رشد تقاضای بازار به چه معناست؟+ نمودار

پدیدار شدن نشانه‌های ارزندگی سهام در بورس تهران

کدخبر: ۳۹۹۱۲۶
اقتصادنیوز: امروز 23 اسفندماه 1399 در معاملات سهم‌های کامودیتی محوری که رشد قیمت داشتند هم تقاضای حقوقی‌ها افزایش یافت هم حقیقی‌ها در سمت خرید فعال بودند، آیا قیمت‌ها ارزنده شده‌اند؟

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات روز شنبه شاخص کل بورس 22 هزار و 554 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 229 هزار واحد رسید.

سبزپوشی تابلوی بورس

امروز در ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در یک ربع ابتدایی حدود هزار واحد افت کرد اما خیلی سریع تغییر جهت داد و در پایان معاملات امروز شاخص کل نسبت به روز چهارشنبه 22 هزار و 554 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 229 هزار و 432 واحد رسید.

مسیر حرکت شاخص هم‌وزن در تمام روز صعودی بود و در پایان معاملات هزار و 453 واحد نسبت به چهارشنبه بالا آمد و در رقم 433 هزار و 277 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس نیز 116 واحد رشد کرد و به رقم 17 هزار و 198 واحد رسید.

سهم ها ارزنده شدند؟

در معاملات امروز حقوقی‌ها در سمت تقاضا فعال‌تر بودند، در معاملات 5 نمادی که بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص داشتند در نمادهای فارس، فولاد و فملی سهم خرید حقوقی‌ها از فروش‌هایشان بیشتر بود و در دو نماد شپنا و کچاد فروش حقوقی‌ها بیش از خرید آن‌ها بود. با این حال در نمادهای شپنا، کچاد، فولاد و فملی سهم خرید حقیقی‌ها بیش از حقوقی‌ها بود. به نظر می‌رسد نسبت به روزهای گذشته هم بر تقاضای حقوقی‌ها افزوده شده و هم تقاضای حقیقی‌ها بیشتر شده، در نتیجه می‌توان گفت که برای خریداران این روزهای بازار، سهام شرکت‌های به قیمت‌های ارزنده رسیده و فعالان بازار انتظار رشد قیمت‌ها را دارند.

کاهش خروج پول حقیقی 

با اینکه در روز ‌‌شنبه برای بیستمین روز کاری متوالی شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم اما کاهش رقم پول حقیقی خروجی یکی از مهم‌ترین اتفاق بورس امروز بود. ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی کل بازار سهام 245 میلیارد تومان بود که نسبت به روز چهارشنبه  72 درصد کاهش یافته است.

نکته جالب توجه در معاملات امروز خروج 243 میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت بود. 

در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی را وغدیر (سرمایه‌گذاری غدیر) داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 30 میلیارد تومان بود. پس از وغدیر، فخوز و سمگا بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

لیدرهای بازار

«فارس»، «کچاد»، «فولاد» و «فملی» نمادهای بزرگ و شاخص ساز بازار بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس برکت صدرنشین است و اپال و شپنا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز کزغال، بپیوند و شاروم پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند. 

گروه سبز بازار

در روزی که بیش از 100 نماد بازار افزایش قیمت داشتند نمادهای گروه «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» بازار سهام مانند شستا، وغدیر، وصندوق و وبانک با رشد قیمت مواجه بودند. علاوه بر این اغلب نمادهای کامودیتی‌ محور مانند فملی، فارس، شپنا، شتران، ونفت، شبندر، شپاس، شفن، تاپیکو، کچاد، وتوکا، فاسمین، فولاد، جم، پارس، اپال، کنور، فخوز، آریا، پترول، نوری، ومعادن و کنور رشد قیمت داشتند. 

رشد ارزش صف‌های خرید 

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز چهارشنبه 88 درصد افزایش یافت و به رقم 277 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز 5 درصد کاهش یافت و 3 هزار و 174 میلیارد تومان شد.

عرضه و تقاضای بورس

امروز شرکت فراوری معدنی اپال کانی پارس (اپال) با صف‌ خرید 54 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از اپال، وبملت (بانک ملت) و کزغال (زغال سنگ پروده طبس) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به دی (بانک دی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 99 میلیارد تومانی داشت. پس از دی، پتایر (ایران تایر) و سنیر (سیمان سفید نی ریز) بیشترین صف فروش را داشتند.

امروز در سمت تقاضا، 76 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 24 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 80 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 20 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

ارزش معاملات بازار

امروز ارزش معاملات خرد 52 درصد افزایش یافت و به رقم 5 هزار و 653 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات کل بازار سهام نیز به رقم 22 هزار و 778 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌چهار‌شنبه 7.5 درصد کاهش یافته است. 

برکت در صدر جدول ارزش معاملات

در معاملات روز شنبه برکت (شرکت دارویی برکت) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 413 میلیارد تومان بود.

پس از برکت، شپنا بیشترین ارزش معاملات را داشت و سایپا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن ایران خودرو و شستا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

سایپا رکورددار بیشترین معامله

در جدول حجم معاملات امروز سایپا با نماد معاملاتی خساپا با تعداد 896 میلیون و 559 هزار و 990 سهم در صدر قرار گرفته است. ایران خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به بانک تجارت تعلق داشت. گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو و بانک پارسیان نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید