که 68 نماد بورسی و 23 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 77 درصد بازار رشد قیمت داشتند تا شاخص کل بورس تهران 38 هزار و 656 واحد صعود کند و در رقم یک میلیون و 465 هزار واحد بایستاد. امروز شاخص کل 2.7 درصد رشد کرد که بالاترین نرخ رشد از 27 مهرماه تاکنون است. شاخص کل هم‌وزن نیز 6 هزار و 942 واحد رشد کرد و به رقم 417 هزار و 788 واحد رسید.

صعود فرابورس به کانال بالاتر

در معاملات امروز، شاخص کل فرابورس وارد کانال 18 هزار واحدی شد. شاخص فرابورس 425 واحد بالا آمد به 18 هزار و 261 واحد رسید. نمادهای مارون (پتروشیمی مارون)، بپاس (بیمه پاسارگاد) و صبا (سرمایه‌گذاری صبا تامین) نمادهای سبزپوش فرابورسی بودند که بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل و صعود آن به کانال 18 هزار واحدی داشتند.

سهم‌های پیشران بازار

امروز در بین شرکت‌هایی که بیشترین تاثیر را در شاخص کل داشتند، فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس) به تنهایی 4 هزار و 413 واحد شاخص کل را بالا کشید. پس از فارس، فولاد (فولاد مبارکه)، شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی)، تاپیکو (سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین)، کگل (معدنی و صنعتی گلگهر) و کچاد (معدنی و صنعتی چادرملو) دیگر نمادهای سبزرنگ بازار بودند که بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص کل داشتند.

بازگشت سهام‌داران خرد به سهام بزرگان

در معاملات نماد فارس، 91 درصد خریدها را معامله‌گران حقیقی انجام دادند. درصد خرید حقیقی‌ها برای نماد فولاد 88 درصد و برای شستا 95 درصد است. این نسبت برای تاپیکو 89 درصد، برای کگل 89 درصد و برای کچاد 82 درصد است. به نظر می‌رسد با بازگشت بورس از روند نزولی ابتدای پائیز، دوباره سهام‌داران خرد و حقیقی به سهام شرکت‌های بزرگ و کامودیتی محور بورس اقبال پیدا کرده‌اند.

آمار معاملات 10 آذر

رشد ارزش معاملات بورس

در معاملات روز دوشنبه، ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 24 هزار و 122 میلیارد تومان افزایش یافت که نسبت به روز گذشته 9 درصد رشد یافته است. ارزش معاملات خرد بورس نیز به روند صعودی خود در هفته اخیر ادامه داد و با افزایش 2.4 درصدی، به رقم 20 هزار و 36 میلیارد تومان رسید.

تداوم مازاد تقاضا در بازار

در پایان معاملات روز دوشنبه نسبت به روز گذشته از ارزش صف‌های خرید کاسته شد و در مقابل ارزش صف‌های فروش افزایش یافت. با این حال همچنان ارزش تقاضای بازار از عرضه‌ها بیشتر است. ارزش صف‌های خرید در پایان معاملات امروز نسبت به دیروز 16 درصد کاهش یافت و به 2 هزار و 477 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز 688 میلیارد تومان بود که نسبت به روز گذشته رشد 20 درصدی را نشان می‌دهد.

در پایان معاملات امروز، بیشترین ارزش صف خرید به شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (با نماد معاملاتی تاپیکو) اختصاص داشت. پس از تاپیکو، خزامیا (شرکت زامیاد) و خگستر (گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو) بیشترین صف خرید را داشتند. نماد تلیسه (شرکت دامداری تلیسه نمونه) نیز بیشترین ارزش صف فروش بازار را به خود اختصاص داد. پس از تلیسه، زشگزا (شرکت شیر و گوشت زاگرس) و زبینا (کشاورزی و دامپروری بینالود) در رتبه‌های بعدی جدول بیشترین ارزش صف فروش قرار گرفتند. 

ورود 690 میلیارد تومان پول‌ حقیقی

بورس در روز دوشنبه با ورود 690 میلیارد تومان پول‌ حقیقی همراه بود. بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای فولاد (شرکت فولاد مبارکه)، وتجارت (بانک تجارت)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس) و خودرو (ایران خودرو) اختصاص داشت.

امروز در سمت تقاضا، 84 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 16 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 87 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 13 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

ورود و خروج پول حقیقی به بورس

ایران خودرو صدرنشین جدول معاملات

در معاملات روز دوشنبه، ایران خودرو (با نماد معاملاتی خودرو) بیشترین ارزش معامله و بیشترین حجم معامله بازار سهام را به خود اختصاص داد. ارزش معاملات سهام ایران خودرو 996 میلیارد تومان بود.

پس از ایران خودرو، سهام شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) بیشترین ارزش معاملات را داشت. بانک تجارت (با نماد وتجارت) رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) و فولاد (فولاد مبارکه) در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

تعداد معاملات سهام ایران خودرو 2 میلیارد و 399 میلیون و 161 هزار و 743 سهم بود. بانک تجارت در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به سایپا (با نماد معاملاتی خساپا) اختصاص داشت. نمادهای وبصادر (بانک صادرات) و فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

آمار معاملات 10 آذر

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید